Polský dopravce Przedsiębiorstwo Usług Kolejowych KOLPREM zahájil provoz na síti SŽDC v říjnu 2017 (viz
). V následujících měsících své vlaky směřující z Polska do Lískovce u Frýdku nebo Ostravy-Bartovic vozil výhradně s použitím motorové trakce, konkrétně „čmeláka“ S-251. V únoru 2018 však přišly ke slovu i první krátké přepravy v elektrické trakci, které se naplno rozjely v březnu.
Elektrické vlaky Kolpremu jsou především součástí zakázky na dodávku koksu z koksovny Zdzieszowice do železáren Galați, na kterých spolupracuje Kolprem se slovenským dopravcem Express Group (viz
O koks do Galați se podělil Express Group a DB Cargo). Vlaky Kolpremu tak jsou vedeny v úseku Bohumín st. hr. - Mosty u Jablunkova st. hr., který byl původně čistě v režii Expressu. Nově tedy začíná některé vlaky v tomto úseku vozit Kolprem, přičemž využívá českých strojvedoucích, kteří mají povolení pro jízdu na tratích v Polsku i Česku. Současně jsou využívány lokomotivy Expressu 183.002 a 018 vybavené pro provoz v Polsku, Česku i na Slovensku. Vlaky tak na polsko-české hranici nemusí měnit ani lokomotivy, ani strojvedoucí. Počty těchto vlaků, případně i nové relace, se budou postupně zvyšovat v závislosti na počtu proškolených strojvedoucích.
Prvním vlakem, který takto Kolprem odvezl, byla 12. března vyrovnávka z Rumunska do Polska, v jejímž čele stanul stroj 183.018. Tuto situaci dokumentuje snímek pořízený při pobytu vlaku v Dětmarovicích.
Text Petr Štefek, foto Vojtěch Gášek
|