18. října 2018 byl na trati Břeclav - Znojmo v provozu ověřován teoretický předpoklad popsaný v projektu k nedávno dokončené revitalizaci části této trati. Dle projektantů bude nově možné výrazně zvýšit technické normativy hmotností pro nákladní vlaky jedoucí ze Znojma do Břeclavi. Největší omezení pro tento směr představuje přibližně 2 km dlouhé stoupání za žst. Valtice. Vlaky musí v tomto úseku překonat výškový rozdíl činící přibližně 24 m. Jelikož před revitalizací nebylo možné stanici projet rychlostí vyšší než 40 km/h, nemohly mít projíždějící vlaky dostatek kinetické energie na to, aby se vyhouply „přes kopec“ a normativy pro průjezd a rozjezd se lišily jen kosmeticky. Pro dvojici lokomotiv ř. 742 zde pro průjezd platil normativ T4 1500 tun. Nově je možné, aby vlak vedený dvojicí lokomotiv ř. 742 projel Valticemi rychlostí až 90 km/h. To znamená, že může na výjezdu z Valtic disponovat až pětinásobkem kinetické energie oproti stavu před revitalizací a normativ T4 pro průjezd zde může být zvýšen až na 2400 tun. Dle sdělení projektanta by zde dvojice lokomotiv ř. 742 teoreticky mohla odvézt dokonce vlak těžší než 3000 tun.
Pro zkoušku byl vybrán ucelený vlak melasy dopravce BF Logistics, který se přepravami melasy zabývá dlouhodobě (viz
Přepravy melasy v režii BF Logistics). Vlak z Hrušovan nad Jevišovkou do Kojetína byl veden lokomotivami 742.616 a 742.627, na konci vlaku pak byl ještě stroj 740.634. S BFL bylo domluveno, že lokomotiva 740.634 nebude vyvíjet tažnou sílu a v celé trase bude na vlaku pouze jako záloha pro případ výskytu komplikací. Dvojice lokomotiv ř. 742 zde tedy táhla celkem 1709 tun (včetně hmotnosti lokomotivy 740.634 na konci vlaku).
Pro jízdu nákladního vlaku byla domluvená také konkrétní trasa. Bylo naplánováno, že vlak odjede z Mikulova na Moravě přesně v takový čas, aby mohl projet žst. Valtice a stihl dojet do následující žst. Boří les před protijedoucím osobním vlakem. Nákladní vlak nakonec úsek Valtice - Boří les projel rychleji než se předpokládalo, přičemž tímto úsekem projel téměř stejně rychle jako osobní vlak. Díky tomu před protijedoucím osobním vlakem nakonec stihl dojet až do Břeclavi. Největší omezení pak paradoxně představovala lokomotiva 740.634 řazená na konci vlaku, kvůli které musela být maximální rychlost snížena na 70 km/h. Pokud by zde toto rychlostní omezení nebylo, vlak mohl před kopcem nabrat vyšší rychlost a celou trasu projet ještě rychleji. Dopravce v minulosti obdobné vlaky buď dělil na dvě části nebo musel využívat postrkovou lokomotivu. Nyní si ověřil, že do budoucna může při trasování svých vlaků na trati Břeclav - Znojmo počítat s výraznou úsporou.
S ještě příznivějšími podmínkami pro trasování nákladních vlaků na trati Břeclav - Znojmo lze pak počítat od 9. prosince 2018, kdy vstoupí v platnost nový GVD. Díky přesunutí pravidelného křižování osobních vlaků z Mikulova na Moravě do nové stanice Sedlec u Mikulova se naskytne možnost nákladní vlaky v úseku Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou trasovat s jediným krátkým pobytem v ŽST Mikulov na Moravě, a to v obou směrech i při hodinovém taktu osobní dopravy. Nákladní vlaky tak úsek Břeclav - Hrušovany nad Jevišovkou projedou výrazně rychleji, budou moci být delší a ve směru Znojmo - Břeclav také výrazně těžší.
Na horním snímku pořízeném na odjezdu z Valtic je zdokumentován zmiňovaný zkušební vlak Pn 54358 v čele se stroji 742.616 a 742.627. O chvíli později byla zaznamenána i lokomotiva 740.634 na závěsu vlaku - viz dolní fotografie.
Text Martin Svoboda, foto Martin Ševčík
|