SPŽ - NOVINKY Novinky, SPŽ

SPŽ » NOVINKY
CZ



 


VYHLEDÁVÁNÍ:


 
               



Březen 2019

Do Ostravy míří ruda ze všech stran
S ohledem na nestabilitu dodávek železné rudy po železnici z Ukrajiny společnost ArcelorMittal Ostrava diverzifikuje svou závislost na jednotlivých přepravních směrech i dodavatelích této základní suroviny pro výrobu železa a následně oceli. Vedle ukrajinsko-slovenského přechodu Čierna nad Tisou a ukrajinsko-polské Medyky se tak výchozími body pro železniční přepravu po normálním rozchodu stávají i přístavy, kam směřuje zmiňovaný substrát například z Jihoafrické republiky, Libérie či Brazílie.
V loňském roce tak byly významné dodávky rudy z německého přístavu Hamburg, na kterých se podílelo především ČD Cargo či Arriva vlaky na českém úseku, v Německu pak ITL Eisenbahngesellschaft, CTL Logistics nebo DB Cargo Deutschland (viz též Ruda do Ostravy jezdí i z Hamburgu). Tento směr je však od března 2019 prozatím minulostí.
Dalším poměrně exotickým výchozím místem je přístav v rumunském městě Constanța, na významu pak postupně nabírá Świnoujście. Z tohoto polského přístavu, který se specializuje na překládku hromadných substrátů míří do Ostravy několik vlaků týdně a na jejich vozbě se rovněž podílí několik dopravců, jde např. o PKP Cargo, Freightliner PL, Kolprem (viz též TRAXX Kolpremu zajíždí do Ostravy), DB Cargo Czechia či Slezskomoravskou dráhu (SMD).
Snímek ze 7. března 2019 zachycuje vlak s rudou z Jihoafrické republiky, který z přístavu Świnoujście odvezl dopravce Freightliner PL jedním ze svých Dragonů (viz První Dragon pro Freightliner PL opustil výrobní závod). Na fotografii pořízené v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží je však již v čele vlaku dvojice strojů 740.645 a 740.720 SMD. Dolní snímek pak zachycuje detail jednoho z vozů v tomto vlaku. Přestože je vůz z větší části prázdný, je v něm naloženo přes 56 tun rudy, což dokazuje velkou sypnou hmotnost tohoto substrátu.
Text Janusz Nowicki, foto Petr Štefek
 
 
 
 
20. 4. 2024 © SPŽ 0 Verze 1.3