SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Únor 2014

Elektrobus SOR EBN 8 v Praze
Ve dnech 22. až 26. ledna testoval Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) elektrobus Siemens-Rampini (viz Elektrobus Siemens-Rampini v Praze). Ve velmi krátké době se v Praze objevil další elektrobus, tentokrát SOR EBN 8 od společnosti SOR Libchavy. Na lince č. 216 v trase Bořislavka – Poliklinika Petřiny bude zkušebně nasazen od 7. do 11. února.
SOR EBN 8 je městský nízkopodlažní dvounápravový elektrobus ve dvoudvéřovém provedení. Délka karoserie je 8 000 mm, šířka 2 525 mm a výška 2 920 mm. Výška podlahy nad vozovkou je 320 mm, provozní hmotnost je 9 100 kg a maximální rychlost 80 km/h. Elektrobus přepraví 51 cestujících, z toho 16 sedících + 2 na sklopných sedadlech, nechybí ani prostor pro přepravu imobilního cestujícího.
Pohon elektrobusu zajišťuje vodou chlazený šestipólový asynchronní motor TAM 1049 od společnosti Pragoimex. Trvalý výkon motoru je 120 kW, špičkový až 180 kW. Samozřejmostí je schopnost rekuperace elektrické energie. Trakční měnič od společnosti Cegelec je také chlazený vodou, přičemž odpadní teplo může být využito pro temperování interiéru. Tepelnou pohodu ve vozidle zajištuje nezávislý naftový agregát Eberspächer Hydronic 24, na rozdíl od elektrobusu Siemens-Rampini, kde je vytápění zajistěno z baterií. Zdrojem elektrické energie jsou akumulátory typu LiFeYP04 (Lithium-Iontové) s celkovou kapacitou 300 Ah. Bateriový prostor může být temperován, což prodlužuje životnost akumulátorů. Nabíjení prostřednictvím zásuvky 3 x 400 V probíhá ve vozovně Střešovice a může být spuštěno ve dvou režimech. Rychlé nabíjení trvá 1 hodinu, pomalé včetně vybalancování článků 8 hodin a tento proces musí být spuštěn jedenkrát denně. Dojezd elektrobusu je dle obsazenosti a náročnosti provozu v rozmezí 150 až 180 km, při spotřebě trakční energie 0,7–0,9 kWh/km. Takže elektrobus by měl na jedno nabití, bezproblémů projet trasu linky 216 o délce 5 km 12x za den.
Snímek elektrobusu SOR EBN 8 byl pořízen 7. února na smyčce Bořislavka v rámci zkušebních jízd pro DPP Praha.
Text a foto Pavel Větříšek
 
 
 
 
20. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3