SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Březen 2025

Česká řada 740 se rozšiřuje o další dvě lokomotivy
Společnost DB Cargo Czechia (DBCCZ) si pořídila během minulých let pro potřeby posunu a dispečerských výkonů zejména v ostravském uzlu postupně od sesterské DB Cargo Polska tři lokomotivy české výroby řady T448p. Nejprve v březnu 2020 dorazily z Polska T448p-033 a T448p-034, o rok později je pak doplnila T448p-129 (viz Lokomotiva 740.470 posílila flotilu DB Cargo Czechia). Ta se ale kvůli zdlouhavé registraci u ERA dostala do provozu až v květnu 2024 a to už s českým označením 740.470. O rok později přišly na řadu i zbývající dva stroje DBCCZ. K 26. 2. 2025 byly administrativně přeznačeny T448p-033 na 740.471 a T448p-034 na 740.472. Nové označení brzy ponesou i fyzicky.
Lokomotivy řady 740, které jsou s polskými T448p víceméně shodné, byly vyrobeny v ČKD Praha s označením T448.0501 - 0959. Po přechodu z Kryšpínova na UIC číselné značení a obdržení řady 740 vyvstal problém s inventárními čísly přesahujícími 900, protože tento interval byl určen pro vozidla úzkého rozchodu. Z toho důvodu došlo nejprve v Česku a později i na Slovensku (zde ovšem zdaleka ne u všech lokomotiv) k převodu inventárních čísel 900 - 959 na 400 - 459 s dodržením pořadí. Po roce 1989 se ale do Česka začaly dostávat i polské T448p, některé pak byly přeznačeny na řadu 740. Přidělena jim byla inventární čísla navazující na poslední vyrobenou českou. První takovou lokomotivou byla tedy 740.460 (ex T448p-141), která v roce 1996 posílila flotilu OKD, Dopravy. Stroje DBCCZ tak obsadily v pořadí volné pozice 740.470 až 740.472.
Kromě ostravské aglomerace se tyto lokomotivy DBCCZ vyskytují i v jiných místech (jedna z nich bývá deponována v Pardubicích hl. n. pro staniční posun a místní výkony), případně byly půjčovány pro traťové výkony jiným dopravcům. Ještě v tomto roce by flotilu lokomotiv DBCCZ měla posílit nově vyrobená řady 744.1 z produkce CZ LOKO, vybavená již z výroby OBU ETCS, aby se mohla pohybovat po tratích s výhradním provozem pod dohledem ETCS.
Při posunu v Ostravě byla zachycena 4. 3. 2025 lokomotiva 740.470, vlevo v pozadí pak stojí odstavené 740.471 a 740.472.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Petr Štefek
 
 
 
 
20. 4. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3