SPŽ - NOVINKY

SPŽ » NOVINKY
CZ
HLEDÁNÍ:



 

    Nové hledání:
 
               








ZPĚT

 
Pro hledaný výraz "t448p" bylo nalezeno 25 záznamů:

Zobrazeny záznamy 21 až 25

Květen 2020

DB Cargo Polska končí provoz „čmeláků“ S200
Firmy, ze kterých v roce 2011 vznikla dnešní společnost DB Cargo Polska (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena), byly vedle krakovské Nowe huty největšími provozovateli lokomotiv řady S200, tj. polské verze lokomotiv ČME3 z produkce pražské lokomotivky ČKD. Patřily mezi ně společnosti PTKiGK Rybnik, NZTK (resp. dříve NZGTK) a PTKiGK Zabrze. Celkově pak nynější DB Cargo Polska (DBCPL) získala integrací těchto firem přes 50 „čmeláků“, kteří sloužili především v posunovací službě v hornoslezských uhelných dolech a v traťové službě na krátkých vozebních ramenech.
V průběhu druhé dekády 21. století však počet těchto strojů ve službě DBCPL rychle klesal, za čímž stály především dvě příčiny. Tou hlavní byl nákup starších strojů řady 6400 z Nizozemska (viz Motorové lokomotivy nizozemské řady 6400 zahajují provoz v Polsku), nyní už jich DBCPL provozuje 38 kusů (z toho 22 na vlečkách). Dalším důvodem bylo to, že DBCPL přišlo po proběhlých výběrových řízeních o provoz na některých důlních vlečkách, které tradičně obsluhovalo.
Odstavené lokomotivy byly postupně odprodávány jiným společnostem, které je buď sešrotovaly nebo opět nasadily do provozu. Mezi tradiční zájemce o vyřazené stroje DBCPL pak patří hlavně slovenská firma ZOS Zvolen, která odkoupila mj. lokomotivy S-257 ex PTKiGK Rybnik a S-264 ex NZTK (viz Rozprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska). Historie strojů S200 začala psát poslední kapitolu provozu v DBCPL v roce 2019, kdy na počátku tohoto roku bylo v provozu posledních 6 lokomotiv. Ty byly postupně odstavovány vždy v termínu, kdy jim skončila platnost osvědčení technické způsobilosti a DBPCPL je již nepřistavila k další opravě stupně P5. Posledními místy provozu se staly doly Ziemowit a Pniówek. Na vlečce Ziemowit ukončily provoz stroje S-2123 (odstaven 18. 6. 2019), S-273 (odstaven 23. 7. 2019) a S-2125 (odstaven 15. 12. 2019). Úplně posledním místem nasazení „čmeláků“ ve službách DBCPL je důl Pniówek, kde loni skončily lokomotivy S-250 (odstavena 21. 3. 2019) a S-282 (odstavena 24. 7. 2019), historie se pak uzavřela 19. ledna 2020 odstavením stroje S-2133. Přesto lze „čmeláka“ ve službách DBCPL zastihnout na vlečce Pniówek i dnes, jedná se však o stroj S-268 pronajatý od firmy Industrial Division. Paradoxně se jedná o stroj, který DBCPL vyřadilo v roce 2016, ale nový majitel jej znovu zprovoznil.
Všechny lokomotivy vyřazené v poslední době jsou odstaveny v areálu chemických závodů Blachownia, kde spolu s dalšími neprovozními lokomotivami čekají na další osud. Během jarních měsíců 2020 probíhá výběrové řízení na jejich odprodej, takže brzy bude jasné, zda proběhne jejich fyzická likvidace nebo se s nimi setkáme u jiných dopravců.
„Posledního mohykána“ S-2133 (ČKD 15823/1990) zachycují přiložené snímky. Horní fotografie z 7. května 2008 zachycuje tuto lokomotivu při sunutí soupravy uhlí na vlečku elektrárny Siersza. Tehdy ještě byla majetkem dnes již zaniklé společnosti NZTK a právě doprava uhlí do uvedené elektrárny patřila k jejím tradičním výkonům. Dolní snímek z 12. března 2020 už byl pořízen po konci kariéry u DBCPL v chemičce Blachownia společně s dalšími neprovozními stroji stejného typu, ale i řad T448p a TEM2. V koloně na témže místě už přitom S-2133 stála v letech 2012-2013, tehdy se však ještě dočkala opravy.
Text a foto Petr Štefek

Leden 2021

Slovakia-shuttle spojil Žilinu, Ostravu a Halle
S příchodem nového grafikonu v prosinci 2020 zahájilo provoz nové nákladní spojení, které pětkrát týdně (v případě vyššího objemu zátěže i častěji) propojilo seřaďovací nádraží Žilina-Teplička a Halle (Saale) Gbf. Jak již výchozí body vlaku napovídají, jedná se o vlaky, které vozí jednotlivé zásilky a skupiny vozů. Vlaky nejsou vedeny přímou trasou přes Horní Lideč, ale přes Čadcu a Ostravu hlavní nádraží, kde odstavují či dobírají zátěž z Ostravska. V těchto nových spojích se objevují rovněž kontejnery DB Megabox s pneumatikami z Púchova, které původně jezdily ucelenými vlaky (viz Přímé vlaky „Continental“ už z Púchova do Hannoveru nejezdí).
Neobvyklé je na tomto novém spojení to, že k výměně lokomotiv nedochází v pohraničních přechodových stanicích, ale ve stanici Ostrava hlavní nádraží (zpravidla v obvodu Ostrava pravé nádraží), kde se také mění dopravce. Na Slovensku totiž vlak veze Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSKC), ze státní hranice do Ostravy Lokorail, dále pak po Děčín st. hr. DB Cargo Czechia (DBCCZ) a na německém území DB Cargo. Mezi Žilinou a Ostravou vozbu zajišťují slovenské lokomotivy řady 131, mezi Ostravou a Halle pak obvykle stroje řady 193 (případně 189) DB Cargo.
Na snímku pořízeném 15. ledna 2021 v Ostravě pravém nádraží se představuje lokomotiva 193 393 DB, která v čele Slovakia-shuttlu nahradila „dvojičku“ 131.021+022 ZSSKC. Do vlaku již byla přivěšena zátěž z Polska, kterou dovezl vedle stojící stroj T448p-034 DBCCZ. Jednalo se přitom o první traťový výkon jedné ze dvou lokomotiv řady T448p, které DBCCZ zakoupilo v roce 2020 (viz Další lokomotivy T448p prodány z Polska do Česka).
Text a foto Petr Štefek

Srpen 2021

Lokomotivy řady 741.7 pro italskou společnost CLF
Italská drážní stavební společnost Costruzioni Linee Ferroviarie Bologna (CLF) uzavřela v březnu letošního roku s CZ LOKO smlouvu na dodávku dvou rekonstruovaných lokomotiv řady 741.7 do podzimu roku 2021 a dalších až 8 v příštích letech. První dvě dodá celkově CZ LOKO, pro zbývajících 8 je počítáno s využitím hlavních konstrukčních celků z lokomotiv řady 740, které CLF v minulosti postupně odkoupila po částečné rekonstrukci a opravě od několika českých a slovenských opravárenských společností. Údržby všech nově dodaných lokomotiv se pak ujme italská dcera výrobce - CZ LOKO Italia.
Obě lokomotivy jsou kompletovány v jihlavském závodě CZ LOKO a označeny budou 741.749 a 741.750. Číselně tak naváží na předchozí dodanou 741.748, která byla v lednu 2020 předána italskému dopravci Oceanogate (viz Lokomotiva 741.748 pro společnost Oceanogate Italia). V srpnu 2021 je postupně dokončována 741.749, stroj 741.750 ji bude následovat v krátkém odstupu.
Společnost CLF Bologna se zabývá především stavbou, opravami a údržbou železničních tratí. Vlastní jak speciální vozidla, tak i několik desítek lokomotiv různých výrobců. Postupně nakoupila také téměř dvacet lokomotiv řady 740/T448p z produkce ČKD Praha, které prošly v Česku nebo na Slovensku úpravami pro provoz v Itálii. Na podzim roku 2017 vozidlový park CLF doplnily i dva „brejlovci“ D753.703 a D753.704, odkoupení od společnosti Linea. Obě tyto lokomotivy prošly před exportem do Itálie rekonstrukcí v CZ LOKO Česká Třebová.
Fotografie z poloviny srpna 2021 přibližuje lokomotivu 741.749 v areálu závodu CZ LOKO v Jihlavě během oživování jednotlivých funkčních celků.
Text a foto Daniel Brabenec

Listopad 2021

Dodávka další série lokomotiv Transmontana pro Green Cargo dokončena
V letošním roce dokončil výrobce Softronic Craiova druhou sérii lokomotiv Transmontana pro švédského nákladního dopravce Green Cargo, který je označuje řadou Mb 4000. Prvních osm kusů těchto dvoufrekvenčních šestinápravových lokomotiv bylo dodáno v letech 2018-2019, dodávky další osmikusové série byly zahájeny v roce 2020 (viz Dodávky druhé série lokomotiv Transmontana pro Green Cargo započaly).
Green Cargo dosud provozuje větší množství čtyřnápravových lokomotiv původní řady Rc, které byly vyráběny od 60. do 80. let minulého století. Byť byla část těchto strojů v letech 2009-2014 modernizována, potřebuje Green Cargo podstatněji omladit svůj lokomotivní park. Protože se šestinápravové lokomotivy osvědčily především při vozbě těžkých vlaků, kde jeden stroj může nahradit dva čtyřnápravové, rozhodla se společnost jít tímto směrem. To vedlo k podepsání zatím jen rámcové smlouvy na dodávku 100 kusů Transmontan do roku 2030.
Lokomotivy Transmontana jsou přepravovány do Švédska již tradičně na vlastních kolech přes Maďarsko, Slovensko, Česko a Německo do přístavu Rostock, odtud trajektem do Trelleborgu a poté do cílové stanice Borlänge. Zatímco předchozí lokomotivy tranzitovaly přes Česko po tradiční ose Kúty/Lanžhot – Děčín/Bad Schandau, poslední dvě lokomotivy z aktuální série – Mb 4015 a Mb 4016 – byly v pohraniční stanici Curtici zařazeny do vlaku jedoucího z Rumunska přes Čadcu do Polska, ze kterého byly odvěšeny ve stanici Karviná hl. n. Poté následoval přesun pomocí lokomotivy DBCCZ T448p-034 DB Cargo Czechia (DBCCZ) do Ostravy.
Na snímku z 27. listopadu 2021 jsou zachyceny lokomotivy Mb 4015 a Mb 4016 (společně s lokomotivou T448p-033 DBCCZ) během pobytu v Ostravě uhelném nádraží před další cestou do Bad Schandau. Zajímavostí je, že lokomotivy měly během přepravy dvojí označení: na čelech původní rumunské (91 53 0 480 057-5 a 91 53 0 480 058-3), na bocích již švédské (91 74 000 4015-5 a 91 74 000 4016-3).
Text a foto Petr Štefek

Květen 2024

Lokomotiva 740.470 posílila flotilu DB Cargo Czechia
V roce 2020 dopravce DB Cargo Czechia (DBCCZ) odkoupil od sesterské společnosti DB Cargo Polska lokomotivy T448p-033 a T448p-034 (viz Další lokomotivy T448p prodány z Polska do Česka). Obě tyto lokomotivy pak po opravě začaly od začátku roku 2021 sloužit na posunu ve stanici Ostrava hlavní nádraží a na manipulačních vlacích v okolí Ostravy.
V roce 2021 DBCCZ odkoupilo od polské sestry ještě lokomotivu T448p-129, která poté prošla opravami a úpravami pro provoz v Česku, na kterých se podílely především firmy ČMŽO – elektronika a Vítkovická doprava. Lokomotiva byla technicky hotova již na jaře 2023, ale ke skutečnému nasazení do provozu došlo až o rok později. Důvodem byl především dlouhý proces registrace lokomotivy prostřednictvím Agentury Evropské unie pro železnice po zavedení tzv. čtvrtého železničního balíčku.
Zmiňovaná lokomotiva T448p-129, nově 740.470, čekala na vyřízení veškeré dokumentace v depu Vítkovické dopravy v Ostravě-Vítkovicích. Po získání plného schválení byla 17. května 2024 stažena svou sestrou T448p-033 do Ostravy uhelného nádraží, což je domov posunovacích lokomotiv DBCCZ. První kilometry v provozu lokomotiva 740.470 najezdila zatím jen na staničním posunu o den později. V budoucnu ji ale budou čekat i další výkony spojené s tímto ostravským postem, k čemž patří obsluha Vítkovických železáren a manipulační vlaky např. do Kopřivnice, Bohumína a dalších stanic na Ostravsku.
Nasazení 740.470 přišlo ve vhodnou chvíli, neboť v květnu 2024 DBCCZ přidala k Ostravě další „hnízdo“ pro posunovací lokomotivu, kterým se staly Pardubice. Tamní lokomotiva, kterou se jako první stala T448p-034, má v prvopočátku za úkol svoz kovového šrotu ze stanice Hradec Králové-Slezské Předměstí do Pardubic hlavního nádraží, kde zátěž přechází na vlaky Slovakia-shuttle Ostrava pravé nádraží – Halle (Saale) Gbf (viz Slovakia-shuttle spojil Žilinu, Ostravu a Halle). Přesto musí firma řešit i výhradní provoz pod ETCS od příštího roku, aby se se svými manipulačními vlaky dostala z Ostravy do zmiňovaného Bohumína či Kopřivnice. Pro tento účel je ještě v tomto roce očekávána dodávka nově vyrobené lokomotivy EffiShunter 1000 (řada 744) od společnosti CZ LOKO.
Přiložené snímky z 18. května 2024 dokumentují začátek prvního dne provozu lokomotivy T448p-129 / 740.470 ve službách DBCCZ. Na horním snímku jsou před zahájením posunu na obvyklém místě odstavení u jižního zhlaví obvodu Ostrava uhelné nádraží zvěčněny stroje T448p-033 (vlevo) a T448p-129. K tomu je vhodné zmínit, že služebně starší stroj nese kromě polského EVN stále i označení T448p-033, novější lokomotiva má jen české EVN. Na dolním snímku je po zahájení posunu detailně zachycena lokomotiva 740.470 na zhlaví mezi uhelným a báňským nádražím v Ostravě.
Text a foto Petr Štefek
 
Předchozí    1-10   11-20   21-25  
 
 
28. 12. 2024 © SPŽ 2024 Verze 1.3