Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Květen 2013

První pravidelné vlaky dopravce PKP Cargo v Rakousku
Dopravce PKP Cargo (PKPC) je kromě domovského Polska držitelem povolení pro provozování drážní dopravy na území Česka, Slovenska, Rakouska, Německa, Belgie a Maďarska. V Rakousku získalo PKPC toto povolení v březnu loňského roku a 16. srpna 2012 pak společnost odvezla svůj první zkušební vlak na území tohoto státu. Jednalo se o vlak uhlí v relaci Pawłowice Górnicze – Zenica, který přes Rakousko tranzitoval v trase Břeclav – Hegyeshalom (jinak je standardně veden přes Slovensko do Rajky).
Prvním pravidelně provozovanou relací v Rakousku se staly až přepravy výměnných nástaveb, které jezdí mezi terminály Spedcont Sosnowiec a Eurolog Piacenza. Jedná se o vlaky, které v této relaci jezdí (s přestávkou v letech 2009-2010) už od roku 2004. Dosud byly tyto vlaky na českém území dopravovány ČD Cargem, v Rakousku bylo za jejich provoz odpovědné Rail Cargo Austria. Od poloviny května 2013 je však na území Polska, Česka i Rakouska zajišťuje PKP Cargo, které na ně v úseku Petrovice u Karviné - Villach Westbahnhof nasazuje stroje Siemens ES 64 F4. Dále směr Tarvisio je už vlak veden dvojicí lokomotiv italského dopravce Tranitalia (na rakouském území na licenci TX Logistik), neboť stroje PKPC nejsou vybaveny pro vjezd na italské území. V současnosti se jedná o dva páry vlaků týdně, které ze stanice Sosnowiec Południowy odjíždějí vždy v pondělí a čtvrtek večer, aby do Piacenzy dorazily ve středu a sobotu nad ránem. Opačně pak vyrážejí vždy ve středu a sobotu odpoledne a do cíle dorazí ve čtvrtek a v neděli večer.
Změnou dopravce na českém území pak pokračuje šňůra letošních přesunů přeprav mezi dopravci působícími na Ferdinandce, čili na hlavním tranzitním tahu mezi Polskem a Rakouskem či Slovenskem. Kromě změn, o kterých jsme již informovali v textech Přepravu železné rudy z Bosny opět zajišťuje ČD Cargo, Pokles výkonů dopravce PKP Cargo na „Ferdinandce“ a Tranzit uhlí z Polska do Rakouska převzat dopravcem Rail Cargo Austria, stojí za zmínku ještě převzetí vlaků s pohonnými hmotami ze Slovnaftu do Polska (1 až 2 páry denně) dopravcem Advanced World Transport (na Slovensku pak Railtrans International), který v dubnu nahradil dosavadní ČD Cargo.
První vlak do Piacenzy vedený na českém a rakouském území dopravcem PKP Cargo ja zachycen na fotografii pořízené 16. května 2013 v žst. Petrovice u Karviné. V čele vlaku vedeného z Petrovic jako Nex 1. nsl 40501 se nacházejí lokomotivy 189 153 a 189 842.
Text Petr Štefek, foto a spolupráce Marek Štěpánek
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019