|
Květen 2014
Nový život rakouských lokomotiv řady 1822
|
|
|
Koncem 80. let, mimo jiné v souvislosti s postupující elektrizací, se rozhodly ÖBB doplnit a obnovit svůj lokomotivní park v oblasti elektrických lokomotiv. Proto u domácí firmy SGP v konsorciu s dalšími firmami (ABB resp. Elin s tím, že na některých subdodávkách participoval i Siemens) bylo od roku 1991 objednáno postupně několik typů lokomotiv - řady 1822 (dvousystémová 3 kV DC a 15 kV, 16,7 Hz), 1014 (dvoufrekvenční 15 kV, 16,7 Hz a 25 kV, 50 Hz) a 1012 (jednosystémová 15 kV, 16,7 Hz). Problémy se spolehlivostí a vysoká pořizovací cena zejména posledního jmenovaného typu lokomotiv vedly ÖBB k ukončení dalšího nákupu a vypsání výběrového řízení na dodávku většího množství nových univerzálních elektrických lokomotiv. Vítězem se stala firma Siemens s lokomotivami ES64U4 „Taurus“ řad 1016, 1116 a později i 1216. Lokomotivy z počátku 90. let díky těmto dodávkám postupně ustupovaly z provozu a buďto byly dále odprodány (viz Odprodej lokomotiv 1012 ÖBB do Švédska) nebo odstaveny z provozu.
Řada 1822 (výkon 4400 kW, max. rychlost 140 km/h, celková hmotnost 82 t), přezdívaná „Brennerlok“, byla vyrobena v počtu pěti kusů a byla plánována především na vozbu tranzitních vlaků přes Brennerský průsmyk až do italského vnitrozemí (opačně měla zajíždět do Rakouska řada E412 FS). Nezájem italské strany a také problémy s provozem řady E412 pro vyrovnávání výkonů na rakouském území měly za následek pokračování přepřahů lokomotiv v přechodové stanici Brenner a vícesystémové lokomotivy si zde musely na své využití počkat až do otevření nákladních železničních tratí i pro jiné dopravce. Proto byly lokomotivy řady 1822 zpočátku nasazovány na nákladní vlaky RoLa z Kufsteinu do Brenneru, postupně ale přešly na vozbu osobních vlaků na peážní trati Lienz in Osttirol - San Candido/Innichen - Fortezza/Franzensfeste - Brennero/Brenner - Innsbruck, kdy na italském území využívaly napájecí systém 3 kV DC.
V roce 2005 pak dvě z pěti pro ÖBB problematických lokomotiv - 1822.002 a 005 - odkoupila polská společnost PTKiGK Rybnik (viz Lokomotiva 1822.005 (ex ÖBB) v majetku dopravce PTKiGK Rybnik). Zbývající tři lokomotivy byly do září 2007 střídavě nasazovány na uvedené peážní trati, ale po homologaci „Taurusu 3“ (řada 1216.0) v Itálii byly staženy z provozu a odstaveny v Insbrucku, nejprve v hale, od října 2011 pod širým nebem. V březnu 2012 pak byly přepraveny do Wolfurtu, kde znovu získaly i přístřeší. Zde vyčkávaly na případného kupce. Zatímco polské lokomotivy byly v roce 2014 sešrotovány
(viz Lokomotivy 1822-002 a 1822-005 sešrotovány), rakouské lokomotivy se nakonec dočkaly nového majitele. Stala se jím společnost P&P Eisenbahntechnik Raaba, která si zadala u firmy TecSol se sídlem v Angeru jejich opravu a znovuzprovoznění. 25. 4. 2014 byly všechny tři převezeny z Wolfurtu do Krieglachu ve Štýrsku. Tato společnost také odkoupila některé náhradní díly z sešrotovaných lokomotiv této řady v Polsku. V současnosti probíhá jejich zprovozňování a následně budou pronajaty firmě Adria Transport. Zároveň jsou vybavovány systémem GSM-R a opatřovány novým lakem. Společnost Adria Transport je plánuje nasadit na tranzitní vlaky v trase Koper - Vídeň přes přechod Maribor - Spielfeld-Strass, kde využijí oba instalované trakční systémy. Navíc je na této trase v některých úsecích omezena nápravová hmotnost a těžší lokomotivy (např. „Taurus“) zde nemají přechodnost, zatímco řada 1822 s nápravovou hmotností 20,5 t zde přechodná je.
Fotografie z 25. 4. 2014 zachycuje převoz lokomotiv 1822.004, 003 a 001 do Krieglachu mezi stanicemi St. Johann a Pongau. Přepravy se ujala historická lokomotiva 1020.042.
Text Daniel Brabenec, spolupráce Jiří Konečný, foto Kajetan Steiner
|
|
|
|