Lokomotivy řady 150 a 151 v GVD 2008/2009
Začátkem tohoto článku nejdříve vzpomeneme druhý nejtragičtější grafikon vlakové dopravy v historii lokomotiv, které si vysloužily přezdívku „banán“ či „dvojka“.
První černá stránka dějin lokomotivní řady E 499.2 byla sepsána nedlouho po vyrobení ve Škodě Plzeň. Již 29. ledna 1981 došlo k nehodě lokomotivy E 499.2017 u Spišské Nové Vsi. Jako první stroj své řady byla následně zrušena. Další černá stránka byla sepsána 8. srpna 2008, kdy došlo k nehodě vlaku EC 108 v čele s lokomotivou 151.018 (viz Nehoda ve Studénce - osudný den plný osmiček a Osud vozidel ČD po nehodě ve Studénce). Následkem této mimořádné události byla lokomotiva zrušena.
Modernizace tratí SŽDC a zvyšování traťových rychlostí si vyžádalo další modernizaci zbývajících lokomotiv řady 150. V roce 2006 tedy byla započata úprava lokomotiv řady 150 s cílem zvýšení maximální rychlosti na 140 km/h. Takto modernizované stroje jsou označeny řadou 150.2. Jako první prodělala tuto změnu lokomotiva 150.025, v roce 2007 ji následovaly stroje 150.015, 021 a 024. Během letošního roku (2008) proběhla modernizace strojů 150.002, 009 a 013. Oproti předpokladům byla ještě na konci roku 2008 přistavena k modernizaci lokomotiva 150.022, která se do provozu vrátí až na začátku příštího roku, již s označením 150.222. V následujícím roce tak bude dokončena úprava zbývajících strojů původní řady 150 a sice ev. č. 003, 005, 010 a 026. Samozřejmě jsme nezapomněli na lokomotivu 150.023, která byla v září 2008 přistavena do DPOV-PSO Přerov k vykonání vyvazovací opravy a úpravě na maximální rychlost 160 km/h s použitím některých zařízení ze zrušené 151.018. Tímto nezůstane žádný stroj původní řady 150 (původní označení E 499.2), který neprošel úpravou, ať již na řadu 150.2 či na nejrychlejší lokomotivní řadu Českých drah ‑ 151.
V další části článku se zaměříme na samotný provoz „banánů“ v nadcházejícím jízdním řádu 2008/2009. Stroje řady 151 budou obsluhovat své tradiční vozební rameno Praha – Přerov - Bohumín – Český Těšín, ale budou zajíždět také do Starého Města u Uherského Hradiště s vlaky Ex 525/R 708, R 709/Ex 524, Ex 520, Ex 529/528 a Ex 527/526 či Otrokovic s Ex 523. Pro příští grafikon bylo zrušeno zajíždění lokomotiv řady 151 na síť ŽSR, ať už přes přechod Lúky pod Makytou nebo Mosty u Jablunkova. Na Slovensko budou zajíždět modernizované stroje řady 150.2 a to nejen do Žiliny v čele EC 127/126, ale také do východoslovenských Košic s EC 121/EN 424 a EN 425/EC 120. Na své domovské železniční síti bude řada 150.2 jezdit na trase Praha - Přerov - Vsetín / Staré Město u Uherského Hradiště. Své místo zde mají také posilové rychlíky 1502/1503 a 1540/1541. Do oběhů těchto rychlíkových lokomotiv se dostaly také osobní vlaky. V turnusové skupině 102 to jsou Os 3752/3 ze Zábřehu na Moravě do Starého Města u Uherského Hradiště a Os 3742 z Přerova do Zábřehu na Moravě. Lokomotiva z TS 105 zavítá do Hradce Králové s rychlíkem 959 a zpět do Prahy jede s osobním vlakem 5643 do Pardubic, odkud pokračuje se spěšným vlakem 1902 na nádraží Praha‑Smíchov.
Odsunem lokomotiv řady 150 na vozbu rychlíků Praha – Hradec Králové v GVD 2004/2005 všichni očekávali postupný ústup lokomotiv řady 150 do ústraní na podřadnější výkony. Ovšem „stopadesátky“ jsou od roku 2006 přistavovány k modernizacím a stále se s nimi počítá jako se stěžejní řadou pro vozbu na stejnosměrném napájecím systému z Prahy na východ Česka, případně Slovenska. Společně s vršovickými „bobinami“ 141.001 a 004 tvoří železnou zálohu DKV Praha za „pershingy“ řady 162, ale rovněž zaskakují v příměstské dopravě pražské aglomerace za přestárlé jednotky řady 451/2 nebo za novější jednotky řady 471.
Lokomotivy řady 150: 202, 003, 005, 209, 010, 213, 215, 221, 022, 224, 225, 026 Lokomotivy řady 151: 001, 004, 006, 007, 008, 011, 012, 014, 016, 019, 020, 023, 027 Text a neoznačené foto Jan Kalivoda
| Oběhy lokomotiv řad 150 a 151 DKV Praha, PJ Praha Vršovice
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||