Blížící se termín výhradního provozu pod dozorem ETCS na vybraných tratích Správy železnic (SŽ) k 1. 1. 2025 nutí dopravce k instalaci OBU ETCS do svých stávajících drážních vozidel nebo k nákupu nových strojů, palubní částí ETCS vybavených již z výroby. Tento problém se týká i společností zabývajících se údržbou a opravami železničních tratí, kdy je potřeba na jednotlivé stavby přepravovat speciální vozidla, u kterých by byla montáž ETCS nerentabilní nebo složitá a proto je jednodušší vyčlenit na tyto přepravy lokomotivu vybavenou OBU ETCS. Tímto směrem se vydal i dopravce Hrochostroj, který 24. 6. 2022 podepsal s CZ LOKO smlouvu na výrobu jedné lokomotivy řady 744.1 s termínem dodání v polovině roku 2024. Kromě přeprav speciálních vozidel bude lokomotiva využívána i na běžné pracovní vlaky (převoz štěrku, kolejových polí, pražců a dalšího stavebního materiálu). První stavební firmou, která si za tímto účelem pořídila novou lokomotivu od CZ LOKO, byla v roce 2022 Subterra (viz
„Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra).
Kompletace lokomotivy 744.161 byla zahájena na počátku roku 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO a v červnu 2024 je výrobně dokončována. Vzhledem k utlumení výroby OBU ETCS L2 typu EbiCab firmy Bombardier po jejím převzetí Alstomem je tato lokomotiva nově osazena zařízením Auriga španělské společnosti CAF Signalling. Jedná se tak o vůbec první vyrobenou lokomotivu této řady s touto vozidlovou částí ETCS (souběžně je vyráběna i 744.162 se stejnou konfigurací ETCS). Dodavatelem trakčních měničů je pak společnost Ineltech (dosud vyrobené stroje jsou osazeny měniči EVPÚ). Elektronický záznamový rychloměr pochází od firmy Hasler a bude dosazován i na další vyrobené lokomotivy řady 744.1.
Na snímku z pozdního odpoledne 8. 6. 2024 je zachycena 744.161 spolu s „dualem“ 744.502 (nesoucím stále i označení 190.002) při výjezdu z vlečky CZ LOKO. V čele lokomotivního vlaku je 709.401, která přes noc dopraví obě jmenované lokomotivy do Ostravy, aby se zde mohly zúčastnit veletrhu Rail Business Days 2024. Na tomto veletrhu bylo naplánováno na 11. 6. 2024 slavnostní předání lokomotivy majiteli, k fyzickému převzetí k Hrochostroji dojde až po dokončení jejího oživení, schválení změn a potřebných zkouškách.