Lokomotivy EffiShunter 1000 pro dopravce Mercitalia Rail
|
|
|
Itálie se stala pro CZ LOKO jedním z největších odbytišť lokomotiv. Nejdříve pro rekonstruované stroje řady 750 a 753 (jak s motory ČKD, tak Caterpillar), později pro řadu 741.7 (zatím poslední exportovaná 741.748 - viz
Lokomotiva 741.748 pro společnost Oceanogate Italia) a v poslední době i pro nové lokomotivy řady 744.1. Prvním zákazníkem pro hnací vozidla typu EffiShunter 1000 se stala v roce 2016 italská společnost Serfer, která si objednala pět lokomotiv pro posun v logistických terminálech. Novou lokomotivu splňující podmínky TSI čekalo od roku 2017 schvalování pro provoz v Česku a Itálii a to i pro traťovou službu (rychlost nad 30 km/h), na kterou jsou v Itálii kladeny náročnější požadavky. Lokomotivy pro společnost Serfer, která byla posléze přejmenována na Mercitalia Shunting & Terminal, byly postupně vyváženy během roku 2018. V roce 2019 pokračoval export dalších 4 lokomotiv - dvou pro TPER a dvou pro RTC (viz
Lokomotivy řady 744.1 pro italské dopravce Dinazzano PO a Rail Traction Company). Na ně naváže v první polovině roku 2020 dalších 5 lokomotiv, tentokrát pro státního nákladního dopravce Mercitalia Rail. Počítáno je s nimi především pro traťovou službu. Dále jsou pro tento rok objednány 4 lokomotivy pro společnost FNM (pro posun a jako záložní vozidla u osobního dopravce Trenord) a další pro TPER.
V současnosti je v Jihlavě dokončována 744.115, první z lokomotiv pro Mercitalia Rail. Jejich výroba započala v druhé polovině roku 2019 a konečná montáž je tentokrát rozdělena mezi závody CZ LOKO v Jihlavě (744.115 - 117, 119) a České Třebové (744.118). Číselně navazují na nedávno předané lokomotivy pro ČD Cargo (viz
Dokončení dodávky pěti lokomotiv řady 744.1 pro ČD Cargo). České označení lokomotivám nezůstane dlouho, v Itálii dojde k přidělení nového EVN 92 83 2 744 0xx, stejně jako již u dříve dodaných strojů. U 744.101 - 109 došlo nebo u nich probíhá přeznačení na 744.001 - 009, z 744.115 - 119 pak budou nově 744.010 - 014.
Při přesunu mezi jednotlivými provozy jihlavského závodu CZ LOKO se podařilo 1. 2. 2020 zachytit stroj 744.115, který se nachází ve finální fázi výroby před zahájením jízdních zkoušek.