Šestinápravové elektrické lokomotivy řady ET22 PKP (tovární typ 201E) byly vyrobeny lokomotivkou Pafawag v letech 1969 až 1989 v celkovém počtu 1183 kusů. V roce 2004 přikročil jejich nynější vlastník PKP Cargo k prototypové modernizaci, pro kterou byl vybrán stroj ET22-315 z depa Żurawica.
Modernizaci provedla - stejně jako u strojů EM10 (viz
Modernizace lokomotiv řady EM10) - firma ZNLE Gliwice. S lokomotivami řady EM10 jsou shodné i některé provedené úpravy, např. dosazení mikroprocesorového řídícího systému, nového hlavního vypínače, soustavy statických měničů pro napájení sítě 110 V DC či úpravy pultu strojvedoucího. Součástí modernizace byly i úpravy pojezdu (sekundární vypružení pružinami Flexicoil, hydraulické vyrovnávání nápravových tlaků, mazání okolků aj.) a trakčních motorů. Původní odporová regulace lokomotivy zůstala zachována.
Po ukončení modernizace byla lokomotiva - nyní již s označením ET22-2000 (tovární typ 201Em) a s novým unifikovaným nátěrem PKP Cargo - v srpnu 2004 přidělena depu Kraków, které ji nasazuje na vozbu nákladních i osobních vlaků na různých ramenech tak, aby byla vyzkoušena na rozličných typech výkonů.
Lokomotiva ET22-2000 je zachycena na snímku pořízeném 25. října 2004 v žst. Trzebinia.
Text Petr Štefek, foto Andrzej Kabała
|