SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Září 2021

Lokomotivy EffiShunter 300 pro PKP Intercity
Další lokomotivy typu EffiShunter 300 českého výrobce CZ LOKO zamíří tentokrát do Polska. V únoru 2021 byla podepsána smlouva na výrobu 10 nových posunovacích lokomotiv tohoto typu s polským osobním dopravcem PKP Intercity. Jejich nasazení je plánováno na posun v depech a velkých osobních uzlech. První lokomotiva by měla být do Polska vyexportována do roka a půl od podpisu smlouvy, zbývajících devět do dvou let. Výrobně tak navazují na jarní dodávku dvou lokomotiv typu EffiShunter 300, které zamířily k srbskému dopravci Srbija Voz (viz Další dvě lokomotivy EffiShunter 300 do Srbska). Lokomotivy řady 794 nejsou v Polsku novinkou, jedna byla v roce 2018 předána do Varšavy pro potřeby provozovatele zdejšího metra (viz Lokomotiva řady 794 pro Metro Warszawskie).
První lokomotiva, jejíž konečná montáž se uskutečnila v závodě v České Třebové, byla výrobně dokončena na konci prázdnin 2021. V následujícím období ji čeká oživování a poté zkoušky jak na zkušebním okruhu Żmigród v Polsku, tak i v Česku, aby mohla být včas předána zákazníkovi. Jedna z těchto etap zprovozňování je naplánována také v jihlavském závodě CZ LOKO, kam byla tato lokomotiva s označením 794.020 přepravena v závěru září 2021.
Lokomotiva je na rozdíl od dříve dodaných strojů vybavena motorem Caterpillar C13 splňujícím nejnovější emisní normu drážních vozidel Stage V. Ke splnění této normy je do proudu výfukových plynů vstřikována močovina, proto přibyla i nová nádrž na AdBlue o objemu 70 l. Výkon motoru zůstává nastaven na 328 kW. Klimatizace lokomotivy je soustředěna do střešní jednotky. Dále je lokomotiva vybavena zákazníkem specifikovaným kamerovým a požárním systémem, zabezpečovačem SHP a kontrolou bdělosti CA. Dosazena budou i poloautomatická spřáhla. V ostatních částech odpovídá předchozím lokomotivám řady 794.
První vyrobený stroj 794.020 (prozatím označený CZ-PCI 98 54 4 794 020-8) se na fotografii představuje koncem září 2021 u zkušební haly v Jihlavě, kde probíhají během podzimních měsíců další práce na oživení lokomotivy.
Text a foto Daniel Brabenec
 
 
 
 
28. 11. 2022 © SPŽ 0 Verze 1.3