V roce 2002 byl v Česku ukončen pravidelný provoz mohutných šestinápravových lokomotiv řady 781 známých pod přezdívkou „sergej“, jejichž posledním výkonem byla vozba hnědého uhlí z Nového Sedla u Lokte přes Cheb do německého Arzbergu (viz
), na Slovensku bylo jejich turnusové nasazování ukončeno ještě dříve. Tehdy asi nikdo nepředpokládal, že se - vyjma nostalgických jízd - tyto lokomotivy na českou a slovenskou železniční síť opět vrátí.
K 30. červnu 2014 však slovenský Dopravný úrad schválil provoz polské verze těchto lokomotiv, tedy řady ST44 dopravce PKP Cargo (PKPC) v modernizovaném provedení (viz
Modernizace lokomotiv řady ST44 pro PKP Cargo a PKP LHS). První zkušební jízdu na slovenské infrastruktuře pak stroj této řady vybavený vlakovým zabezpečovačem MIREL vykonal 7. srpna 2014, kdy lokomotiva ST44-1250 (ex ST44-1082) odvezla v úseku Kúty - Rajka vlak prázdných autovozů vedených v relaci Wustermark - Kragujevac, což je jeden z pravidelných výkonů PKPC na území Česka a Slovenska (viz
Pokles výkonů dopravce PKP Cargo na „Ferdinandce“). Přes Česko, tj. v trase Chałupki – Kúty, se v čele vlaku nacházela lokomotiva 189 153 MRCE Dispolok (tj. EU45-153 PKPC) a „gagarin“ - jak se strojům ST44 v Polsku přezdívá - jel jako nečinný za vlakovou lokomotivou, neboť zatím čeká na schválení českým Drážním úřadem.
Po získání povolení k provozu na železničních tratích obou států lze očekávat jejich nasazení především na koridoru sever-jih, tj. Petrovice u Karviné / Chałupki - Břeclav - Rajka, kam se soustředí výkony PKPC. Doposud zde tento dopravce využíval lokomotivy německé řady 189 a lze tedy očekávat jejich doplnění právě stroji řady ST44. Přestože „gagariny“ nejsou plnohodnotnou náhradou výkonných elektrických lokomotiv, jejich parametry rozhodně předčí stroje řady ST45, o jejichž provozu na české síti se dříve uvažovalo (viz
Lokomotivy ST45 PKP Cargo na českých kolejích).
Horní snímek pořízený v úseku Moravský Písek - Bzenec přívoz zachycuje přepravu stroje ST44-1250 ještě jako nečinného za 189 153, na dolní fotografii je tentýž vlak mezi Zohorem a Devínskou Novou Vsí již s ST44-1250 v čele.
Text Petr Štefek, horní foto Tomáš Paška, dolní foto Marek Štěpánek
|