PKP Intercity se potýká s nedostatkem lokomotiv
|
|
Polský dálkový osobní dopravce PKP Intercity (PKPIC) v letních měsících roku 2024 láme rekordy v počtu přepravených cestujících, současně se ale potýká s nedostatkem lokomotiv i osobních vozů (což ovšem rozhodně není poprvé, viz např.
PKP Intercity trápí nedostatek vozidel). Už před letní sezonou proto PKPIC vyhlásilo výběrové řízení na pronájem 12 elektrických lokomotiv včetně strojvedoucích, do soutěže se však nikdo nepřihlásil. Současně se zpožďují dodávky vícesystémových strojů Griffin 200 (viz
Polská lokomotiva E4MSUa pro rychlost 200 km/h představena veřejnosti), opožďují se i opravy starších lokomotiv EU/EP07, což je především důsledkem bankrotu dílen Olkol Oleśnica v roce 2022. Z důvodu problémů s opravami starších lokomotiv se také dopravce rozhodl postupně odstavovat stroje řady EP09, na které tak čekají maximálně tři roky běžného provozu.
Situaci zachraňují zrychlené dodávky nových jednosystémových Griffinů z továrny NEWAG a také pronájem čtyř Vectronů. Dva stroje tohoto typu jsou pronajaty z polského poolu Cargounit, dva pak od české firmy Lokotrain. Stroje z Česka posílily park PKPIC od června 2024. Nejprve byl předán 9. června stroj 193 514, který odjel z Bohumína do Polska v čele vlaku EC 117 Silesia. Následovala lokomotiva 383 067, která se do polského pronájmu vydala 18. června v čele vlaku EN 406 Chopin.
Lokomotiva 193 514 Lokotrain se představuje na snímku vlaku IC 116 Silesia z Varšavy do Prahy, který byl pořízen ve stanici Katowice 16. července 2024.