SPŽ - NOVINKY

SPŽ » NOVINKY
CZ
HLEDÁNÍ:



 

    Nové hledání:
 
               








ZPĚT

 
Pro hledaný výraz "t448p" bylo nalezeno 25 záznamů:

Zobrazeny záznamy 11 až 20

Prosinec 2009

Nátěr Deutsche Bahn na polských lokomotivách
V rámci začlenění společností skupiny PCC Rail do holdingu Deutsche Bahn (DB) došlo v průběhu podzimu 2010 ke změnám názvů jednotlivých polských firem náležejících nově pod německého logistického obra. Samotná společnost PCC Rail se tak nově jmenuje DB Schenker Rail Polska, někdejší dopravce PTKiGK Rybnik pak v rychlém sledu změnil nejdříve název na PCC Rail Rybnik (viz Nové barvy lokomotiv PCC Rail Rybnik) a poté na dnešní DB Schenker Rail Rybnik.
Ruku v ruce se změnami názvů jde i postupný přechod na korporátní design DB, jehož nejviditelnějším projevem je barevný vzhled lokomotiv. Vůbec prvním polským strojem v barvách DB se v září 2009 stala lokomotiva 060DA-937 rumunského původu. Pro české fanoušky je však mnohem zajímavější druhý stroj v pořadí, kterým je „čmelák“ S-251 (ČKD 12673/1983). Oba stroje získaly nový nátěr v rámci revizní opravy, dalším v pořadí se pak v samém závěru roku 2009 stal stroj S-268 (ČKD 13608/1983), tedy opět „čmelák“. Logem DB se tak mohou pyšnit stroje, které bylo možné považovat za jeden ze symbolů lokomotivního parku Sovětského svazu a jeho satelitů. A již brzy se k nim přidají lokomotivy řady T448p (v Česku řada 740), tedy další stroje z produkce pražské lokomotivky ČKD.
Snímek pořízený 17. prosince 2009 v kolejišti dolu Borynia zachycuje nový vzhled stroje S-251 (nové označení 92 51 3 620 024-1) dopravce DB Schenker Rail Rybnik.
Text Petr Štefek, foto Adrian Krzemień

Duben 2012

Blíží se konec existence trati do Pszówa
11. dubna 2012 byla na dole Anna v polském Pszówě, který se nachází vzdušnou čarou jen cca 15 km od Bohumína, vytěžena po 180 letech těžby poslední tuna uhlí. Těžba v tamním důlním poli bude probíhat dále, ale uhlí bude podzemní cestou transportováno do sousedního dolu Rydułtowy, kde se teprve dostane na povrch.
Ukončení těžby bude znamenat také zánik železniční tratě, která do Pszówa vede. V posledních letech totiž tato železnice sloužila výhradně pro potřeby dolu a po jeho zániku tak její další fungování postrádá smysl. Jedná se o trať, která byla v roce 1915 postavena ze stanice Olsu (dnes žst. Olza sousedící s pohraniční stanicí Chałupki). Na tu ve stanici Bluszczów navázala stavba železnice vedené dále po pravém břehu Odry až do odbočky Racibórz Markowice. Pak bylo díky trianglu tvořenému stanicemi Syrynia a Bluszczów a odbočkou Buglowiec možné jet z Pszówa bez úvrati jak ve směru na Racibórz Markowice, tak na Olzu. Do Pszówa zajížděly také osobní vlaky, ale jejich provoz byl ukončen v roce 1974, na trati podél Odry osobní doprava ustala v roce 1981. S tím, jak klesal počet vlaků, byl ukončen provoz ve směru na Olzu a uhelné vlaky jezdily v posledních letech jen ve směru na odbočku Racibórz Markowice, resp. do stanice Nędza, která je první za touto odbočkou.
Poté, co nákladní vlaky odvezou poslední tuny uhlí, bude možná posledním vlakem zvláštní jízda s lokomotivou řady SM31 PKP Cargo a dvěma osobními vozy, která se uskuteční 21. dubna 2012. Pak zřejmě provoz na 23 kilometrů dlouhé trati Racibórz Markowice - Syrynia - Pszów utichne nadobro.
Na horním snímku je v kolejišti dolu Anna zachycen stroj ST44-1056 po najetí na soupravu uhlí dne 17. července 2004. Právě „gagariny“ ST44 PKP Cargo byly - vedle strojů řady SM31 a lokomotiv privátních dopravců - typickými pro provoz na trati Racibórz Markowice – Pszów ještě v první dekádě 21. století. Na posunu v pszówském kolejišti pak byly k vidění především stroje řady T448p, případně S-200, firmy PTKiGK Rybnik. Ty zajišťovaly také odvoz hlušiny přes stanici Syrynia na odval Buków, který se nachází v bezprostřední blízkosti řeky Odry. Lokomotivy T448p dopravce DB Schenker Rail Polska, jako nástupce PTKiGK Rybnik (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena), posunovaly v Pszówě i v posledních měsících fungování dolu, což dokládá snímek stroje T448p-137 pořízený 7. března 2012.
Text a foto Petr Štefek

Duben 2012

Všechny lokomotivy rakouské řady 1822 odstaveny
Poté, co sloučením několika polských dopravců vznikla společnost DB Schenker Rail Polska (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena), byla zahájena konsolidace parku hnacích vozidel. To mj. přineslo odstavení a postupný odprodej několika desítek lokomotiv. Vedle strojů ve špatném technickém stavu byly mimo provoz dány především atypické řady, od kterých DB Schenker Rail Polska (DBSRP) vždy jen několik zástupců. Mezi takto postižená vozidla patří i oba zástupci rakouské řady 1822.
Zatímco stroj 1822-005 je mimo provoz již od roku 2008 (viz Současný stav lokomotiv 1822 (ex ÖBB) v Polsku), druhá lokomotiva 1822-002 jezdila až do roku 2010. Od února 2012 jsou obě lokomotivy - spolu s dalšími stroji jiných řad - odstaveny na vlečce chemických závodů Blachownia na periferii města Kędzierzyn-Koźle, kde čekají na svůj další osud. Tím může být buď prodej nebo fyzická likvidace.
Podobně dopadly také sesterské lokomotivy ev. č. 001, 003 a 004, které zůstaly v Rakousku. Všechny tři stroje byly od října 2011 odstaveny pod širým nebem v Innsbrucku, v březnu 2012 pak byly přepraveny do Wolfurtu, kde jsou již ukryty pod střechou. Také v jejich případě se čeká na to, zda se najde někdo ochotný je koupit.
Uvedené snímky byly pořízeny 20. dubna 2012 v chemičce Blachownia: na horním snímku je detail odstavených lokomotiv 1822-005 a 1822-002, dolní fotografie zachycuje celkový pohled na následujících 23 odstavených lokomotiv DBSRP: SM42‑2125, S‑279, S‑2133, S‑253, TEM2‑079, SM42‑2350, S‑272, T448p‑098, S‑259, S‑230, 1822‑005, 1822‑002, BR231‑063, BR232‑010, SM42‑2327, S‑283, TEM2‑193, BR232‑066, M62‑1726, S‑2126, S‑2125, S‑282 a S‑273.
Text a foto Petr Štefek, spolupráce Kajetan Steiner

Září 2012

Nový osud lokomotivy T419p-601
Polský podnik Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik byl dlouholetým odběratelem lokomotiv z pražské ČKD. V letech 1971 až 1990 odebral přímo z ČKD, či prostřednictvím důlních závodů, které obsluhoval, několik desítek strojů řad S‑200 a T448p. Než podnik v roce 1990 převzal poslední lokomotivu z ČKD – „čmeláka“ S‑2138, zakoupil ještě jednu pro Polsko atypickou lokomotivu. Jednalo se o stroj T419p-601 (oficiální výr. č. 14795/1989, ovšem na výr. štítku a rámu je vyraženo číslo 14804/1989 odpovídající stroji T419.1509), tedy o první lokomotivu z tehdejší desetikusové série řady T419.15 (pozdější 729.6) určené pro československý průmysl. Lokomotiva dorazila k novému provozovateli 21. února 1989 a ten ji začal nasazovat na místních výkonech na důlních vlečkách v Rybniku, či na tratích, které tyto doly spojují.
Situace byla prakticky neměnná až do roku 2009, kdy byla společnost začleněna do skupiny DB Schenker Rail Polska a následně zcela zanikla sloučením s mateřskou firmou (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena). V rámci nově vytvořeného podniku bylo rozhodnuto o vyřazení nejen starších řad lokomotiv, ale i těch, které společnost vlastnila pouze v jednom či několika málo exemplářích (viz též Všechny lokomotivy rakouské řady 1822 odstaveny). To samozřejmě postihlo i atypickou lokomotivu T419p-601, která byla nabídnuta k odprodeji.
Kupcem se stala slovenská společnost ZOS Zvolen, která se mj. zabývá obchodováním s lokomotivami. Pro tuto firmu byla lokomotiva koncem ledna 2012 přepravena z Polska do slovenských Vrútek, načež 24. května dorazila z Vrútek do závodu společnosti CZ LOKO v České Třebové. Tam proběhla hlavní oprava lokomotivy, po které absolvovala 20. září 2012 zkušební jízdu v úseku Česká Třebová – Svitavy a zpět.
Po provedené opravě stroj získal nové označení 729.620 (EVN: 98 56 3 729 620-5 SK-ZELPO), čímž navázal na poslední vyrobený stroj téže řady – 729.619. 27. září se pak stroj vydal vlastní silou na cestu z České Třebové do Podbrezové, kde bude působit na vlečce podniku Železiarne Podbrezová (což dokládá i VKM kód ZELPO). Na tamní vlečce již je v provozu stroj T419.1501 (výr. č. 14796/1989). Shodou okolností tak došlo k setkání těchto dvou lokomotiv po 23 letech, neboť obě byly v pražské ČKD vyráběny současně.
Na horním snímku z 29. dubna 2007 je stroj T419p-601 zachycen ještě ve službách PTKiGK Rybnik, konkrétně při posunu ve stanici Boguszowice. Na dolní fotografii pořízené 25. září 2012 v areálu CZ LOKO Česká Třebová je stejná lokomotiva, ale již s označením 729.620.
Text Petr Štefek, horní foto Jan Hanzel, dolní foto Michal Kozuk

Březen 2013

Nový život lokomotiv řady 740 u STK Wrocław
Zvýšená poptávka po vhodných lokomotivách pro nově vznikající soukromé dopravce a otevření zahraničních trhů (a s tím spojená možnost vývozu levnějších lokomotiv do zahraničí) učinili z jinak ne příliš vhodně konstrukčně řešených lokomotiv řady 740 nedostatkové zboží, a to jak v Česku, tak i na Slovensku. Zájem značně převyšoval nabídku, a proto se v devadesátých letech minulého století pozornost firem zabývajících se prodejem a opravami lokomotiv obrátila i na sousední Polsko, kam bylo dodáno z ČKD Praha celkem 161 stejně řešených strojů řady T448p. Polské lokomotivy posléze posloužily buďto pro rekonstrukce, nebo po opravách končily u soukromých nebo státních dopravců od Česka a Slovenska po Itálii či Koreu.
S příchodem nového tisíciletí začal být zájem o tento typ lokomotiv i u polských firem a tak pro změnu dochází k vývozu několika lokomotiv řady 740 do Polska. Podle požadavků polských předpisů je na nich před vývozem provedena tzv. „polonizace“ (spočívající především v úpravě vnějšího osvětlení). Jedním z kupujících je i firma STK Wroclaw, která si zatím takto pořídila tři lokomotivy této řady. Ty se tak postupně přiřadily k již vlastněné T448p-093.
První se v roce 2008 stala 740.849, odkoupená v roce 2006 firmou CZ LOKO od Sokolovské uhelné. V roce 2007 došlo k její opravě a po přeznačení na T448p-077 byla prodána do Polska k STK Wroclaw, kam odjela v dubnu 2008. Označení T448p-077 je použito duplicitně, původní T448p-077 (ex Naftobazy - Baza Rejowiec) byla v roce 2005 zakoupena firmou ZOS Zvolen, opravena v Žiaru nad Hronom a Dubnici nad Váhom a v roce 2006 dále prodána do Itálie.
V roce 2012 si STK Wroclaw od firmy LOKO TRANS kupuje svoji druhou lokomotivu řady 740. Jedná se o stroj 740.449, který dříve sloužil u LOKO TRANSU Slovakia k pronájmům jiným dopravcům. Po opravě a nátěru do barev nového majitele je pak v dubnu 2012 ještě pod označením 740.449 předána do Polska. Zde je později přeznačena na T448p-141. Jedná se přitom také o druhé obsazení tohoto označení, přičemž původní T448p-141 (ex WPRInż PW Wodzisław Śląski) byla odkoupena z Polska firmou ZOS Zvolen, po opravě přeznačena na 740.460 a prodána do ČR společnosti OKD, Doprava, dnešnímu AWT.
Na konci roku 2012 je poptávána u LOKO TRANSu pro STK Wrocłav další lokomotiva. Tou se stává 740.915, původně provozovaná na Slovensku u firmy Chemko Strážske, která byla LOKO TRANSEM Brno odkoupena a následně převezena na podzim loňského roku do Lokomontu Brno k opravě. Počátkem března 2013 je oprava lokomotivy, již opatřené firemními barvami STK, postupně dokončována a je připravován její odjezd do Polska. Také tato lokomotiva obdržela již jednou použité označení T448p-122. Původní T448p-122 byla odkoupena z Rafinerie Nafty Jedlicze, odkud se dostala na Slovensko k firmě LOKO TRANS, aby po její opravě následoval prodej do Itálie.
Na horní fotografii posunuje T448P-077II 6. 6. 2008 v železniční stanici Chałupki. Prostřední fotografie představuje T448p-141II ještě s označením 740.449, odstavenou dne 14. 4. 2012 ve stanici Katowice Ligota. Dolní fotografie z 28. 2. 2013 zachytila stroj T448p-122II při dokončování opravy v Lokomontu v areálu bývalého depa Brno dolní.

Říjen 2013

Pokračující vývoz lokomotiv řady 740 do Itálie
Po několikaleté přestávce pokračuje v tomto roce firma Loko Trans s exportem dalších lokomotiv řady 740 do Itálie pro tamní soukromé dopravce. Od poloviny roku 2013 se podrobily v dílnách Loko Transu ve Střelicích vyvazovací opravě a úpravám potřebným pro schválení v Itálii lokomotivy 740.067 a 740.672. V polovině října došlo v brněnském Lokomontu k záběhu motorů a koncem října následovaly zkušební jízdy. Oběma lokomotivám byl částečně snížen zadní představek a byly opatřeny nátěrem ve žlutošedé barevné kombinaci s doplňujícím modrým proužkem. V Itálii budou nasazovány do čela pracovních vlaků při stavbách a rekonstrukcích železničních tratí.
První z exportovaných lokomotiv byla vyrobena v ČKD Praha v roce 1979 s výrobním číslem 11277 jako T448P-067 s určením pro polský průmysl. Z Polska byla přivezena na Slovensko, aby po opravě a přeznačení na 740.067 našla nový domov ve firmě PORFIX - pórobetón Zemianske Kostoľany. Na zdejší vlečce sloužila až do března 2013, kdy byla odkoupena firmou Loko Trans a koncem měsíce převezena do Brna do firmy Lokomont. Pro firmu Loko Trans uskutečnila do konce května 2013 ještě několik přeprav a od června byla přistavena do Střelic k přestavbě.
Druhá z uvedených byla z výroby dodána jako T 448.0672 dne 31. 10. 1979 do Kovohutí Příbram (ČKD 11259/1979). Koncem 90. let ji odkoupil holding ČMKS a pronajímal různým dopravcům, případně používal k vlastním přepravám. S přejmenováním ČMKS přešla pod firmu CZ LOKO. Poslední roky ve vlastnictví CZ LOKO sloužila nejvíce na vlečce firmy Tereos TTD v Dobrovici. V polovině roku 2012 byla prodána a koncem července 2012 převezena z České Třebové do Střelic k firmě Loko Trans. Od srpna 2012 byla nadále pronajímána jiným dopravcům, případně využívána samotným Loko Transem na vozbu vlaků po území Česka a Slovenska. V roce 2013 se pak ve Střelicích podrobila stejné rekonstrukci a opravě jako 740.067.
Horní fotografie zachycuje lokomotivu 740.067 již v předělané podobě v areálu Lokomontu v Brně 15. 10. 2013. Na dolní fotografii z 11. 10. 2013 je v Brně-Maloměřicích zachycena při přípravách na vážení lokomotiva 740.672. Viditelným rozdílem na této lokomotivě oproti 740.067 jsou přechodové můstky na čelech lokomotivy pro možnost přecházení při dvojčlenném řízení.
Text Daniel Brabenec, horní foto Tomáš Vyplašil, dolní foto Luboš Hudač

Únor 2015

Motorové lokomotivy nizozemské řady 6400 zahajují provoz v Polsku
Polský dopravce DB Schenker Rail Polska (DBSRP) má možnost získat vozidla, která nejsou využita v rámci jiných společností skupiny DB Schenker Rail, čehož již v minulosti využil získáním britských lokomotiv od DB Schenker Rail (UK) (viz Class 66 u DB Schenker Rail Polska). Dalším krokem v této filozofii byl na počátku ledna 2015 příjezd dvou lokomotiv nizozemské řady 6400 společnosti DB Schenker Rail Nederland (DBSRN) do Polska.
Lokomotivy řady 6400 byly vyráběny konsorciem Maschinenbau Kiel (MaK) a Brown, Boveri & Cie (BBC) pro nizozemské dráhy Nederlandse Spoorwegen (NS) v letech 1988 až 1994 v celkovém počtu 120 kusů (evidenční čísla 6401 až 6520). Jedná se o čtyřnápravové lokomotivy s uspořádáním pojezdu Bo´Bo´ a elektrickým přenosem výkonu. Pohon zajišťuje vznětový motor MTU 12V396TC13 se jmenovitým výkonem 1180 kW. Hmotnost lokomotivy je 80 tun, maximální rychlost 120 km/h.
V roce 1995 byly lokomotivy vloženy do společnosti NS Cargo, tj. dnešní DBSRN. V závěru prvního desetiletí 21. století byla většina lokomotiv odstavena pro nadbytečnost z důvodu poklesu výkonů u DBSRN, část lokomotiv byla prodána nebo pronajata jiným společnostem. V roce 2013 padlo rozhodnutí o přesunu části odstavených lokomotiv do Polska, kde by měly nahradit starší lokomotivy z produkce lokomotivky ČKD Praha, tj. čtyřnápravové T448p (česká řada 740) a S200 (česká řada 770), částečně také šestinápravové lokomotivy TEM2 sovětské výroby.
První dvě lokomotivy – 6480 (výr. č. 1200080/1992) a 6487 (výr. č. 1200087/1993) – byly v závěru roku 2014 odeslány z Nizozemska do dílen DBSRP v polském Rybniku. Odtud jsou od druhé poloviny ledna 2015 vystavovány do zkušebního provozu na tratích provozovatelů dráhy Infra Silesia a Jąstrzebska Spółka Kolejowa, včetně navazujících důlních vleček. Pro provoz na státní síti PLK zatím nejsou vybaveny (chybí jim např. zabezpečovač SHP). Na základě výsledků zkušebního provozu (rozhodující bude zejména spotřeba paliva) by pak mělo ještě v první polovině roku padnout rozhodnutí o rozšíření parku DBSRP o tyto lokomotivy, posléze lze očekávat vydání schválení typu polským drážním úřadem UTK.
Snímky z 10. února 2015 zachycují obě lokomotivy vyslané na zkušební provoz do Polska. Na horní fotografii je stroj 6480 odstavený v dílnách DBSRP v Rybniku. Dolní obrázek pak zachycuje lokomotivu 6487 nasazenou na posun v dole Jankowice, jehož horníci byly toho dne ve stávce, takže lokomotiva byla bez práce. Za ní jsou odstaveny stroje DBSRP, které v souvislosti s příchodem řady 6400 čeká prodej nebo zrušení: T448p-011, T448p-035 a S-276.
Text a foto Petr Štefek

Květen 2018

Druhá lokomotiva řady 742 u srbské firmy Despotija
Na jedné straně nadbytek lokomotiv řad 740, 742 a T448p v Česku, na Slovensku a v Polsku a na druhé straně poptávka po tomto typu lokomotiv v zahraničí vedla po roce 1990 k postupnému exportu několika desítek těchto lokomotiv do zahraničí. Vyvezeny byly mimo jiné na Kubu, do Itálie, Severní Koreje, Konga, Maďarska, Alžírska, Uruguaye a Srbska.
V Srbsku byly několik roků nasazeny dvě pronajaté lokomotivy řady 740 u státních Železnic Srbije (viz Dlouhodobý pronájem lokomotiv ŽTP Beograd), další lokomotivy této řady postupně nakoupil srbský soukromý dopravce Kombinovani Prevoz. Lokomotivy řady 740 byly později přeznačeny podle srbského označovacího systému na řadu 647.
V roce 2017 poptával v ČR lokomotivu řady 740/742 další srbský privátní dopravce - firma Despotija Beograd. Počátkem roku 2017 odkoupila společnost CZ LOKO od ČD stroj 742.076, který prošel v České Třebové opravou a obdržel nový lak v barevném schematu nového majitele. Počátkem června 2017 byla lokomotiva převezena do Srbska. Zde obdržela nové označení EVN 92 72 2 648 001-4. V roce 2018 Despotija nakupuje v Česku další lokomotivu řady 742, tentokrát ale u firmy Loko Trans Brno. Lokomotiva 742.031II podstoupila opravu v dílnách Loko Transu ve Střelicích a brněnském Lokomontu. Původně ji Loko Trans plánoval využít ve svých službách, proto byla opatřena nátěrem v barvách této firmy. Oprava lokomotivy byla dokončena v květnu 2018 a 20. 5. 2018 se vydala na strojní jízdu ze Střelic do Břeclavi, odkud pokračuje její přeprava v nákladních vlacích až do Srbska. V Srbsku bude označena EVN 92 72 2 648 002-2.
Na fotografii z 20. 5. 2018 se představuje 742.031II v železniční stanici Střelice krátce před svým odjezdem do Břeclavi.
Text Daniel Brabenec, foto a spolupráce Lubomír Podlaha

Říjen 2018

Lokomotiva T448p-057 posílí park Transport line Cargo
Již více než pět let trvá postupný rozprodej nadbytečných lokomotiv dopravce DB Cargo Polska (viz např. Velký výprodej lokomotiv DB Schenker Rail Polska pokračuje), což zahrnuje také stroje T448p československého původu, které by měly v průběhu několika příštích let zcela zmizet z parku této firmy. Mezi ně patří i stroj T448p-057, který odkoupil Bronisław Plata. S ohledem na svůj technický stav byla lokomotiva na základnu nového majitele v Stalowe Wole přepravena na silničním návěsu. Poté však následoval prodej české firmě Transport line Cargo (TLC), která se v roce 2018 zařadila mezi dopravce na síti SŽDC.
V závěru září 2018 byla lokomotiva přepravena na silničním návěsu ze Stalowe Woly do Ostravy, odkud pak již po kolejích pokračovala do Nymburka. Po opravě, kterou provede firma SKD Trade, by měla posílit stále se rozšiřující park dieselových lokomotiv TLC, kam patří čerstvě i další stroj pocházející z Polska - 770.542 (ex S‑2139 CTL Logistics).
Na snímku pořízeném 1. října 2018 u stanice Olomouc hlavní nádraží je zachycena přeprava stroje T448p-057 (EVN 92 51 3 620 280-9), při které na začátku a konci vlaku asistují další dvě lokomotivy provozované TLC: 740.741 (pronájem od První železniční společnosti Třebíč) a 711.703 (ex Javořice Ptení).
Text Petr Štefek, foto Zdeněk Krumpholc

Březen 2020

Další lokomotivy T448p prodány z Polska do Česka
Již téměř 10 let probíhá postupný odprodej velkého množství lokomotiv společnosti DB Cargo Polska (DBCPL), které tato firma získala sloučením několika polských dopravců a nyní již pro činnost DBCPL nejsou potřebné. Mezi ně patří také stroje pocházející z československé produkce, mj. lokomotivy polské řady T448p (tj. česká řada 740). Tyto stroje se tak postupně objevují také u českých a slovenských dopravců, za všechny můžeme uvést T448p-057, která byla do Česka odprodána v roce 2018 (viz Lokomotiva T448p-057 posílí park Transport line Cargo).
K těmto vozidlům se 23. března 2020 přidaly další dvě lokomotivy, konkrétně T448p-033 (92 51 3 620 281-7 PL-DBSRP) a T448p-034 (92 51 3 620 282-5 PL-DBSRP). Tyto stroje již byly několik měsíců odstaveny v deponii v chemických závodech Blachownia ve městě Kędzierzyn-Koźle, nyní je odkoupila firma DB Cargo Czechia, tedy sesterská společnost DBCPL, která dosud žádnými vlastními stroji nedisponovala. Obě lokomotivy byly přepraveny jako nečinné z výchozí stanice Sławięcice do Hranic na Moravě v noci z 23. na 24. března 2020. Na horním snímku se obě lokomotivy představují v žst. Hranice na Moravě dne 24. března 2020 před stažením do areálu bývalého závodu MTH Hranice, kde společnost ČMŽO – elektronika provede jejich úpravy pro provoz v Česku a na Slovensku. Označení EVN jim zůstane původní, pouze se změní VKM ze současného DBSRP na DBCCZ.
Obě tyto lokomotivy byly vyrobeny v roce 1978 v ČKD Praha, T448p-033 byla dodána do dolu Anna v Pszówě nedaleko československé hranice, T448p-034 potom přímo dopravci Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem (PTKiGK) Rybnik, který vykonával posun na vlečkách mnoha dolů v Horním Slezsku. V roce 1987 i T448p-033 přešla do rukou PTKiGK Rybnik. Obě se pak dostaly do majetku dnešní firmy DB Cargo Polska v rámci integrace několika společností - včetně někdejšího PTKiGK Rybnik - počátkem roku 2011 (viz Integrace skupiny DB Schenker Rail Polska završena). Působení lokomotivy T448p-033 ještě u PTKiGK Rybnik je zdokumentováno na dolní fotografii z 16. srpna 2004 pořízené v kolejišti dolu Rydułtowy, kde byla v té době používána na posunu.
Text a foto Petr Štefek
 
Předchozí    1-10   11-20   21-25   Následující   
 
 
27. 12. 2024 © SPŽ 2024 Verze 1.3