SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               


Listopad 2004

Nízkopodlažní trolejbus Škoda 25 Tr Irisbus v Ústí nad Labem
22. listopadu 2004 se v ulicích Ústí nad Labem objevil nový 100% nízkopodlažní trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS. Jde o první prototyp kloubového trolejbusu vzešlého ze spolupráce firem Škoda Electric a vysokomýtské Karosy patřící do holdingu Irisbus. Škoda Electric v průběhu roku 2004 převzala výrobu trolejbusů v rámci holdingu Škoda poté, co byla ukončena výroba trolejbusů v Ostrově.
Typ 25 Tr o délce 18 metrů tak bezprostředně navazuje na první společný produkt obou výrobců - 12metrový třídveřový trolejbus typu 24 Tr (viz Představen nový trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus), který shodně vznikl zástavbou elektrické výzbroje Škoda Electric do zesílené skříně městského autobusu modelové řady City Bus. Toto řešení si klade za cíl nabídnout dopravním podnikům vozidla s maximálním počtem unifikovaných náhradních dílů a zlevnit tak jejich provoz a údržbu.
Pohon zajišťuje asynchronní trakční motor 18ML 3550 K/4 o trvalém výkonu 240 kW, který je napájen z napěťového střídače na bázi IGBT tranzistorů. Pohonný agragát rovněž zajišťuje elektrodynamické brzdění s přednostní rekuperací. Nový trolejbus má rovněž nezávislý pomocný pohon spalovacím motorem o výkonu 100 kW. Alternativně je podle přání zákazníka možná instalace akumulátorové baterie jako nouzového zdroje. Obsaditelnost je ve standardní modifikaci 150 lidí (z toho 40 sedících).
Prototyp vozu typu 25 Tr byl představen odborné veřejnosti 15. 7. 2004 a ještě před nasazením do provozu v severočeské metropoli jezdil pod dočasným ev. č. 996 v Plzni na lince číslo 16. To dokládá horní snímek z 27. 9. 2004 pořízený na Americké třídě u zastávky Nádraží.
Po dodání Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem (DPMÚL) a splnění všech zkoušek bez cestujících se i zde rozhodli prověřit schopnosti nového vozidla na pravidelných spojích v ulicích města. O důkladném vyzkoušení nelze pochybovat, neboť linky MHD jsou vedeny kopcovitým terénem. Všechny předchozí vozy v současné době provozované DPMÚL, který má ve svém parku téměř výhradně kloubová vozidla (to znamená typy 15 Tr, 15 TrM a 22 Tr), mají poháněny dvě nápravy oproti typu 25 Tr, který má hnací nápravu jen zadní.
Do 6. 12. 2004 byl trolejbus ŠKODA 25 Tr IRISBUS v Ústí nad Labem provozován s evidenčním číslem 604. Na dolním snímku z 25. 11. 2004 je zachycen v zastávce Divadlo. Po dokončení zkoušek byl vůz vrácen zpět do výrobního závodu k úpravám dle požadavků zákazníka. Na leden a únor 2005 jsou naplánovány jeho zkoušky v Českých Budějovicích a dalších městech.
Text a foto Jan Kubeš, spolupráce Petr Nohel
 
 
 
 
28. 5. 2022 © SPŽ 0 Verze 1.3