V roce 2005 provedly ŽOS Zvolen svoji první přestavbu průmyslové lokomotivy řady 740 na řadu 744.5, částečně podle dokumentace ČMKS (dnešní CZ LOKO). Jednalo se o modernizaci v podobném rozsahu jako u řad 724.7 a 744.7 realizovaných v Česku. Od roku 2005 do roku 2015 bylo vyrobeno celkem pět lokomotiv řady 744.5 se zachováním původního pořadového čísla rekonstruovaného stroje. Jejich jediným odběratelem se stal Slovnaft Bratislava. V roce 2016 byly všechny tyto lokomotivy přeznačeny na řadu 744.7 a číselně navázaly na tři české lokomotivy řady 744.7, takže jsou nově označeny jako 744.704 - 708. V roce 2016 si dvě lokomotivy této řady objednal další zákazník - Duslo Šaľa. V červnu 2016 byly dovezeny z Trnovce nad Váhom do Zvolena lokomotivy 740.523 a 856, z kterých vznikly nové 744.709 a 710.
Lokomotiva řady 744.7 je čtyřnápravová s vyvýšenou kabinou strojvedoucího a sníženými představky. Hnacím agregátem je spalovací motor Caterpillar 3508 B SCAC o výkonu 970 kW, pevně spojený s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 454-4. Z trakčního alternátoru jsou napájeny usměrněným proudem čtyři původní trakční motory TE 005C. Zdrojem energie elektrických pomocných pohonů je alternátor Siemens 1FC2 282-4, poháněný klínovými řemeny od motorgenerátoru. Délka lokomotivy je 13,84 m, celková hmotnost 72 t, max. rychlost 70 km/h, trvalá tažná síla 138 kN, max. tažná síla 216 kN.
Samotná rekonstrukce lokomotiv byla zahájena v roce 2017, stroj 744.709 byl dokončen v červenci 2017 a 20. 7. 2017 odeslán do Trnovce nad Váhom, přípojné stanice vlečky Duslo.
744.710 byl dokončen v srpnu 2017 a k majiteli odjel 25. 8. 2017. Pro zajímavost dodejme, že přestože po přeznačení lokomotiv Slovnaftu byly české a slovenské stroje provozovány s rozdílnými pořadovými čísly, dostaly duplicitní označení dvě nově vyrobené lokomotivy 744.704 a 705 pro Turecko (viz
České lokomotivy pro turecké železárny Erdemir).
Příjezd druhé vyrobené 744.710 do Trnovce nad Váhom dokumentuje snímek z 25. 8. 2017. Lokomotivu dovezla ze Zvolena 240.140 ZSSK Cargo.
Text Daniel Brabenec, foto Michal Kozuk
|