|
Březen 2013
„Marocké“ ET22 na polských kolejích
|
|
|
|
Počátkem února 2012 dorazilo do polské Oleśnice osm lokomotiv marocké řady E-1000 (typ Pafawag 201Eg), která odpovídá polské řadě ET22, tj. typ Pafawag 201E (viz Elektrické lokomotivy E-1000 ONCF: z Maroka do Polska). Tyto lokomotivy byly zakoupeny společností Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Oleśnicy, která v následujících měsících provedla opravu těchto strojů ve svých dílnách. Kromě samotné opravy probíhala také „polonizace“ lokomotiv, tj. přizpůsobení pro provoz na polské železniční síti. Uvedená firma už měla s tímto typem úprav určité zkušenosti, neboť v letech 2003-2004 prováděla úpravy tří lokomotiv 201Eg pro CTL Logistics (ET22-R001 až 003), které také pocházely z Maroka.
Po provedené opravě získaly lokomotivy typové označení 201Eo a evidenční čísla od 001 do 008. Stroje 201Eo-001 až 006 zakoupil dopravce Rail Polska, který tak významně rozšířil svou flotilu elektrických lokomotiv. Doposud totiž provozoval pouze dvě vlastní „bobiny“ (140.059 a 140.097) a dvě „rakaně“ pronajaté od Železničné spoločnosti Cargo Slovakia (183.015 a 183.036), jinak jsou základem jeho parku motorové lokomotivy M62M (viz Remotorizace lokomotiv M62 Rail Polska pokračují). První stroj 201Eo obdržela Rail Polska počátkem listopadu 2012, poslední pak počátkem března 2013.
Další dvě lokomotivy, tj. 201Eo-007 a 008, zakoupila firma PHU "LOKOMOTIV" Bronisław Plata, což je jednak polský dopravce, ale především podnik vlastnící relativně velké množství lokomotiv pronajímaných dalším dopravcům. Tyto dvě lokomotivy byly předány 18. ledna, resp. 23. března 2013. Pronajaty jsou společnosti Ecco Rail, jejímž spoluvlastníkem je právě Bronisław Plata. Logicky tedy Ecco Rail pro provoz svých vlaků využívá strojů Bronisława Platy, z parku elektrických lokomotiv se jedná o stroje EU07E (ex PKP Intercity) a výše uvedené stroje 201Eo.
Na horním snímku z 17. listopadu 2012 je zdokumentován stroj 201Eo-001 (ex E-1008 ONCF) při strojní jízdě v úseku Imielin - Mysłowice Kosztowy. Dolní fotografie pořízená 28. února 2013 u zastávky Kraków Mydlniki Wapiennik zachycuje lokomotivu 201Eo-007 (ex E-1022 ONCF) s vlakem TMS 423006/7 relace Hamm (Westf) Rbf - Klemensów.
Text Petr Štefek, horní foto Krzysztof Malinowski, dolní foto Martin Gądek
|
|
|
|