SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Únor 2023

Dopravce RailAdventure si pořídil lokomotivu typu ER20
Německý dopravce RailAdventure (RADVE), který se zabývá především přepravami kolejových vozidel na vlastních kolech, doposud disponoval pouze jednou motorovou lokomotivou pro traťovou službu – strojem typu DE18 (Vossloh 5502257/2017), který je registrován s francouzským číslem 92 87 4185 011‑1 F‑RADVE (ex Eiffage Rail). Další menší motorové lokomotivy pak měl pro posun, případně pro lehkou traťovou službu na krátké vzdálenosti. Pro posílení provozu na neelektrizovaných tratích si tak společnost pořídila relativně moderní motorovou lokomotivu typu Siemens ER20.
Jedná se o stroj 2016 902, který pod výrobním číslem 21145 dodal Siemens v roce 2004 rakouskému dopravci Steiermärkische Landesbahnen (StLB). V roce 2018 došlo ke změně struktury celé skupiny Steiermarkbahn a v rámci koncernu lokomotiva přešla k dopravci Steiermarkbahn Transport und Logistik. Lokomotiva tak celou dobu má stejné EVN 93 81 2016 902‑5, pouze označení VKM se v roce 2018 změnilo z STLB na STBAT. V závěru roku 2022 pak došlo k prodeji německému dopravci RailAdventure a VKM se tedy změnilo na RADVE.
U nového majitele také došlo podruhé ke změně nátěru. Původně měla lokomotiva klasický červený nátěr jako lokomotivy stejného typu u ÖBB, ten byl pouze doplněn logy StLB. V roce 2015 dostala nový vzhled se zelenou a bílou barvou skupiny Steiermarkbahn, načež získala v roce 2023 barevný design dopravce RailAdventure.
Nejstarší variantu vzhledu lokomotivy 2016 902 dokumentuje horní fotografie pořízená 5. září 2013 u stanice Gleisdorf, která se nachází poblíž trojmezí mezi Rakouskem, Maďarskem a Slovinskem.
Na snímku pořízeném 14. února 2023 se lokomotiva 2016 902 představuje již v nátěru RailAdventure u zastávky München-Aubing (trať München – Buchloe) se zvláštním valentýnským vlakem č. 326 relace München Hbf – Lindau-Insel. Strojvedoucím vlaku byl v okamžiku pořízení snímku přímo šéf RailAdventure pan Alex Dworaczek.
Za zmínku rozhodně stojí panoramatický vůz „Luxon“, který je řazen za lokomotivou. Vůz, který je nyní označen jako SRmz č. 61 85 89‑90 003‑3 CH‑RADVE, byl vyroben vagonkou Wegmann v roce 1962 pro expresní vlaky Trans-Europ-Express „Rheingold“ a tehdy nesl označení AD4üm-62 (v roce 1966 upravené na ADümh101 a od roku 1976 na ADmh101). Těchto vozů bylo vyrobeno pouze pět kusů a v pravidelném provozu byly jen do roku 1973. V případě RADVE byl vůz primárně určen pro provoz s elektrickou lokomotivou 103 222 (viz Lokomotiva 103 222 jezdí v barvách RailAdventure), která je s rokem výroby 1973 jen o pár let mladší.
Text Maximilian Schneider, horní foto Kajetan Steiner, dolní foto Jens Bolduan
 
 
 
 
20. 9. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3