Nákladní vozba ČD v nezávislé trakci na Ostravsku
Ještě v roce 2004 byla dieselová vozba v okolí Ostravy doménou řady 751
Ale vraťme se ještě zpět do GVD 2004/2005, neboť ten byl významný i tím, že se DKV Valašské Meziříčí včetně svých podřízených provozních jednotek (s výjimkou Veselí nad Moravou) stalo součástí DKV Ostrava. Tak se ostravské stroje řady 751 dostaly i na výkony, které byly v minulosti obsazovány především valašskomeziříčskými stroji řady 754 (případně 750), tj. například nákladní vozba v provozním středisku Otrokovice a provozním pracovišti Kroměříž, či v letním období dokonce provoz na osobních vlacích na trati Ostrava - Valašské Meziříčí. V uvedených případech se však nejednalo o turnusové výkony, ale o náhradu turnusových strojů ř. 754. Podobně třeba zavládl určitý chaos ve vedení Pn vlaků Frýdek-Místek - Ostrava báňské nádraží VOK, kde sice byla mezi Lískovcem a Ostravou turnusována řada 754, ovšem běžně byly „brejlovci“ nahrazováni stroji řady 751, nebo dokonce 742.
A jaká je tedy situace na počátku GVD 2005/2006 z hlediska turnusu? Ostravská dispečerka T1 (TS 707), na kterou je nasazen jeden stroj řady 742, má za úkol především odvoz Pn vlaků mezi Ostravou a paskovským Biocelem, který sestává ze tří pravidelných párů denně. V této turnusové skupině jsou sice naplánovány i dva páry pravidelných vlaků mezi Ostravou-Kunčicemi a Dolem Paskov, reálně však tyto vlaky nejezdí dle tras uvedených v GVD, takže na ně mohou být nasazeny i kterékoli jiné dispečerské stroje, které jsou zrovna k dispozici. V této TS za řadu 742 velmi často zaskakují stroje ř. 751, zejména 751.143, který byl na tomto výkonu až do konce GVD 2004/2005 turnusován.
Uvedená lokomotiva T1 je zároveň prakticky jediným dispečerským strojem v této oblasti, který má své pravidelné výkony a to jak z hlediska trati nasazení (Ostrava - Biocel Paskov závod), tak z hlediska časového (tyto vlaky jezdí zhruba ve svých grafikonových trasách). Ostatní ostravské dieselové dispečerky sice mají ve svých turnusech také uvedené vlaky, které by měly vozit, ovšem jedinou jistotou u nich bývá místo pravidelného střídání lokomotivních čet.
Mezi tyto stroje patří dispečerka T2 (TS 708) s „dvojičkou“ řady 742, která je doma na ostravském hlavním nádraží.
Další dvojice lokomotiv řady 742 ve dvojčlenném řízení jsou zaturnusovány v TS 709 na dispečerských výkonech D12 a D5
obsazovaných provozním pracovištěm (PP) Ostrava-Kunčice, dále pak v TS 710 na dispečerce B2 a v TS 711 na výkonu DKD, které obsazuje PP Český Těšín. Tyto lokomotivy mají za úkol především návoz ucelených souprav prázdných vozů do stanic na síti společnosti OKD, Doprava (OKDD) a dopravu uhelných vlaků zpět do stanic na síti SŽDC, kde dochází k přepřahu na elektrické lokomotivy, případně přímo až do cílových stanic, což je pravidelně pouze případ Třince. Výjimkou ovšem není nasazení i na jiných výkonech, často také nezajíždějí jen do nejbližší elektrizované stanice, ale jezdí pod trakčním vedením i dále. K zajímavým výkonům těchto strojů pak patří nepravidelné postrky těžkých vlaků na sklonově náročné trati z Českého Těšína směrem do Ostravy-Bartovic, na kterých není nasazen stroj řady 131 ZSCS. Jde především o ucelené vlaky s železnou rudou ve vozech řad Eams a Eaos polského dopravce PKP Cargo, mířící z polských překladišť Medyka a Małaszewice přes hraniční přechod Zebrzydowice / Český Těšín do Ostravy-Bartovic pro příjemce Vysoké pece Ostrava.
V této souvislosti je třeba zmínit určitou změnu vozby uhelných vlaků ČD na síti OKDD, ke které došlo k 1. červenci 2005. Do tohoto data totiž byly uhelné vlaky z dolu Lazy kompletovány ve stanici Doubrava a odtud pak byly dispečerkami ČD odváženy do Bohumína. Vzhledem k rostoucímu ovlivnění doubravského kolejiště poddolováním (do r. 2015 by úroveň zdejšího kolejiště měla v některých místech poklesnou i o více než 10 metrů) bylo rozhodnuto o redukci počtu kolejí a z tohoto důvodu byla k uvedenému datu přesunuta sestava zátěže z Lazů (a opačně příprava prázdných vozů pro Lazy) do Karviné-Dolů. Z tohoto důvodu již vlaky ČD pravidelně nepotkáme na Košicko-bohumínské dráze mezi Doubravou a Bohumínem. Naopak pro odlehčení Karviné-Dolů je nyní uhlí z Dolu ČSM ve Stonavě odváženo přímo ze stanice ČSM sever do Albrechtic u Českého Těšína nebo Havířova (přepřah na el. trakci), přičemž v minulosti je náležitosti OKDD svážely do Karviné-Doly a teprve odtud byly stroji ČD přestavovány do Louk nad Olší.
K další změně pak došlo od počátku ledna 2006, kdy náležitosti ČD přestaly zajíždět do stanice OKDD Prostřední Suchá, což souvisí se zrušením úpravny uhlí na dole Dukla. Z toho vyplývá, že na trati mezi Havířovem a Prostřední Suchou nyní potkáme již pouze stroje OKDD.
Přestože je výše uvedeno zaturnusování pěti dvojic strojů řady 742, vzhledem k nedostatku těchto lokomotiv lze na jejich
Lokomotivy řady 742 však nejsou vystavovány jen ve dvojicích na dispečerské výkony, ale ve velké míře na staniční posun a přetahy v rámci uzlu Ostrava hl. n. a na obsluhu zdejších vleček, na což je nasazováno celkem sedm strojů. Z toho je zřejmě nejzajímavější častá obsluha vlečky Vítkovických železáren, kterou v případě doběhu většího množství zátěže obsluhují i dvě lokomotivy na jedné soupravě. Další stroje téže řady jsou k vidění i na posunu v dalších místech (což samozřejmě může zahrnovat i občasné krátké traťové výkony), staniční posun ovšem není tématem tohoto článku.
Ve vlakové dopravě je pak novým ostravským výkonem nasazení tří strojů v TS 712 (až na výjimky personálně obsazuje PP Frýdek-Místek), která zahrnuje vozbu Mn vlaků z Frýdku-Místku do Hnojníku, Ostravice a Frenštátu pod Radhoštěm, na kterou byly v minulosti nasazovány stroje PJ Valašské Meziříčí. Do této TS je zahrnuto také vedení páru Pn 60052/60053 Ostrava báňské nádraží VOK - Frýdek-Místek, který byl v minulosti fotograficky vděčný, neboť na něm byla mezi Ostravou a Lískovcem nasazována lokomotiva řady 754. Přesto i „čtyřkoví brejlovci“ na Pn vlacích mezi Ostravou a Lískovcem jezdí nadále, ovšem již pouze na nočních párech Pn 60050/60051 (denně) a Mn 90010 / Pn 60055 (pouze v sobotu), kde lze spatřit stroje z dvoudenní TS 701. Lokomotivy dvoudenní TS 703 vozí navíc o víkendu vlaky Pn 60041/60042 mezi Ostravou hl. n. a Ostravou-Svinovem.
Text a foto Petr Štefek | ||||||
| ||||||