Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service
|
|
Další ze společností, která se rozhodla kvůli plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na síti SŽ pořídit nové lokomotivy přímo z výroby vybavené OBU ETCS, se stala Sokolovská uhelná (SUAS). Pro nákup dvou nových dieselových strojů pro svoji dopravní divizi se tato společnost rozhodla už v roce 2021. V následujícím roce zažádala o dotaci na jejich vybavení OBU ETCS ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ta byla SUAS schválena v celkové hodnotě 13,5 mil. Kč (85 % uznatelných nákladů). S využitím této dotace byly následně objednány dva stroje typu EffiShunter 1000 z produkce CZ LOKO vybavené OBU ETCS, s termínem dodání v roce 2024, aby byly připraveny na výhradní provoz pod dohledem ETCS od ledna 2025. Provozovatelem obou strojů se stává dopravce SUAS Transportation Service ze skupiny SUAS Group.
Kompletace obou lokomotiv proběhla v jihlavském závodě CZ LOKO. První 744.162 byla výrobně dokončována začátkem léta 2024, 744.163 pak v říjnu 2024. Obě lokomotivy jsou jako jedny z prvních této řady vybaveny OBU ETCS společnosti CAF Signalling typu Auriga ve spojení s národním zabezpečovačem Mirel VZ1. Proto byla 744.162 testována kvůli provedené změně i ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi. Další lokomotivy této řady především pro české zákazníky již budou vybavovány právě tímto systémem jako náhrada OBU ETCS Bombardier EbiCab po ukončení jeho výroby. Spolu s 744.162 byla vybavena tímto systémem i 744.161 pro Hrochostroj (viz
Lokomotiva 744.161 pro společnost Hrochostroj), ta ale kvůli odlišnostem v elektrické výzbroji stále čeká na schválení. 744.162 začala SUAS Transportation Service využívat od července 2024 především k zácviku strojvedoucích, poté se vrátila zpět do Jihlavy k nezbytným úpravám a od konce srpna je opět nasazována v okolí Sokolova. 744.163 pak dorazí k majiteli na přelomu října a listopadu 2024. Oba stroje budou využívány jak na vlečkové síti SUAS (okolí Svatavy, elektrárna Tisová), tak pro provoz na tratích SŽ (relace Chomutov, Mělník, přepravy speciálních vozidel). Kvůli využití ETCS a zajištění dostatečného výkonu pro vozbu těžkých vlaků je zvažováno i jejich nasazení ve vícečlenném řízení s řadou 724.
Na fotografii z 17. 10. 2024 je zachycena druhá vyrobená 744.163 při návratu ze zkušební jízdy do Havlíčkova Brodu při posunu na vlečce CZ LOKO v Jihlavě.