Dva roky po ukončení dodávek lokomotiv řady 621-1 pro srbské železnice ŽS (Železnice Srbije) expeduje firma CZ LOKO do Srbska další dvě lokomotivy stejné řady, jejichž působištěm však nebudou státní železnice, ale místní průmysl. Odběratelem se stává firma PD Rudarski basen Kolubara (důlní pánev), lokomotivy budou nasazeny v úpravně uhlí ve Vreoci a provozovány divizí Železnički transport (železniční doprava). Největším odběratelem zdejšího uhlí je skupina „Termoelektrane Nikola Tesla“ Obrenovac, do které patří i tepelná elektrárna Kolubara (Termoelektrana Kolubara) a která je stejně jako RB Kolubara součástí energetického podniku Elektroprivreda Srbije. Ve Vreoci by měly tyto lokomotivy, označené jako 621-113 a 621-114, nahradit především dosud sloužící parní lokomotivy řady 62.
Na rozdíl od lokomotiv řady 621-1 pro srbské státní železnice, které byly vyrobeny ve firmě ČMKS - Lokomotivy Česká Třebové, byla výroba obou lokomotiv pro Kolubaru realizována v jihlavské provozovně firmy CZ LOKO (bývalá ČMKS). I tyto lokomotivy vychází z koncepce strojů řady 709 „Effishunter“ (viz
Prototypová lokomotiva 709.401 „Effishunter“), s využitím některých úprav použitých na lokomotivách řady 709.7 (viz
ČMKS dokončuje výrobu lokomotivy 709.702 MUS), umožňujících náročný provoz v prašném prostředí uhelné pánve.
Lokomotivy jsou vybaveny spalovacím motorem Caterpillar C 15 ACERT o jmenovitém výkonu 403 kW a trakčním alternátorem Siemens 1FC2 401-4 BO25Z, z kterého jsou po usměrnění napájeny dva trakční elektromotory TDM 5003. Řídící systém RV 06 je z produkce firmy NES Nová Dubnica. Lokomotivy jsou dále vybaveny teplovodním a teplovzdušným vytápěním, klimatizací a dvojčlenným řízením. Nedílnou součástí jsou i úpravy nutné pro provoz v Srbsku, jako například osvětlení stupaček nebo montáž srbské obdoby KBS, ve kterých jsou lokomotivy shodné se stroji 621-101 až 112. Hmotnost lokomotiv je 36 t, trvalá tažná síla 61 kN a maximální rychlost 80 km/h.
Na horní fotografii z 13. 10. 2008 se představuje lokomotiva 621-114 na jedné ze zkušebních jízd mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. Spodní fotografie zachycuje ve stejný den lokomotivu 621-113 při posunu v jihlavské pobočce CZ LOKO.
Text a horní foto Daniel Brabenec, dolní foto Radovan Sláčal
|