SPŽ - NOVINKY

SPŽ » NOVINKY
CZ
HLEDÁNÍ:



 

    Nové hledání:
 
               








ZPĚT

 
Pro hledaný výraz "S200" bylo nalezeno 22 záznamů:

Zobrazeny záznamy 21 až 22

Říjen 2020

Tři polští „čmeláci“ S200 budou jezdit na Ukrajině
Na začátku roku 2020 skončila éra lokomotiv řady S200 (odpovídají československé řadě 770), u polského dopravce DB Cargo Polska (viz DB Cargo Polska končí provoz „čmeláků“ S200). Nepotřebné lokomotivy jsou poté odstaveny a čekají na prodej ve výběrových řízeních. Těch se účastní šrotovací firmy, které po odkupu provedou fyzickou likvidaci lokomotiv, ale často také společnosti, které s lokomotivami obchodují a ty se pak jejich prostřednictvím dostanou zpět do provozu. Mezi kupujícíme tak často bývá slovenská firma ZOS Zvolen (viz např. Rozprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska), ale i různé polské společnosti.
Jednou z takových firem je i PHU KRIS-MAX Krzysztof Janakowski, která v roce 2020 odkoupila stroje S200-263, 273 a 298 dlouhodobě deponované v chemických závodech Blachownia (přípojová stanice Sławięcice). Tyto lokomotivy však nezůstanou v Polsku, ale budou nasazeny na Ukrajině. Byly totiž přeprodány dílnám Mykolajivskyj Teplovozoremontnyj Zavod, ale o jejich novém působišti (po provedené opravě) v rámci Ukrajiny není nic známo.
Jako první se na cestu vydal 27. října stroj S-298 (resp. S200-298, výr. Č. ČKD 14489/1986), který dorazí na Ukrajinu přes hraniční přechody Chałupki/Bohumín, Mosty u Jablunkova/Čadca a Čierna na Tisou/Čop. V následujících týdnech jej budou následovat lokomotivy S-263 a S-273.
Snímek zachytil přepravu první lokomotivy S-298 během pobytu v žst. Chałupki. V pozadí je patrný stroj stejného typu, konkrétně S-258 SKPL Cargo (pochází rovněž od DB Cargo Polska, po odstavení nabídnut k prodeji v roce 2016), který prodanou lokomotivu přepravil v úseku Sławięcice – Chałupki. O přepravu přes české území do pohraniční přechodové stanice Čadca se pak postarala elektrická lokomotiva 363.142 ZSSK Cargo.
Text a foto Petr Štefek

Říjen 2022

„Sergej“ M62-1151 posílí park maďarského dopravce EWG Rail
Protože standardní cesty pro přepravy po širokém rozchodu mezi Pobaltím a Maďarskem přes Rusko, Bělorusko a Ukrajinu aktuálně nepřipadají v úvahu (viz též V-HÍD si pořídil další „sergeje“), lze v posledních měsících opakovaně spatřit i na českých kolejích stroje, které by se zde za normálních okolností (tj. bez útoku Ruska na Ukrajinu) neobjevily. Touto trasou se tak začátkem října 2022 vydala i lokomotiva M62-1151 pro maďarského dopravce EWG Rail.
Lokomotiva M62-1151 byla vyrobena v roce 1971 lokomotivkou v sovětském Vorošilovgradě (tj. dnešním ukrajinském Luhansku) pro sovětské železnice SŽD. Po rozpadu Sovětského svazu lokomotiva zůstala u lotyšských státních drah Latvijas dzelzceļš (LDz). Po odstavení a následném odprodeji byla přímo v Lotyšsku opravena dílnami Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca.
Opravená lokomotiva se pak v září 2022 vydala na cestu z Daugavpilsu do nové domoviny – Maďarska. Delší zastávka ji čekala v přechodové stanici Šeštokai, kde proběhla výměna širokorozchodných podvozků na normálněrozchodné. A pak se již vydala po trase Trakiszki/Mockava – Chałupki/Bohumín – Lanžhot/Kúty – Štúrovo/Szob až do budapešťského nákladního nádraží Rákosrendező, kde byla převzata společností EWG Rail a ta již sama zajistila transport do terminálu East-West Gate.
Lokomotivu však čeká další výměna podvozků, neboť je určena pro provoz na širokém rozchodu kolem uzlu Záhony u ukrajinských hranic. EWG Rail, jako jeden z nejmladších maďarských dopravců (svou činnost zahájil v roce 2021), je totiž součástí skupiny East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató, která vybudovala velký kontejnerový terminál na styku rozchodů 1520 a 1435 mm. Terminál nazvaný East-West Gate s plánovanou překládkovou kapacitou až jeden milion TEU ročně byl zprovozněn v létě tohoto roku u vesnice Fényeslitke v sousedství seřaďovacího nádraží Fényeslitke-Déli rendező. Tato investice je motivována především snahou o větší zapojení Maďarska do přeprav na tzv. Nové Hedvábné stezce.
Snímky pořízené 3. října 2022 dokumentují přepravu uvedené lokomotivy na polsko-českém pomezí. Na horní fotografii je stroj M62-1151 (ještě s lotyšským EVN 92 25 000 1151-0, v Maďarsku pak obdržela označení 92 55 0629 501-1 H-EWG, zkráceně 629 501) během pobytu v pohraniční přechodové stanici Chałupki, kam ji dovezl polský „čmelák“ S200-273 společnosti Remkol ve službách dopravce SKPL Cargo. Dolní snímek je již na českém území, konkrétně v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a lokomotivu přepravuje stroj 740.785 v čele vlaku Pn 54675 Chałupki - Ostrava-Kunčice. Z Ostravy-Kunčic pak „sergej“ pokračoval v jiném vlaku přímo do maďarské cílové stanice.
Text a foto Petr Štefek
 
Předchozí    1-10   11-20   21-22  
 
 
26. 4. 2024 © SPŽ 2024 Verze 1.3