SPŽ - NOVINKY

SPŽ » NOVINKY
CZ
HLEDÁNÍ:



 

    Nové hledání:
 
               








ZPĚT

 
Pro hledaný výraz "t448p" bylo nalezeno 25 záznamů:

Zobrazeny záznamy 1 až 10

Duben 2003

Nový lak lokomotivy 740.461
V dubnu tohoto roku získala nový lak lokomotiva 740.461, patřící krnovské firmě Olpas Moravia. Lokomotiva byla vyrobena pražskou lokomotivkou ČKD v roce 1978 pod výrobním číslem 10421. Tento stroj - nesoucí označení T448P‑041 - byl po zkušebních jízdách na vlečce ČKD (25. 5. 1978) a trati Praha - Kolín (26. 5. 1978) převzat 31. května 1978 polskou firmou KOLMEX a poté nasazen na vlečce dolu Nowy Wirek. Posledním polským majitelem tohoto stroje byla firma Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik (PTKiGK), která dodnes provozuje větší množství strojů T448P a další lokomotivy z ČKD, především „čmeláky“ S200, ale také lokomotivu T419P‑601.
Lokomotivu T448P‑041 v roce 2002 zakoupil Olpas Moravia, Drážní úřad pak tomuto stroji přidělil číslo 740.461. Evidenční číslo této lokomotivy navazuje na označení lokomotivy 740.460 OKD, Doprava (ex T448P‑141 PTKiGK). Posledním strojem této řady dodaným z výroby přímo do Československa byla lokomotiva 740.459 (ex T448.0959), která je provozována na vlečce ESAB VAMBERK.
Ihned po obdržení nového laku se stroj 740.461 vydal na cestu do Brna, odkud zpět do Krnova přivezl motorový vůz 820.113 patřící Klubu přátel kolejových vozidel Brno. I tento motorový vůz, který byl do té doby odstaven v areálu brněnského Lokomontu, získá v Olpasu nový lak.
Lokomotivu 740.461 v novém „kabátě“ zachycuje snímek pořízený 6. května 2003 v areálu krnovského Olpasu.
Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec

Říjen 2003

Změna názvu polského dopravce NZGTK
27. října 2003 došlo ke změně názvu jednoho z polských privátních dopravců, společnosti Nadwiślański Zakład Górniczego Transportu Kolejowego. Od tohoto data nese firma název Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego (NZTK). Změna názvu souvisí se změnou majetkových poměrů, neboť v letošním roce se majiteli této společnosti stali dva významní polští soukromí dopravci, firmy PTKiGK Rybnik a PTKiGK Zabrze.
NZTK vlastní několik lokomotiv řad SM 30, SM 31 a SM 42, ale základ lokomotivního parku tvoří stroje vyrobené lokomotivkou ČKD Praha - lokomotivy řad T448P (11 ks) a S200 (14 ks). Společnost se zabývá především přepravou uhlí po rozsáhlé síti uhelných a pískových drah v Horním Slezsku, ale po umožnění volného vstupu soukromých dopravců na veřejnou síť společnosti PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) se s vlaky NZTK můžeme setkat i na tratích PLK.
Na snímku pořízeném na pískové dráze společnosti Kopalnia Piasku Szczakowa mezi stanicemi Sosnowiec Jęzor Centralny JCA a Szczakowa Północ je zachycen „čmelák“ S-261 NZTK. Protože fotografie byla pořízena 28. října 2003, tedy pouhý den po změně názvu firmy, na lokomotivě je samozřejmě ještě původní zkratka - NZGTK.
Text a foto Petr Štefek, spolupráce Andrzej Kabała

Říjen 2004

Firemní nátěr lokomotiv PTKiGK Rybnik
Jeden z nejvýznamnějších polských soukromých dopravců - společnost Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik (PTKiGK) - je u nás známý především provozováním rozsáhlé flotily lokomotiv vyrobených v ČKD Praha. Nyní tato firma, slavící letos 10 let své existence, zahájila lakování svých lokomotiv všech řad do firemního nátěru v jednotné červeno-krémové kombinaci. Doposud totiž své lokomotivy lakovala zpravidla do nátěrů, v jakých byly dodávány od výrobce, případně používala drobné modifikace těchto nátěrů.
Zatím je tímto nátěrem opatřeno pouze několik kusů, ovšem již prakticky všech řad lokomotiv provozovaných PTKiGK, mj. strojů řady T448P, „čmeláků“ S200 či „sputniků“ 3E/1. Nový lak získala také lokomotiva T419P‑601 (ČKD 14795/1989), která je jediným zástupcem řady T419.0/1 dodaným mimo Československo.
Snímek pořízený 5. října 2004 v úseku KWK Chwałowice - Rybnik Towarowy zachycuje stroj T448P-011 (ČKD 9942/1977) opatřený novým firemním nátěrem PTKiGK jako lokomotivní vlak jedoucí do stanice Rybnik Towarowy pro soupravu prázdných vozů pro nakládku uhlí v dole Jankowice.
Text a foto Petr Štefek

Březen 2005

Stroj T448P-086 v majetku ČMKS holding
Kromě rozsáhlejšího nákupu polských lokomotiv T448P slovenskou firmou ZOS Zvolen za účelem dalšího prodeje po opravě, si tyto lokomotivy pořizují pro další využití i české firmy. Jednou z nich je i ČMKS holding, který v roce 2004 odkoupil od polské firmy Rafineria Czechowice jeden ze zdejších strojů řady T448P, vyrobený v pražské lokomotivce ČKD. Stroj T448P-086 (ČKD 11296/1979) byl po odkoupení dopraven do ČMKS - Lokomotivy Česká Třebová. Odtud byl přesunut do brněnského Lokomontu, kde byly z lokomotivy vymontovány všechny využitelné náhradní díly. Po demontáži funkčních součástí byl vrak lokomotivy (zůstal zachován pouze kompletní rám, pojezd a plechové díly kabiny a kapot) převezen 8. 3. 2005 manipulačním vlakem z Brna do Jihlavy s určením pro dalšího člena ČMKS - Jihlavskou lokomotivní společnost. Převoz po kolejích ČD byl uskutečněn pod nikdy neexistujícím označením pro řadu 740 - fiktivním číslem 740.086.
V Jihlavě byla lokomotiva odstavena do 22. března, kdy došlo k jejímu převezení do Kovo-šrotu Jihlava v městské části Pávov. Kovo-šrot se postaral o odřezání kapot a kabiny, rám a pojezd se vrátily 25. 3. 2005 zpět do JLS Jihlava. Zde čeká zbytek zrušené lokomotivy na další využití při přestavbě na lokomotivní řadu 724.
Na fotografii ze dne 14. 3. 2005 se představuje již pouhé torzo lokomotivy T448P-086, odstavené v areálu JLS Jihlava.
Text a foto Daniel Brabenec, spolupráce Petr Štefek

Červenec 2006

Rozšiřování parku motorových lokomotiv PCC Rail Szczakowa
Polský dopravce PCC Rail Szczakowa (PCC RS) je u nás v současnosti známa zejména v souvislosti s pronájmem elektrických lokomotiv řady 181 od ČD. Tato firma však posiluje svůj lokomotivní park také šestinápravovými traťovými dieselovými lokomotivami řad BR231/232 a M62.
Lokomotivy řady BR231/232 dodává česká firma ŽOS Nymburk, která také provádí celkovou opravu těchto strojů, samozřejmě včetně provedení nátěru v barvách holdingu PCC. V současnosti již PCC RS provozuje „raguliny“ BR232-066, 152, 171, 275 a 446. Nejnovějším přírůstkem pak je stroj BR231-063, který do Polska dorazil koncem července. „Raguliny“ jsou nasazovány na různé výkony, přičemž mezi nejzajímavější patří pravidelná vozba kontejnerových expresů v relacích Płock Trzepowo - Gubin/Guben a Brzeg Dolny - Świnoujście.
Dále pak bylo nedávno zakoupeny čtyři kusy lokomotiv M62 od společnosti NEWAG Nowy Sącz. Jedná se o stroje M62-1194, 1239, 1318 a 1601, které pocházejí od estonského dopravce Edelaraudtee (viz Prodej „sergejů“ z Estonska do Polska). Zajímavé je, že pro převázání z širokého na normální rozchod byly u těchto čtyř strojů použity podvozky ze zrušených strojů řady TEM2, které jsou od podvozků ze „sergejů“ jen mírně odlišné.
Na snímku pořízeném 11. července 2006 v depu PCC Tabor v Sosnowci Jęzoru je zachycen „ragulin“ BR232-171 v sousedství dvou lokomotiv vyrobených v Čechách: elektrické 181.053 a dieselové T448P-105.
Text a foto Petr Štefek

Březen 2007

Elektrická lokomotiva 3E-100 dopravce ORLEN KolTrans
Polský dopravce ORLEN KolTrans, který je součástí rafinérské skupiny Polski Koncern Naftowy ORLEN, zabezpečoval vozbu vlaků zatím pouze v nezávislé trakci. Zpočátku používal především lokomotivy sloužící dříve hlavně na posunu na vlečkách mateřské firmy, tj. stroje řady TEM2 ruského, SM42 polského a T448P českého původu. Od roku 2004 pak firma začala pořizovat „gagariny“ řady M62, kteří jsou pro vozbu vlaků přeci jen vhodnější. V poslední době nakupovala tyto lokomotivy především od české firmy ŽOS Nymburk a jedná se o lokomotivy pocházející původně od Českých drah.
Přesto je v Polsku na relacích vedených po elektrizovaných tratích nejvýhodnější využití elektrických lokomotiv, proto si ORLEN KolTrans svoji první elektrickou lokomotivu, která získala označení 3E-100 (přestože se nejedná o původní typ 3E, ale o modernější 3E/1). Tato lokomotiva byla vyrobena lokomotivkou Pafawag Wrocław w roce 1961 pro státní dráhy PKP, které je provozovaly pod označením ET21-100. Posledním depem PKP, kde byla lokomotiva v provozu, byla Legnica. Po svém zrušení k 28. 4. 2000 byl stroj předán do Muzea průmyslu a železnice ve Slezsku v Jaworzyně Śląské, kde byl odstaven jako neprovozní exponát (viz horní snímek z 28. srpna 2004). Odtud byla v dubnu 2006 přepravena do dílen ZNLE Gliwice, kde byla zahájena její oprava. Kromě opravy a drobných modernizací prošla lokomotiva poměrně významným zásahem do vnějšího vzhledu. Kromě nového laku v barvách Orlenu totiž byly původní tři čelní okna nahrazeny dvěma okny, čímž byl docílen lepší výhled strojvedoucího na trať.
Oprava lokomotivy byla dokončena na počátku března 2007 a 7. března se lokomotiva vydala na svoji první zkušební jízdu, kterou vykonala na trase Gliwice - Kędzierzyn Koźle. I v následujících dnech se konaly další zkušební jízdy v okolí Gliwic, přičemž návrat ze zkušební jízdy do dílen ZNLE je zachycen na prostředním snímku z 15. března. Krátce před předáním zákazníkovi pak lokomotiva dostala označení svého nového provozovatele a poté se ještě vydala na první zkušební jízdu se zátěží. Jednalo se o uhelný vlak společnosti PTK Holding, který 17. března odvezla z dolu Halemba do Sławięcic. Na tomto výkonu ji dolní snímek zachycuje společně s postrkovou „tamarou“ TEM2-193 PTK na mostě přes Gliwický kanál v traťovém úseku Gliwice Łabędy - Rzeczyce Śląskie.




Text Petr Štefek, foto Krzysztof Malinowski

Červen 2007

Lokomotivy řady 740 OKDD začaly zajíždět do Polska
I po vstupu České republiky do Evropské unie je předávka vlaků soukromými dopravci na hraničních přechodech spojena s celou řadou administrativních překážek. Jednou z nich jsou omezené možnosti zajíždění českých vozidel do první stanice na území sousedního státu, resp. zahraničních vozidel do první stanice v Česku.
Nejinak je tomu na přechodu Bohumín - Chałupki, který je z hlediska nákladní dopravy nejzatíženější spojnicí s Polskem. Z historických důvodů jsou pro zajíždění do polských Chałupek schválena česká hnací vozidla řad 111, 162, 163, 181, 182, 362, 363, 810, 460, 742, 751 a 771. Skladba vozidel samozřejmě nečiní problémy Českým drahám, ale u ostatních dopravců nejsou uvedené řady příliš zastoupeny.
S tímto problémem se dlouhodobě potýkal dopravce OKD, Doprava (OKDD). Přitom paradoxně (nejen) tento dopravce provozuje rozsáhlou flotilu lokomotiv řady 740, které jsou prakticky shodné s polskými stroji T448P, a 770 (shodné s polskou řadou S-200). Po dlouhých měsicích „boje“ s polským drážním úřadem UTK však OKDD na jaře tohoto roku konečně získala schválení pro stroje řady 740.
Zajíždění lokomotiv řady 740 OKDD do Polska dokumentuje snímek „dvojčete“ 740.681+682, které 12. června 2007 posunuje na krzyżanowickém zhlaví žst. Chałupki.
Text a foto Petr Štefek

Říjen 2007

Nové firemní barvy polského dopravce NZTK
Od října tohoto roku přijal polský dopravce Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego (NZTK) nové firemní barevné schéma pro své lokomotivy. Dosud byly lokomotivy této společnosti opatřeny nátěry podle polských zvyklostí pro danou řadu, např. modrý nátěr se žlutým pruhem pro řadu T448p a nátěr v kombinaci zelené a žluté s červeným rámem pro „čmeláky“ řady S200. Firemní příslušnost k NZTK byla zřejmá pouze z velkého žlutého loga společnosti na kapotách těchto lokomotiv. Nově budou lokomotivy NZTK postupně opatřovány nátěry v kombinaci červené a bílé s tmavě šedým rámem a střechou. Postupně by měl být do této podoby upraven celý lokomotivní park firmy, který v tuto chvíli čítá 14 lokomotiv řady S200, 8 lokomotiv T448p, 12 lokomotiv SM42 a 2 stroje SM31. Železniční vozy NZTK byly firemními barvami v kombinaci červené a tmavě šedé opatřovány již dříve.
Vůbec prvním strojem, který je opatřen novým firemním nátěrem, je lokomotiva S‑261 (ČKD 13061/1983). Ta se 2. října 2007 vrátila z hlavní opravy, kterou provedla společnost PTK Tabkol v Rybniku. V rámci této opravy získala nejen nový lak, ale byly též provedeny další drobné modifikace, např. dosazení elektricky poháněných stěračů, nových křesel pro strojvedoucího a jeho pomocníka, umyvadla, zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího CA a nová světla. V současnosti (říjen 2007) je na hlavní opravu do PTK Tabkol přistaven další stroj téže řady, konkrétně S‑280 (ČKD 13545/1983), který bude podobně upraven a opatřen novým nátěrem.
Uvedené fotografie nabízejí porovnání původního a nového vzhledu lokomotiv NZTK. Na horním snímku ze 17. září 2007 je zdokumentována lokomotiva S‑263 v původním nátěru na postrku uhelného vlaku pro elektrárnu Siersza, který přejíždí po mostě nad řekou Wisłou v úseku mezi stanicí Oświęcim a zastávkou Gorzów Chorzowski. Dolní snímek z 6. října 2007 pak zachycuje stroj S‑261 s vozy (oboje ve firemním nátěru) loženými uhlím v úseku Górki Sciernie - Piast Ruch II.
Text a horní foto Petr Štefek, spolupráce a dolní foto Andrzej Kabała

Říjen 2008

Dopravce PTKiGK Rybnik integrován do skupiny PCC Rail
Koncem srpna 2007 oznámila firma PCC Rail, že se stala držitelem kontrolního balíku akcií dopravce Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik. Po uplynutí více než roku od této události pak byla završena integrace PTKiGK Rybnik do struktur skupiny PCC Rail změnou názvu firmy na PCC Rail Rybnik. K oficiální změně názvu došlo k 8. říjnu 2008, kdy byl nový název zaregistrován rejstříkovým soudem.
Přímou součástí skupiny PCC Rail je tak nyní již pět licencovaných železničních dopravců: vedle mateřské PCC Rail a zmiňované PCC Rail Rybnik jsou to dále společnosti PCC Spedkol, PCC Rail Coaltran a PCC Kolchem.
Z hlediska vzhledu vozového parku někdejšího PTKiGK to znamená, že budou opuštěny původní barvy a vozidla budou nyní mít jednotný modro-oranžový vzhled skupiny PCC. Původní barvy PTKiGK v kombinaci červené a krémové byly přitom používány jen od roku 2004 (viz Firemní nátěr lokomotiv PTKiGK Rybnik), přesto již má tento nátěr drtivá většina lokomotiv této společnosti.
Fotografie dokumentuje vzhled lokomotivy T448p-070 PTKiGK Rybnik, které „starý kabát“ vydrží zřejmě ještě relativně dlouho, neboť jej získala v rámci hlavní opravy, která byla dokončena v dílnách PTK Tabkol 12. října 2007. Snímek byl pořízen 11. července 2008 ve stanici Chałupki.
Text a foto Petr Štefek

Srpen 2009

Nové barvy lokomotiv PCC Rail Rybnik
V říjnu 2008 došlo ke změně názvu dopravce Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik na PCC Rail Rybnik (viz Dopravce PTKiGK Rybnik integrován do skupiny PCC Rail) a firma také převzala korporátní design skupiny PCC. To se samozřejmě dotklo i lokomotivního parku PCC Rail Rybnik, neboť v rámci revizních oprav začaly stroje tohoto dopravce získávat nový modro-oranžový nátěr PCC. Z českého pohledu je přitom zajímavé především to, že se jednalo zejména o stroje vyrobené lokomotivkou ČKD Praha, které tvoří podstatnou část flotily PCC Rail Rybnik. Nové nátěrové schema tak získaly stroje řady S200 (obdoba české řady 770) čísel S-258, S-269 a S-297, dále pak stroje T448p (česká řada 740) čísel 005, 012 a 063 a jediný zástupce lokomotiv nevyrobených v ČKD: elektrická lokomotiva 3E/1-86.
Opatřování lokomotiv tímto nátěrem však nemělo dlouhého trvání. V souvislosti s prodejem skupiny PCC Rail německé logistické firmě DB Schenker, ke kterému došlo k 21. červenci 2009, se již očekává opětovná změna názvu a s tím spojený přechod na korporátní design Deutsche Bahn.
Na snímku pořízeném 11. srpna 2009 se představuje lokomotiva S-269 (ČKD 13534/1984) v novém nátěru PCC Rail Rybnik při strojní jízdě v úseku mezi stanicí Pawłowice Górnicze a odbočkou Bzie Las.
Text Petr Štefek, foto Adrian Krzemień
 
1-10   11-20   21-25   Následující   
 
 
28. 12. 2024 © SPŽ 2024 Verze 1.3