SPŽ - NOVINKY

SPŽ » NOVINKY
CZ
HLEDÁNÍ:



 

    Nové hledání:
 
               








ZPĚT

 
Pro hledaný výraz "S200" bylo nalezeno 22 záznamů:

Zobrazeny záznamy 1 až 10

Duben 2003

Nový lak lokomotivy 740.461
V dubnu tohoto roku získala nový lak lokomotiva 740.461, patřící krnovské firmě Olpas Moravia. Lokomotiva byla vyrobena pražskou lokomotivkou ČKD v roce 1978 pod výrobním číslem 10421. Tento stroj - nesoucí označení T448P‑041 - byl po zkušebních jízdách na vlečce ČKD (25. 5. 1978) a trati Praha - Kolín (26. 5. 1978) převzat 31. května 1978 polskou firmou KOLMEX a poté nasazen na vlečce dolu Nowy Wirek. Posledním polským majitelem tohoto stroje byla firma Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik (PTKiGK), která dodnes provozuje větší množství strojů T448P a další lokomotivy z ČKD, především „čmeláky“ S200, ale také lokomotivu T419P‑601.
Lokomotivu T448P‑041 v roce 2002 zakoupil Olpas Moravia, Drážní úřad pak tomuto stroji přidělil číslo 740.461. Evidenční číslo této lokomotivy navazuje na označení lokomotivy 740.460 OKD, Doprava (ex T448P‑141 PTKiGK). Posledním strojem této řady dodaným z výroby přímo do Československa byla lokomotiva 740.459 (ex T448.0959), která je provozována na vlečce ESAB VAMBERK.
Ihned po obdržení nového laku se stroj 740.461 vydal na cestu do Brna, odkud zpět do Krnova přivezl motorový vůz 820.113 patřící Klubu přátel kolejových vozidel Brno. I tento motorový vůz, který byl do té doby odstaven v areálu brněnského Lokomontu, získá v Olpasu nový lak.
Lokomotivu 740.461 v novém „kabátě“ zachycuje snímek pořízený 6. května 2003 v areálu krnovského Olpasu.
Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec

Říjen 2003

Změna názvu polského dopravce NZGTK
27. října 2003 došlo ke změně názvu jednoho z polských privátních dopravců, společnosti Nadwiślański Zakład Górniczego Transportu Kolejowego. Od tohoto data nese firma název Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego (NZTK). Změna názvu souvisí se změnou majetkových poměrů, neboť v letošním roce se majiteli této společnosti stali dva významní polští soukromí dopravci, firmy PTKiGK Rybnik a PTKiGK Zabrze.
NZTK vlastní několik lokomotiv řad SM 30, SM 31 a SM 42, ale základ lokomotivního parku tvoří stroje vyrobené lokomotivkou ČKD Praha - lokomotivy řad T448P (11 ks) a S200 (14 ks). Společnost se zabývá především přepravou uhlí po rozsáhlé síti uhelných a pískových drah v Horním Slezsku, ale po umožnění volného vstupu soukromých dopravců na veřejnou síť společnosti PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) se s vlaky NZTK můžeme setkat i na tratích PLK.
Na snímku pořízeném na pískové dráze společnosti Kopalnia Piasku Szczakowa mezi stanicemi Sosnowiec Jęzor Centralny JCA a Szczakowa Północ je zachycen „čmelák“ S-261 NZTK. Protože fotografie byla pořízena 28. října 2003, tedy pouhý den po změně názvu firmy, na lokomotivě je samozřejmě ještě původní zkratka - NZGTK.
Text a foto Petr Štefek, spolupráce Andrzej Kabała

Duben 2004

Polské soukromé „gagariny“
Zatímco se mnohé národní železnice bývalého východního bloku zbavují velkých dieselových lokomotiv, díky privátním dopravcům naopak dochází k jejich renesanci. Nejinak je tomu v Polsku, kde je díky soukromým železničním firmám možno v traťové službě na ramenech čítajících až stovky kilometrů spatřit šestinápravové lokomotivy řady S200 české výroby nebo ruské TEM2. Podobně je to se „sergeji“ (resp. v Polsku „gagariny“) typu M62.
U PKP jsou tyto stroje s označením ST44 nasazovány již jen sporadicky s výjimkou dceřinné společnosti PKP-LHS, která provozuje širokorozchodné „gagariny“ ST44-2 na trati Hrubieszów Towarowy - Sławków Południowy (viz např. Ro-La z ukrajinského Kyjeva do polského Slawkówa). Několik lokomotiv této řady je již od výroby v průmyslu, další stroje si pak pořizují soukromí dopravci především v Německu (v několika případech se jedná o „sergeje“ pocházející původně od Českých drah).
Poměrně známý je především „gagarin“ označený CTLR4C-001, zabezpečující vozbu vlaků firem Chem Trans Logistic (CTL) a rail4chem (R4C) přes německo-polskou hranici (nyní přes hraniční přechod Szczecin/Tantow). Jedná se o stroj, který pod označením M62-08 provozovala polská společnost Kopalnia Piasku Kotlarnia. Po jeho prodeji v roce 2000 vystřídal několik německých majitelů a od roku 2003 je provozován firmami CTL a R4C. Nynější podobu tohoto stroje dokumentuje snímek pořízený 22. března 2003 ve stanici Brzeg.
Mezi další firmy provozující soukromé „gagariny“ patří také Rail Polska či LOTOS Kolej a v letošním roce se k nim přidala i Kopalnia Piasku Szczakowa (KPS). Prvním „gagarinem“ této společnosti je stroj M62‑1663. Jedná se původně o lokomotivu 781.448, která byla u ČD zrušena 4. 11. 1999 a v lednu následujícího roku byla prodána německé firmě Eisenbahn-Betriebs GmbH (EBG). V Německu vystřídala pod různým označením několik majitelů až byla v roce 2003 prodána do Polska. Zmiňovaný stroj, nyní již v novém nátěru KPS, je zachycen na snímku pořízeném 4. dubna 2004 ve stanici Jęzor Centralny JCA (součást rozsáhlé vlečkové sítě KPS).
Text Petr Štefek, horní foto Jacek Chiżyński, dolní foto Andrzej Kabała

Říjen 2004

Firemní nátěr lokomotiv PTKiGK Rybnik
Jeden z nejvýznamnějších polských soukromých dopravců - společnost Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem Rybnik (PTKiGK) - je u nás známý především provozováním rozsáhlé flotily lokomotiv vyrobených v ČKD Praha. Nyní tato firma, slavící letos 10 let své existence, zahájila lakování svých lokomotiv všech řad do firemního nátěru v jednotné červeno-krémové kombinaci. Doposud totiž své lokomotivy lakovala zpravidla do nátěrů, v jakých byly dodávány od výrobce, případně používala drobné modifikace těchto nátěrů.
Zatím je tímto nátěrem opatřeno pouze několik kusů, ovšem již prakticky všech řad lokomotiv provozovaných PTKiGK, mj. strojů řady T448P, „čmeláků“ S200 či „sputniků“ 3E/1. Nový lak získala také lokomotiva T419P‑601 (ČKD 14795/1989), která je jediným zástupcem řady T419.0/1 dodaným mimo Československo.
Snímek pořízený 5. října 2004 v úseku KWK Chwałowice - Rybnik Towarowy zachycuje stroj T448P-011 (ČKD 9942/1977) opatřený novým firemním nátěrem PTKiGK jako lokomotivní vlak jedoucí do stanice Rybnik Towarowy pro soupravu prázdných vozů pro nakládku uhlí v dole Jankowice.
Text a foto Petr Štefek

Listopad 2004

Stroje 770.503 a 770.504 prodány polské firmě PTK Tabkol
Pro remotorizaci strojů řad 750/753 na lokomotivy 752.6 byly ve společnosti ČMKS Lokomotivy mj. použity motory K 6 S 310 DR vyzískané ze „čmeláků“ 770.503, 770.504 a 770.540. Tyto tři stroje byly původně majetkem Severočeských dolů a v roce 2003 byly prodány ČMKS. Po odebrání motorů se předpokládala jejich fyzická likvidace, stroje 770.503 a 770.504 však nakonec byly prodány polské společnosti PTK Tabkol (dceřiná firma PTKiGK Rybnik), která se mj. zabývá opravami a modernizacemi strojů řady S200, tedy polských vlečkových „čmeláků“. Přeprava obou lokomotiv z České Třebové do Rybnika proběhla v polovině listopadu. PTK Tabkol hodlá z těchto dvou strojů vyzískat použitelné náhradní díly, nepotřebné části pak budou pravděpodobně zlikvidovány.
Na snímku pořízeném 25. září 2003 v areálu ČMKS Lokomotivy v České Třebové jsou zachyceny uvedené lokomotivy v čele s 770.540 ještě před odebráním jejich motorů.
Text Petr Štefek, foto Vít Blahovec

Duben 2006

Spolupráce ČD s polskými soukromými dopravci se rozšiřuje
Po prvních zkušebních přepravách soukromých dopravců přes polsko-českou hranici, ke kterým došlo v roce 2004, se lze s vlaky soukromých dopravců setkat v pohraničních přechodových stanicích na obou stranách hranice stále častěji. Na první pohled paradoxně však předávka soukromých vlaků probíhá nejčastěji mezi polskými privátními dopravci a Českými drahami. To ovšem odráží roli, jakou soukromí dopravci hrají na své straně hranice, tj. velmi významnou v Polsku a marginální v ČR.
Z polských „soukromníků“ přijíždí nejčastěji na česko-polskou hranici dopravce PTKiGK Rybnik, který se podílí na přepravě uhlí pro U. S. Steel Košice. Ve stanici Chałupki ČD přebírají ucelené vlaky uhlí, který tam zpravidla přiváží „čmelák“ řady S200 PTKiGK Rybnik. Další předávací stanicí pro tyto přepravy jsou Petrovice u Karviné, kam PTKiGK Rybnik zajíždí se „sulzery“ řady 060DA. Jak již bylo řečeno, dopravcem těchto vlaků na území ČR jsou ČD, dále na Slovensku až do Hanisky pri Košiciach pak Železničná spoločnosť Cargo Slovakia.
Další pravidelnou relací, na které se podílí i soukromý dopravce, je přeprava železné rudy z přístavu Świnoujście pro Vysoké pece Ostrava. Tyto vlaky o hrubé hmotnosti kolem 3000 tun dopravují ze stanice Świnoujście Port do Chałupek (s výměnou lokomotivních čet ve Wrocławi) dvě lokomotivy firmy PTKiGK Zabrze, zpravidla se jedná o stroje řady 3E/1, případně je místo jednoho z nich řazen „šestikolák“ ř. 182 (ex ZSSK). Z Chałupek do cílové stanice Ostrava-Bartovice pak dopravu vlaku zajišťují stroje ČD.
Snímky dokumentují předávku vlaku železné rudy naložené v 38vozové soupravě o hrubé hmotnosti 2970 tun, která proběhla 4. dubna 2006 v žst. Chałupki. Na horním snímku je po příjezdu zdokumentována přípřež „sputniků“ 3E-006 a 3E-003 PTKiGK Zabrze. Dolní snímek pak zachycuje lokomotivu 363.028, která společně s postrkovou 363.041 dopravila zmiňovaný vlak jako Pn 31127 do Ostravy-Bartovic.
Text a foto Petr Štefek

Listopad 2006

Polonizovaný „čmelák“ S200-301
Početnou flotilu původem českých a slovenských elektrických lokomotiv, které v souvislosti se svým novým nasazením u polských dopravců procházejí příslušnými úpravami, doplňují v menší míře i lokomotivy motorové. Kromě řady 740 proběhla tzv. polonizace již i na lokomotivě řady 770. Společnost ČMKS Lokomotivy Česká Třebová dokončila počátkem listopadu hlavní opravu na stroji 770.540 pro polského dopravce STK Wrocław. V té souvislosti byly rovněž provedeny konstrukční zásahy, nutné pro schválení a provoz vozidla v Polsku. Šlo o instalaci polských typů některých zařízení: kontroly bdělosti strojvedoucího CA, vlakového zabezpečovače SHP, radiostanice a radiostopu a k úpravě vnější osvětlovací soustavy. Stroj byl rovněž opatřen atraktivním oranžovo-stříbrným nátěrem v barvách svého nového majitele. Z České Třebové byla lokomotiva, označená číslem S200‑301, vyexpedována v druhém listopadovém týdnu. Jejím hlavním úkolem bude nyní přeprava nadrozměrných zásilek. První takovou zásilku odvezla v druhé půlce listopadu 2006 z Wrocławi do přístavu Gdynia.
Pro úplnost dodejme, že lokomotiva 770.540 (ČKD 10175/1977) pochází z majetku společnosti SD - Kolejová doprava Tušimice. Holdingem ČMKS byla odkoupena v roce 2003 spolu se „čmeláky“ 770.503 a 770.504 bývalých Dolů Nástup Tušimice, které již do Polska odešly v roce 2004 (viz Stroje 770.503 a 770.504 prodány polské firmě PTK Tabkol).
Z historie stroje 770.540 připomeňme jednu jistě ne nezajímavou souvislost. Výrobní halu ČKD Praha tento „čmelák“ opustil v roce 1977 s označením S‑230II (druhé obsazení) jako zástupce řady S200, dodávané na vlečky polských průmyslových podniků. Spolu se strojem S‑229II byl ovšem při přepravě do Polska poškozen a oba „čmeláci“ se tak vrátili nedodáni zpět do Československa. Do Polska již nikdy nedorazili - S‑229 byl přeznačen na T 669.0109 (později 770.109) a dodán ČSD (nasazen v LD České Budějovice), námi sledovaný stroj S‑230 byl po opravě prodán KTD Tušimice (pozdější DNT, respektive SD-KD), kde jezdil pod původním polským označením. Po zavedení nového číslovacího systému byl přeznačen na 770.540, kde inventární číslo navazuje na nejvyšší předchozí přidělené číslo řady T 669.05 / 770.5 (T 669.0539). S nadsázkou lze říci, že do Polska tedy nakonec dorazil, jen s téměř třicetiletým zpožděním.
Na horním snímku pořízeném v depu v České Třebové 19. ledna 2004 je zachycena lokomotiva 770.540 ještě v předchozím „sovětském“ nátěru, za ní jsou stroje 770.504 a 770.503. Na dolním snímku je zachycena již dokončená a předaná lokomotiva S200‑301 dne 25. 11. ve Wrocławi po návratu z Gdynie.
Text Petr Štefek, horní foto Michal Kozuk, dolní foto Tomasz Maciejewski

Říjen 2007

Nové firemní barvy polského dopravce NZTK
Od října tohoto roku přijal polský dopravce Nadwiślański Zakład Transportu Kolejowego (NZTK) nové firemní barevné schéma pro své lokomotivy. Dosud byly lokomotivy této společnosti opatřeny nátěry podle polských zvyklostí pro danou řadu, např. modrý nátěr se žlutým pruhem pro řadu T448p a nátěr v kombinaci zelené a žluté s červeným rámem pro „čmeláky“ řady S200. Firemní příslušnost k NZTK byla zřejmá pouze z velkého žlutého loga společnosti na kapotách těchto lokomotiv. Nově budou lokomotivy NZTK postupně opatřovány nátěry v kombinaci červené a bílé s tmavě šedým rámem a střechou. Postupně by měl být do této podoby upraven celý lokomotivní park firmy, který v tuto chvíli čítá 14 lokomotiv řady S200, 8 lokomotiv T448p, 12 lokomotiv SM42 a 2 stroje SM31. Železniční vozy NZTK byly firemními barvami v kombinaci červené a tmavě šedé opatřovány již dříve.
Vůbec prvním strojem, který je opatřen novým firemním nátěrem, je lokomotiva S‑261 (ČKD 13061/1983). Ta se 2. října 2007 vrátila z hlavní opravy, kterou provedla společnost PTK Tabkol v Rybniku. V rámci této opravy získala nejen nový lak, ale byly též provedeny další drobné modifikace, např. dosazení elektricky poháněných stěračů, nových křesel pro strojvedoucího a jeho pomocníka, umyvadla, zařízení pro kontrolu bdělosti strojvedoucího CA a nová světla. V současnosti (říjen 2007) je na hlavní opravu do PTK Tabkol přistaven další stroj téže řady, konkrétně S‑280 (ČKD 13545/1983), který bude podobně upraven a opatřen novým nátěrem.
Uvedené fotografie nabízejí porovnání původního a nového vzhledu lokomotiv NZTK. Na horním snímku ze 17. září 2007 je zdokumentována lokomotiva S‑263 v původním nátěru na postrku uhelného vlaku pro elektrárnu Siersza, který přejíždí po mostě nad řekou Wisłou v úseku mezi stanicí Oświęcim a zastávkou Gorzów Chorzowski. Dolní snímek z 6. října 2007 pak zachycuje stroj S‑261 s vozy (oboje ve firemním nátěru) loženými uhlím v úseku Górki Sciernie - Piast Ruch II.
Text a horní foto Petr Štefek, spolupráce a dolní foto Andrzej Kabała

Prosinec 2007

S-2139 - „černý čmelák“ CTL Train
Ačkoliv je nové barevné schéma vozidel skupiny CTL Logistics používáno již od ledna 2007, samozřejmostí se stalo především u nově nakupovaných nebo pronajímaných lokomotiv. To se týká v největší míře skříňových elektrických lokomotiv řady 182 pocházejících z Česka nebo Slovenska (viz Změna firemních barev CTL Logistics).
Novými „temnými“ nátěry (kombinace ploch šedočerné a stříbřitě šedé barvy se stříbřitým logem a nápisem CTL Logistics) jsou ale postupně opatřovány též lokomotivy řady TEM2 a dalších méně početných řad kapotových lokomotiv.
Jednou z těchto řad jsou i „čmeláci“ řady S200, které v rámci skupiny CTL Logistics provozuje dopravce CTL Train. Tato firma vznikla vyčleněním provozování drážní dopravy z někdejší firmy Kopalnia piasku Maczki-Bór (později CTL Maczki-Bór) a provozuje „čmeláky“ S-262, S-275, S-287 a S-2139.
Posledně jmenovaný stroj, který byl vyroben pražskou lokomotivkou ČKD v roce 1989 (výr. č. 15829), byl původně dodán dolu Rozbark v Bytomi, ale postupem času se dostal až do CTL Train. V letošním roce pak firma PTK Tabkol provedla revizní opravu tohoto stroje, v rámci které také získal nový nátěr skupiny CTL Logistics. Po opravě, která byla dokončena 14. listopadu 2007, lze tohoto „černého čmeláka“ spatřit především na lokálních výkonech v oblasti Horního Slezska.
Současný vzhled stroje S-2139 dokumentuje fotografie pořízená 13. prosince 2007, na kterém uvedená lokomotiva projíždí traťovým úsekem Sosnowiec Jęzor - Mysłowice Brzezinka s uceleným vlakem prázdných uhláků.
Text a foto Petr Štefek

Červenec 2008

Lokomotiva 060DA PTKiGK v Bohumíně
Na hraničním přechodu Bohumín – Chałupki je obvyklým místem předávky nákladních vlaků mezi dopravci pohraniční přechodová stanice Chałupki. Z tohoto důvodu také české lokomotivy zajíždějí do Chałupek, ale polské již do Bohumína ne, výjimkou jsou pouze stroje PKP Cargo, které v určitých obdobích zajíždějí s nákladními vlaky až do Bohumína. Z tohoto pohledu přelomová událost nastala 12. července 2008, kdy se v Bohumíně objevila lokomotiva 060DA‑1009 polského soukromého dopravce PTKiGK Rybnik.
Důvodem návštěvy tohoto stroje v ČR byla přeprava soupravy 35 správkových vozů řady Hbbks ze Slovenska do dílen v polském Wągrowci. Tyto vozy byly odstaveny v několika slovenských stanicích, odkud je odvezl dopravce Slovenská železničná dopravná spoločnosť a na česko-slovenské hranici je předal dopravci BF Logistics. Přes Jablunkovský průsmyk byla souprava dopravena strojem 770.412 do Bohumína, kam dorazila v pátek 6. července. Souprava pak čekala týden na vyřešení byrokratických překážek u polského provozovatele dráhy PKP PLK, takže její další jízda se mohla uskutečnit až v sobotu 12. července.
Původně plánovaná lokomotiva řady S200 (což je polské označení pro stroje označené v ČR řadou 770) byla nakonec nahrazena strojem 060DA‑1009, který přijel strojně do osobního nádraží žst. Bohumín. Souprava byla odstavena na koleji č. 411, odkud není možné odjet do Chałupek. Proto byl vlak po sepsání, technické prohlídce a zkoušce brzdy přestaven do Bohumína-Vrbice, odkud po objetí lokomotivy pokračoval jako Pn 42275 do Chałupek a dále do své cílové stanice.
Na horním snímku je zachycena lokomotiva 060DA‑1009 po příjezdu z Polska k 4. nástupišti bohumínského nádraží, dolní snímek pak dokumentuje pobyt tohoto stroje na soupravě vozů na 411. koleji žst. Bohumín.
Text a foto Petr Štefek
 
1-10   11-20   21-22   Následující   
 
 
6. 5. 2024 © SPŽ 2024 Verze 1.3