Ve dnech 9. a 10. listopadu 2007 zavítal na zkoušky do Švýcarska dlouho očekávaný prototyp jednotky ETR 610.001 Cisalpino. Jednotka se řadí do IV. generace jednotek s nuceným naklápěním vozové skříně z produkce firmy Alstom Ferroviaria Savigliano (dříve Fiat Ferroviaria) známé spíše pod názvem pendolino. Na rozdíl od dvousystémové jednotky ETR 600 Trenitalia (3 kV DC a 25 kV, 50 Hz AC), která byla od 7. června do 2. října 2006 na zkouškách v České republice ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi (viz
Prototyp jednotky ETR 600 firmy Alstom), a staršího typu ETR 470 (3 kV DC a 15 kV, 16,7 Hz AC) je tato jednotka obdobně jako české pendolino třísystémová (3 kV DC, 15 kV, 16,7 Hz AC a 25 kV, 50 Hz AC). Jednotka bude schválena pro provoz v Itálii, Švýcarsku a v Německu, a proto bude také vybavena zabezpečovacími systémy ETCS, LZB, PZB, ZUB, Signum a SCMT.
Dodávky čtrnácti souprav ETR 610 pro společnost Cisalpino měly být zahájeny v průběhu léta 2007 a od nového jízdního řádu 2007/08 již měly jezdit v pravidelném provozu. Vzhledem ke zpoždění v dodávkách se tak pravděpodobně v plnosti nestane. Nasazení jednotek se předpokládá na spojích Basilej – Bern – Lötschberg (Basistunnel) – Brig – Simplon – Itálie, kde nahradí klasické soupravy společnosti Cisalpino vedené pronajatými vícesystémovými lokomotivami řady Re 484. Spoj do Florencie začne navíc v průběhu roku 2008 zajíždět až do Říma.
Pro cestující jsou vlaky pohodlnější než předchozí typ ETR 470 a navíc budou vybavené internetovým připojením, Wi-Fi technologií a obrazovkami. Budou mít také elektronické zobrazení rezervovaných míst (jako např. u souprav ICE v Německu) a nástup přizpůsobený pro handicapované. Starší soupravy ETR 470, které jsou nechvalně známé svými častými zpožděními a nespolehlivostí, budou i nadále nasazovány na spojích Schaffhausen – Zürich – Gotthard – Itálie.
Horní snímek ze dne 9. listopadu 2007 zachycuje jednotku ETR 610.001 během pobytu v depu SBB-CFF-FFS Zürich Geroldstrasse. Dolní fotografie dokumentuje stav interiéru jednotky v průběhu zkoušek ve Švýcarsku.
Text a foto Matthias Haag, spolupráce Jiří Konečný
|