SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Únor 2025

„Ešusy“ EJ575 LTG Link míří na opravu do Šumperka
V roce 2008 dodala plzeňská Škoda do Litvy první dvě jednotky řady EJ575 (viz Elektrická jednotka 575 LG již v provozu), která z velké části odpovídá českým „ešusům“ 471, zásadní odlišností je elektrická výzbroj pro tamní soustavu 25 kV 50 Hz, jiný je také rozchod. V následujících letech přicházely další objednávky, takže do roku 2016 bylo do Litvy dodáno celkem 13 jednotek, z toho deset jich bylo třívozových a tři (č. 006, 008 a 009) byly dvouvozové. Postupem času se však prohazováním vloženého vozu vyskytovaly dvouvozové jednotky různých čísel.
Současný provozovatel, kterým je od roku 2020 LTG Link (viz Změny u litevského státního dopravce Lietuvos geležinkeliai), nasazuje tyto soupravy na všech tratích, které jsou v tuto chvíli v Litvě elektrizované, tj. na relacích z hlavního města Vilnius do Kaunasú, Trakai a Keny. Už od svého vzniku se však dopravce musel obejít bez dlouhodobě odstavených jednotek EJ575-005 a EJ575-010, které byly mj. používány pro výzisk náhradních dílů pro jiné jednotky. Právě tyto soupravy, ovšem bez vložených vozů použitých v jiných jednotkách, se tedy LTG Link rozhodl vyslat na vyvazovací opravu do dílen Škoda Pars Šumperk. Neprovozní soupravy jsou přepravovány po širokém rozchodu do Šeštokai, kde jsou převázány na normálněrozchodné podvozky zapůjčené od Českých drah. Celá souprava složená ze spojovacích vozů, přepravované jednotky a brzdicích vozů Res (jeden z nich je využit rovněž pro přepravu širokorozchodných podvozků) pak pokračuje po normálním rozchodu do Šumperka. Lze předpokládat, že podobným způsobem budou přepravovány i opravené jednotky, to však nebude dříve než v roce 2026.
Jako první se na cestu vydala EJ575-005. Tu litevský „sergej“ přetáhl z Šeštokai do polské pohraniční stanice Trakiszki 20. ledna 2025, dále byl tažen už polským strojem SM42-954 doplněným ve stanici Geniusze elektrickou lokomotivou 3E-100-004. Od stanice Chałupki do Šumperka, kam vlak dorazil večer 21. ledna, byl v čele stroj 193 428, samotnou přístavbu na vlečku Škoda Pars pak dopoledne 22. ledna provedla místní stálice 740.709.
Kvůli nedostatku překládkové kapacity v Šeštokai, jehož překladiště v současné mezinárodní situaci slouží z velké části potřebám armádních přeprav, si musela druhá jednotka EJ575-010 počkat na překládku až do 7. února 2025. Samotný převoz pak probíhal podobně jako v případě předchozí soupravy, vlak přivezla do Šumperka 9. února 2025 ráno lokomotiva 383.061.
Horní snímek přepravované jednotky EJ575-005 byl pořízen večer 21. ledna 2025 během přepřahu v Chałupkách. Na dolní fotografii z 7. února 2025 je zdokumentována překládka soupravy EJ575-010 mezi širokým a normálním rozchodem v Šeštokai, při které asistuje „čmelák“ ČME3E-6745 LTG Cargo.
Text a horní foto Petr Štefek, dolní foto Vytautas Bigelis
 
 
 
 
1. 4. 2025 © SPŽ 0 Verze 1.3