SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Říjen 2024

Dvě regionovy uvěznila povodeň v Kravařích ve Slezsku
Zářijové povodně měly dramatický průběh na mnoha železničních tratích ve Slezsku, většinu z nich se pak postupně daří vracet do provozu. Zatímco trať z Opavy na Ostravu byla opět zprovozněna po 29 dnech (viz Trať z Ostravy do Opavy je opět v provozu po povodni), obnovení provozu z Opavy ve směru na Kravaře ve Slezsku je zatím v nedohlednu.
V uvedeném úseku totiž došlo k výraznému poškození mostu přes řeku Opavu mezi zastávkami Opava zastávka a Malé Hoštice. Stavba nového mostu včetně obnovy odplaveného náspu se vyžádá delší dobu, takže obnovení provozu lze očekávat nejdříve v druhé polovině roku 2025. I když větší část tratě Opava východ – Hlučín včetně navazující tratě Kravaře ve Slezsku – Chuchelná zůstaly povodněmi nepoškozeny, zůstanou do doby obnovy napojení na českou síť bez železničního provozu.
Nepředpokládané odpojení od zbytku sítě znamenalo rovněž odříznutí dvou regionov od jakéhokoliv zázemí. Jde o jednotky 814.119 a 814.121, které v den zastavení provozu, tj. 14. září 2024, sloužily na uvedených tratích. Toho dne dojela 814.119 v 19:57 z Hlučína do Kravař ve Slezsku, ale dál do Opavy už pokračovat nemohla, protože tím směrem byl v 19:45 zastaven provoz z důvodu zaplavení tratě. Jednotka 814.121 toho dne jezdila mezi Kravařemi a Chuchelnou, na trati však docházelo k opakovaným pádům stromů, takže už během dne na některých vlacích jela jen do mezilehlých zastávek (Štěpánkovice či Bolatice) a zpět. V 19:21 pak dojela do Chuchelné, ale zpět už nejela, neboť po dalších pádech stromů był v 19:39 zcela zastaven provoz na trati. Po prořezání spadaných stromů se regionova vydala na trať již bez cestujících jako posun mezi dopravnami, do Kravař však dojela až nad ránem následujícího dne, neboť na trati byly další spadlé stromy.
Mezitím řeka Opava, která kulminovala večer 15. září, odnesla násep u Opavy a poškodila most, takže obě vozidla zůstala uvězněna v Kravařích ve Slezsku bez naděje na brzký odjezd. Protože by jednotky stály bez možnosti odjezdu po kolejích možná i více než rok, rozhodly se České dráhy je přepravit pomocí silničních podvalníků. Na poslední říjnové dny je tedy naplánována přeprava souprav 814.119 a 814.121 po silnici z Kravař ve Slezsku do Skrochovic, kde mají být znovu postaveny na koleje.
Horní snímek pořízený 20. září 2024, tedy pět dnů po kulminaci řeky Opavy, dokumentuje poškozenou trať v úseku Opava zastávka – Malé Hoštice s poškozenými mosty (uprostřed je inundační most, v pozadí most přes řeku). Na dolní fotografii z 20. října 2024 jsou pak zachyceny zmiňované jednotky 814.119 (v popředí) a 814.121 čekající na svůj další osud v Kravařích ve Slezsku.
Text a foto Petr Štefek
 
 
 
 
14. 3. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3