V druhé polovině července 2005 byla srbským železnicím ŽS (Železnice Srbije) předána poslední z nasmlouvaných a v ČKD Praha vyrobených lokomotiv - stroj 704.536. Lokomotiva se tak stala druhou zástupkyní této řady (po 704.507 - viz
) u ŽS a zároveň pátou dlouhodobě pronajatou českou lokomotivou srbským státním železnicím. Stejně jako u předchozích lokomotiv je dovozcem a pronajímatelem nymburský holding ČMKS a novým domovským depem Beograd-Makiša.
Lokomotiva 704.536 (T 238.0036 - ČKD 16869/1992) byla dodána 24. 7. 1992 slovenskému podniku Pečivárne Sereď, odkud ji zakoupila ČMKS. Následně byla přepravena do JLS Jihlava, kde prošla komplexní opravou včetně remotorizace, kdy byl původní spalovací motor Liaz nahrazen motorem Caterpillar 3406 o výkonu 328 kW při zvýšení elektrického výkonu na 250 kW. Stejně jako ostatní lokomotivy byla upravena dle srbských železničních předpisů - byla osazena zabezpečovacím zařízením kontroly bdělosti strojvedoucího, čelo lokomotivy bylo opatřeno zábradlím, na stanoviště byl namontován druhý rychloměr a bylo nainstalováno osvětlení stupaček pro posunovače. Po ukončení opravy byla opatřena nátěrem v barvách ČMKS holding.
704.536 opustila v první polovině července Jihlavu, aby po několikadenním pobytu v České Třebové pokračovala v cestě do Srbska. V Beogradu je nasazována na posun v depu nebo v obvodu staničního uzlu včetně přístavby vlakových souprav z odstavného nádraží k nástupištím.
Při přepravě z Jihlavy do České Třebové zachycená lokomotiva 704.536 se představuje 11. 7. 2005 v žst. Havlíčkův Brod, kde vyčkávala na zařazení do nákladního vlaku do Brna-Maloměřic.
Text a foto Daniel Brabenec
|