|
Lokomotivy řady 744.1 pro Elektrizaci železnic Praha
|
|
 |
Neustále se rozšiřující počet tratí s výhradním provozem pod dohledem ETCS nutí české dopravce k retrofitům OBU ETCS na starší vozidla nebo k nákupu nových (případně rekonstruovaných) lokomotiv vybavených palubní jednotkou ETCS již z výroby. Obě varianty zvolila společnost Elektrizace železnic Praha (EŽ). Ta si v roce 2025 objednala u výrobce CZ LOKO celkem sedm nových lokomotiv typu EffiShunter 1000 pro dopravu pracovních vlaků a technologické přepravy v rámci Česka a Slovenska. První tři stroje byly nasmlouvány s dodáním do konce roku 2025, zbývající pak budou předány v roce 2026. Zároveň má EŽ uzavřenu rámcovou smlouvu se Státním fondem dopravní infrastruktury na spolufinancování instalace palubních jednotek ETCS do šesti starších lokomotiv řady 740 v rámci Programu Doprava 2021-2027. V současnosti jsou u EŽ vybaveny OBU ETCS pouze montážní vozy OCPD001, zakoupené u italské firmy Tesmec Rail (viz
Obnova vozidel a strojního vybavení na opravy a modernizace tratí v ČR pokračuje).
Lokomotivám pro EŽ bylo přiděleno označení 744.211 - 217. Výroba prvních tří probíhá od poloviny tohoto roku v jihlavském závodě CZ LOKO, jejich dokončení je naplánováno na prosinec 2025. Konstrukčně i výbavou odpovídají předchozím vyrobeným strojům s trakčními měniči firmy Ineltech (viz
DB Cargo Czechia převzalo dalšího EffiShuntera), navíc byla dosazena pouze radiostanice Motorola pro možnost navázání spojení s pracovníky stavebních vlaků.
Na snímku z 5. 12. 2025 je zachycena po dojezdu do Havlíčkova Brodu lokomotiva 744.211, která se tohoto podmračeného deštivého dne vydala na svoji první zkušební jízdu z Jihlavy.