|
DB Cargo Czechia převzalo dalšího EffiShuntera
|
|
Mimo plán si na počátku listopadu 2025 převzala společnost DB Cargo Czechia (DBCCZ) v České Třebové ve výrobním závodě CZ LOKO druhou lokomotivu obchodního označení EffiShunter 1000. Stroj 744.192 byl přitom původně vyráběn pro jiného zákazníka - společnost Retrack, která v době jeho objednání v druhé polovině roku 2024 plánovala pro své rostoucí obchodní aktivity posílení lokomotivního parku o dieselová vozidla vybavená ETCS. Krátce před dokončením 744.192 však německá společnost VTG jako většinový majitel Retracku ukončila činnost slovenské a s ní i české pobočky tohoto dopravce (viz
Dopravce Retrack ukončil činnost ve Slovenské a České republice), což se vzápětí projevilo i v odřeknutí nákupu této lokomotivy. CZ LOKO následně hledalo jiného zákazníka, který by lokomotivu odkoupil. Tím se na sklonku léta 2025 stala právě firma DBCCZ, vlastnící již lokomotivu 744.191 (viz
EffiShunter 1000 pro společnost DB Cargo Czechia).
Kompletaci lokomotivy zahájil na jaře roku 2025 jihlavský závod CZ LOKO, výrobně dokončována pak byla v červenci stejného roku. Vybavena byla na požadavek původního zákazníka pro provoz v Česku, na Slovensku a v Maďarsku. Z výroby je osazena OBU ETCS CAF Auriga ve spojení s národním zabezpečovačem Mirel VZ1. Trakční měniče pak dodala společnost Ineltech.
Na přelomu srpna a září pak byla 744.192 využita pro jízdní zkoušky a ověření funkčnosti OBU ETCS CAF Auriga a národního zabezpečovače na lokomotivě 744.1 v Maďarsku za účelem schválení této řady v dané konfiguraci pro provoz na veřejné železniční síti v této zemi. V polovině srpna 2025 byla nejdříve přepravena do Štúrova, kde proběhl zácvik sttrojvedoucích, v první polovině září 2025 pak již jezdila samostatně po maďarských tratích v okolí Budapešti.
Z výroby byla 744.192 opatřena nátěrem v modrobílé kombinaci s šedým rámem, pojezdem, nádží a střechami kapot (zde ve světlejším odstínu). Nový majitel však požadoval barevné řešení ve svém korporátním nátěru, proto byla lokomotiva v říjnu 2025 přepravena do České Třebové k provedení tohoto přelakování. Zatímco 744.191 je od dodání DBCCZ domovem v Pardubicích, odkud zajíždí nejčastěji do Hradce Králové, Kolína nebo Humpolce, 744.192 byla převezena přímo do Ostravy, kde bude nasazována na místní výkony ve zdejší aglomeraci po boku lokomotiv řady 740 DBCCZ (viz
Česká řada 740 se rozšiřuje o další dvě lokomotivy).
Na horním snímku pořízeném 5. listopadu 2025 je lokomotiva 744.192 zachycena před prvním výkonem v Ostravě uhelném nádraží, což je domovský obvod posunovacích lokomotiv DBCCZ. Dolní snímek zachytil stejnou lokomotivu 12. září 2025 ještě v původním nátěru během návratu z Maďarska do Jihlavy při výjezdu z železniční stanice Havlíčkův Brod.