Poslední "modrá gorila" 350.005 vjíždí do České Třebové
v čele EC 75 "Johann Gregor Mendel" (28.4.2004)

Lokomotivy řady 350
v GVD 2004/05

Již v loňském roce měly být podle původního plánu nasazeny do provozu vlaků kategorie EC jednotky řady 680, známé i mezi neželezniční veřejností pod názvem „Pendolino“. Hlavně kvůli problémům s rušením zabezpečovacího zařízení byla první jednotka zařazena do zkušebního provozu s cestujícími až koncem loňského roku na trase Praha - Děčín. Slovenské lokomotivy řady 350 tak i nadále vládnou vetšině mezinárodních EC vlaků na síti Českých drah.
Bratislavské elitní elektrické lokomotivy řady 350 jsou podobně jako v loňském GVD nasazovány ve třech turnusových skupinách. Lokomotivy ve dvou pětidenních turnusových skupinách 301 a 302 zajišťují vozbu EC vlaků přes Českou republiku. Vozba rychlíků je omezena na tradiční R 374/375 „Pannonia“ a dvojici vnitrostátních rychlíků 655 a 876 na rameni Praha - Brno. Na rozdíl od jízdního řádu 2003/04 již lokomotivy řady 350 nezajíždějí do Petrovic u Karviné a vozbu vlaků EC 104/105 a 130/131 převzaly brněnské lokomotivy řady 362. Na rameni Břeclav – Petrovice u Karviné došlo k posunu EC taktu a změnám v časových polohách předávání vlaků na sousední železniční správy. Pro dodržení časů předávky plně postačují jízdní doby konstruované na 140 km/h a nasazení „rychlejších“ lokomotiv řady 350 není nutné. Pozitivní změnou, zejména pro fotografy, je návrat vlaků EC 170/171 a 174/175 z koridorového úseku přes Českou Třebovou na atraktivnější tratě 230 a 250 přes Českomoravskou vysočinu.
Dvoudenní TS 304 je určena pro vozbu IC a R vlaků na rameni Bratislava - Žilina - Košice. Podobně jako v loňském GVD se s nimi lze setkat v čele vlaků IC 500/501 a 404/405 na síti ŽSR.
Lokomotiva 350.001 zastavila s EC 105 "Sobieski" ve stanici Ostrava hl. n.
(1.1.2004)
Tyto vlaky vyšší kvality doplnil ještě jeden pár vlaků kategorie R, a to 336/337, které jsou vedeny řadou 350 z Bratislavy do Žiliny. Od 1. března začaly na trati Bratislava - Trnava - Leopoldov - Piešťany modernizační práce, v jejichž důsledku došlo ke změně jízdního řádu a trasování některých vlaků přes Galantu. Tímto opatřením došlo také ke změnám oběhů řady 350 v TS 304, kde byla přidána vozba vlaků IC 506, 511 a 507.
V roce 2004 byla zahájena poslední etapa přístavby lokomotiv řady 350 do ŽOS Vrútky. Koncem roku 2003 jsme mohli v čele EC vlaků spatřit dvě modro-krémové „gorily“ 350.005 a 007. V lednu 2004 byla lokomotiva 350.007 odeslána k modernizaci, a tak se poslední modro-krémová „gorila“ 350.005 stala nejsledovanějším strojem své řady. Koncem roku 2004 byla za stejným účelem i ona přistavena do ŽOS Vrútky. Tímto okamžikem skončila jedna etapa barevného řešení lokomotiv řady 350. Tento "žíhaný" lak byl poprvé vyzkoušen na lokomotivě 350.015 v květnu roku 1994. V srpnu 2000 byl aplikován na "Hugovi" 350.004 při EH opravě v ŽOS Vrútky, ale již jako nový unifikovaný lak ŽSR/ZSSK pro lokomotivní řadu 350.
V této chvíli je již jasné, že současný jízdní řád je posledním, kdy jsou lokomotivy řady 350 na síti Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k vidění v tak hojné míře. Pro příští jízdní řád se počítá s redukcí jejich obratů nejen díky plánovanému nasazení jednotek řady 680, ale také s nedostatkem dvousystémových lokomotiv na ZSSK. V souvislosti s rozdělením ZSSK dochází k převodu části lokomotiv 363 pod Železniční spoločnosť Cargo Slovakia (ZSCS) a oddělení oběhů. Slovenské lokomotivy řady 362 tak na síti ŽSR nahradí některé stroje řady 363 převedené do ZSCS a častěji budou k vidění v čele osobních vlaků. Ve vozbě vnitrostátních vlaků IC a R pak budou slovenské 362 vystřídány řadou 350. Na síti SŽDC je zatím plánovano nasazení lokomotiv řady 350 na vlacích EC 136/137, 170/171, 172/173, 174/175, 278/279 a 374/375, přičemž dva páry vlaků EC 170/171 a 174/175 budou opět trasovány přes Pardubice a Českou Třebovou.

Text a foto Pavel Větříšek, spolupráce Jan Palán


Oběhy lokomotiv ZSSK řady 350 RD Bratislava hlavné

TS 301 (5 x 350)
1. den
R 876 Brno 6:00 - Praha Smíchov 9:17
EC 75 Praha hl. n. 12:00 - Břeclav 15:14
EC 70 Břeclav 20:42 - Praha hl. n. 23:55
2. den
Ex 279 Praha hl. n. 7:30 - Budapest Nyugati 14:51
3. den
EC 174 Budapest Nyugati 6:20 - Praha Holešovice 13:20
EC 173 Praha Holešovice 14:32 - Břeclav 17:44
EC 74 Břeclav 18:42 - Praha hl. n. 21:55
4. den
EC 135 Praha hl.n. 10:00 - Bratislava hl. st. 14:18
R 374 Bratislava hl. st. 23:40 - Praha hl. n. 5:37
5. den
EC 73 Praha hl. n. 8:00 - Břeclav 11:14
EC 72 Břeclav 14:42 - Praha hl. n. 17:55
R 655 Praha hl. n. 20:10 - Brno hl. n. 23:40
Průměrný denní běh: 923 km

TS 302 (5 x 350)
1. den
EC 136 Bratislava hl. st. 6:16 - Praha hl. n. 10:32
EC 171 Praha Holešovice 12:35 - Budapest Nygati 19:40
2. den
Ex 278 Budapest Nyugati 14:10 - Praha hl. n. 21:23
R 375 Praha hl. n. 23:23 - Bratislava hl. st. 5:02
3. den
EC 134 Bratislava hl. st. 15:38 - Praha hl. n. 19:55
4. den
EC 71 Praha hl. n. 6:00 - Břeclav 10:28
EC 172 Břeclav 12:17 - Praha Holešovice 15:22
EC 175 Praha Holešovice 16:23 - Budapest Nyugati 23:40
5. den
EC 170 Budapest Nyugati 10:20 - Praha Holešovice 17:20
EC 137 Praha Holešovice 18:03 - Bratislava hl. st. 22:14
Průměrný denní běh: 941 km

TS 304 (3 x 350)
1. den
IC 13501 ^ Bratislava hl. st. 6:07 - Galanta 8:34  
IC 13501 Galanta 8:37 - Košice 11:22  
IC 13404 Košice 13:10 - Galanta 15:52  
IC 13404 ^ Galanta 15:55 - Bratislava hl. st. 18:26  
R 1336 Bratislava hl. st. 21:00 - Bratislava Nové Mesto 21:08  
R 336 ^ Bratislava Nové Mesto 21:40 - Galanta 22:12  
R 336 Galanta 22:17 - Žilina 0:40  
2. den
R 337 Žilina 2:55 - Galanta 5:16  
R 337 ^ Galanta 5:23 - Bratislava Nové Mesto 5:56  
R 1337 Bratislava Nové Mesto 6:10 - Bratislava hl. st. 6:18  
IC 13405 ^ Bratislava hl. st. 10:15 - Galanta 10:46  
IC 13405 Galanta 10:51 - Košice 15:28  
IC 13500 Košice 16:54 - Galanta 19:38  
IC 13500 ^ Galanta 19:41 - Bratislava hl. st. 22:10  
1a. den
IC 13506 Košice 5:49 - Galanta 10:23  
IC 13506 ^ Galanta 10:30 - Bratislava hl. st. 11:01  
IC 511 ^ Bratislava hl. st. 13:13 - Galanta 13:40 7-5
IC 511 Galanta 13:49 - Košice 18:39 7-5
IC 507 ^ Bratislava hl. st. 17:07 - Galanta 17:38 6
IC 507 Galanta 17:45 - Košice 20:35 6
^ vozidlo na postrku, závěsu
Průměrný denní běh: 1141 + 925 km

350.011 projíždí s EC 171 jedním z posledních nemodernizovaných úseků
Bezpráví - Ústí nad Orlicí na I. tranzitním koridoru (27.4.2004)
© SPŽ