Pro hledaný výraz "S200"
bylo nalezeno 23 záznamů:
Zobrazeny záznamy 21 až 23
Říjen 2020
Tři polští „čmeláci“ S200 budou jezdit na Ukrajině
|
|
 |
Na začátku roku 2020 skončila éra lokomotiv řady S200 (odpovídají československé řadě 770), u polského dopravce DB Cargo Polska (viz DB Cargo Polska končí provoz „čmeláků“ S200). Nepotřebné lokomotivy jsou poté odstaveny a čekají na prodej ve výběrových řízeních. Těch se účastní šrotovací firmy, které po odkupu provedou fyzickou likvidaci lokomotiv, ale často také společnosti, které s lokomotivami obchodují a ty se pak jejich prostřednictvím dostanou zpět do provozu. Mezi kupujícíme tak často bývá slovenská firma ZOS Zvolen (viz např. Rozprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska), ale i různé polské společnosti.
Jednou z takových firem je i PHU KRIS-MAX Krzysztof Janakowski, která v roce 2020 odkoupila stroje S200-263, 273 a 298 dlouhodobě deponované v chemických závodech Blachownia (přípojová stanice Sławięcice). Tyto lokomotivy však nezůstanou v Polsku, ale budou nasazeny na Ukrajině. Byly totiž přeprodány dílnám Mykolajivskyj Teplovozoremontnyj Zavod, ale o jejich novém působišti (po provedené opravě) v rámci Ukrajiny není nic známo.
Jako první se na cestu vydal 27. října stroj S-298 (resp. S200-298, výr. Č. ČKD 14489/1986), který dorazí na Ukrajinu přes hraniční přechody Chałupki/Bohumín, Mosty u Jablunkova/Čadca a Čierna na Tisou/Čop. V následujících týdnech jej budou následovat lokomotivy S-263 a S-273.
Snímek zachytil přepravu první lokomotivy S-298 během pobytu v žst. Chałupki. V pozadí je patrný stroj stejného typu, konkrétně S-258 SKPL Cargo (pochází rovněž od DB Cargo Polska, po odstavení nabídnut k prodeji v roce 2016), který prodanou lokomotivu přepravil v úseku Sławięcice – Chałupki. O přepravu přes české území do pohraniční přechodové stanice Čadca se pak postarala elektrická lokomotiva 363.142 ZSSK Cargo.
Říjen 2022
„Sergej“ M62-1151 posílí park maďarského dopravce EWG Rail
|
|
 |
 |
Protože standardní cesty pro přepravy po širokém rozchodu mezi Pobaltím a Maďarskem přes Rusko, Bělorusko a Ukrajinu aktuálně nepřipadají v úvahu (viz též V-HÍD si pořídil další „sergeje“), lze v posledních měsících opakovaně spatřit i na českých kolejích stroje, které by se zde za normálních okolností (tj. bez útoku Ruska na Ukrajinu) neobjevily. Touto trasou se tak začátkem října 2022 vydala i lokomotiva M62-1151 pro maďarského dopravce EWG Rail.
Lokomotiva M62-1151 byla vyrobena v roce 1971 lokomotivkou v sovětském Vorošilovgradě (tj. dnešním ukrajinském Luhansku) pro sovětské železnice SŽD. Po rozpadu Sovětského svazu lokomotiva zůstala u lotyšských státních drah Latvijas dzelzceļš (LDz). Po odstavení a následném odprodeji byla přímo v Lotyšsku opravena dílnami Daugavpils Lokomotīvju Remonta Rūpnīca.
Opravená lokomotiva se pak v září 2022 vydala na cestu z Daugavpilsu do nové domoviny – Maďarska. Delší zastávka ji čekala v přechodové stanici Šeštokai, kde proběhla výměna širokorozchodných podvozků na normálněrozchodné. A pak se již vydala po trase Trakiszki/Mockava – Chałupki/Bohumín – Lanžhot/Kúty – Štúrovo/Szob až do budapešťského nákladního nádraží Rákosrendező, kde byla převzata společností EWG Rail a ta již sama zajistila transport do terminálu East-West Gate.
Lokomotivu však čeká další výměna podvozků, neboť je určena pro provoz na širokém rozchodu kolem uzlu Záhony u ukrajinských hranic. EWG Rail, jako jeden z nejmladších maďarských dopravců (svou činnost zahájil v roce 2021), je totiž součástí skupiny East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató, která vybudovala velký kontejnerový terminál na styku rozchodů 1520 a 1435 mm. Terminál nazvaný East-West Gate s plánovanou překládkovou kapacitou až jeden milion TEU ročně byl zprovozněn v létě tohoto roku u vesnice Fényeslitke v sousedství seřaďovacího nádraží Fényeslitke-Déli rendező. Tato investice je motivována především snahou o větší zapojení Maďarska do přeprav na tzv. Nové Hedvábné stezce.
Snímky pořízené 3. října 2022 dokumentují přepravu uvedené lokomotivy na polsko-českém pomezí. Na horní fotografii je stroj M62-1151 (ještě s lotyšským EVN 92 25 000 1151-0, v Maďarsku pak obdržela označení 92 55 0629 501-1 H-EWG, zkráceně 629 501) během pobytu v pohraniční přechodové stanici Chałupki, kam ji dovezl polský „čmelák“ S200-273 společnosti Remkol ve službách dopravce SKPL Cargo. Dolní snímek je již na českém území, konkrétně v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a lokomotivu přepravuje stroj 740.785 v čele vlaku Pn 54675 Chałupki - Ostrava-Kunčice. Z Ostravy-Kunčic pak „sergej“ pokračoval v jiném vlaku přímo do maďarské cílové stanice.
Březen 2025
SKPL Cargo si pořídilo další motorové vozy 810 od Českých drah
|
|
V lednu 2017 polský dopravce SKPL Cargo odkoupil od Českých drah čtyři motorové vozy řady 810 (viz Čtyři motorové vozy řady 810 ČD prodány do Polska) a další dva kusy (810.165 a 810.629) byly této společnosti předány v roce 2024. K rozšíření parku vozidel řady 810 až na osm kusů došlo v roce 2025 pořízením vozů 810.408 a 810.627.
Tyto dva poslední kusy pocházejí z depa Veselí nad Moravou a byly po celý svůj provozní život věrné tratím na jižní Moravě. Oba byly z provozu odstaveny k 16. červnu 2022 z důvodu dosažení limitu pro provedení vyššího stupně opravy a následně byly navrženy na zrušení. Objevili se však zájemci o jejich odkoupení, a proto byly vozy vystaveny do elektronické aukce, ve které zvítězilo SKPL Cargo. V sobotu 1. března 2025 se pak oba vozy vydaly na cestu k novému majiteli.
Přepravu motorových vozů z deponie ve Veselí nad Moravou k předávce majiteli do polských Chałupek provedla lokomotiva 751.335 společnosti Moravská železniční na licenci dopravce MBM Rail. Kvůli výhradnímu provozu ETCS musela být zvolena náhradní trasa, namísto nejkratší cesty po „Ferdinandce“. Souprava proto vyrazila z Veselí nad Moravou jako vlak Pn 52536 přes Uherský Brod, Bylnici, Horní Lideč, Valašské Meziříčí, Frýdek-Místek, Český Těšín a Bohumín do Chalupek. Nutno však dodat že i přes toto neobvyklé trasování trvala cesta vlaku pouhých 6 hodin a probíhala velmi hladce. V Chalupkách byly motorové vozy odstaveny a v průběhu noční směny převezeny lokomotivou S200-280 SKPL Cargo do Gliwic-Łabed a následně do Pleszewa, kam dorazily už 2. března 2025. Tam následně projdou zprovozněním, opravou a nalakováním do barev SKPL.
Snímek dokumentuje popisovanou jízdu vlaku Pn 52536 během pobytu ve stanici Kunovice.
Text a foto Vojtěch Gášek
|
|