Dva stroje EffiShunter 1000 pro dopravce Sangritana
|
|
|
V loňském roce si italský dopravce Mercitalia Rail (nákladní divize italských státních drah FS) objednal u společnosti CZ LOKO pět lokomotiv řady 744.1. Počátkem letošního roku pak byly postupně dokončovány (viz
Lokomotivy EffiShunter 1000 pro dopravce Mercitalia Rail) a první dvě zvládly absolvovat i zkušební jízdy. Mezitím ale ve stejné době Mercitalia Rail přehodnotila své priority a z důvodu nedostatku plánovaných financí lokomotivy neodebrala. Plánů na nákup nových dieselových lokomotiv řady 744.1 se ale tato společnost zcela nevzdala a celou zakázku prozatím odložila s možným čerpáním v následujícím období. Proto CZ LOKO na jaře hledalo v Itálii jiné odběratele pro již vyrobené lokomotivy vybavené právě pro provoz v tomto státě. Dokončené stroje 744.115 a 116 nakonec odkoupila společnost Sangritana. V dubnu letošního roku proběhla v jihlavském závodě CZ LOKO úprava vnějšího designu lokomotiv bez nutnosti jejich kompletního přelakování, kdy došlo pouze k odstranění vnějších polepů Mercitalia Rail. Nově byla čela kapot a boky kabin opatřeny polepy v barvách italské vlajky a nápisy Sangritana. Původní stříbrnošedý lak zůstal lokomotivám zachován, přelakovány byly pouze kryty zábradlí.
Sangritana je dceřinou společností TUA - Società Unica Abruzzese di Trasporto (Jednotný dopravní svaz regionu Abruzzo). Zajišťuje v regionu Abruzzo především autobusovou dopravu a od 7. 2. 2019 je i železničním nákladním dopravcem. Osobní železniční dopravu obstarává v této oblasti nadále dopravce Ferrovia Adriatico Sangritana (kdysi odběratel několika remotorizovaných lokomotiv řady 753 z ČMKS/CZ LOKO), také plně podřízený TUA. Sangritana využívá především najaté elektrické lokomotivy Bombardier TRAXX DC. Stroje 744.1 pak budou využívány na posun a traťovou službu na neelektrizovaných úsecích obsluhovaných tratí.
Fotografie z května 2020 představuje lokomotivy 744.115 a 116 (v Itálii ponesou označení 744.010 a 744.011) krátce po dokončení nového polepu u haly montovny v jihlavské provozovně CZ LOKO, kde nyní panují kvůli přestavbě závodu a výstavbě nové haly stísněné poměry. V současné době jsou obě lokomotivy připravovány na odvoz do Itálie.