Konkurencí převzaté přepravy černého uhlí z dolů OKD do zahraničí se společnosti ČD Cargo podařilo částečně nahradit vozbou téhož substrátu pro ArcelorMittal Ostrava na krátké vzdálenosti v rámci Ostravska (viz
).
Od září pak flotila vozů Falls ČDC získala nové uplatnění opět při přepravách černého uhlí, tentokrát se jedná o vozbu z dolu Silesia Czechowice-Dziedzice do Elektráren Opatovice. V daném případě spolupracuje ČDC s polským dopravcem Lotos Kolej, stejně jako tomu bylo při nárazových dodávkách v minulosti (viz
Zahraniční dodávky uhlí do Elektráren Opatovice). Tentokrát je však intenzita provozu v této relaci značná, neboť po zkušebních vlacích na počátku září 2014 jsou od 20. září vedeny až tři vlaky denně a takto by to mělo pokračovat minimálně do poloviny prosince 2014. Na druhé straně to znamená, že byly zastaveny dřívější dodávky z Německa (viz
Přepravy uhlí z německého dolu Profen do Česka) a polské uhlí je tak doplňováno vlaky hnědého uhlí z Března u Chomutova.
Z provozního hlediska je na nynějších přepravách zajímavé především nasazení lokomotiv řad 181 a 182 ČDC z Petrovic u Karviné až do Opatovic nad Labem, neboť tyto stroje se do Čech dostaly v posledních letech jen výjimečně. Nasazení „šestikoláků“ v této relaci dokumentuje horní snímek stroje 181.008 pořízený 21. září 2014 během pobytu vlaku v České Třebové.
Vozy Falls ČDC jsou nasazovány také v další společné vozbě dopravců Lotos Kolej a ČD Cargo. Jedná se o dopravu koksovatelného uhlí pocházejícího ze Spojených států amerických pro ostravskou koksovnu Svoboda náležející do skupiny MTX CZ. Toto uhlí je po vykládce z lodě přepravováno v relaci Gdańsk Port Północny - Ostrava hlavní nádraží s předávkou mezi dopravci ve stanici Chałupki. Jeden z těchto vlaků v čele se strojem 186 274 je zachycen na fotografii pořízené 24. září 2014 v úseku Nowa Wieś Wielka - Złotniki Kujawskie na severu Polska.
Text a dolní foto Petr Štefek, horní foto Petr Štembírek
|