Leden
Únor


 

2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
2000
1999
1998
1997
1996


 

2002
2001
2000
1999


 
 



 
               


 
 
 
 
 



Únor 2015

Lokomotivy řady 189 DB Schenker zajíždějí do Česka a Polska
V letech 2003 až 2005 odebrala německá společnost DB Schenker 100 kusů nákladních elektrických lokomotiv Siemens ES64F4, které jsou v Německu označeny jako řada 189 (ev. č. 001 až 100, přičemž stroje 090 až 099 byly v letech 2006-2008 prodány poolu Mitsui Rail Capital Europe - MRCE). Přestože se jedná o vícesystémové lokomotivy, byly primárně určeny pouze pro provoz v Německu a mimo tento stát v prvních letech provozu vůbec nevyjížděly. Jejich provozovatelem tak byl pouze německý dopravce DB Schenker Rail Deutschland (DBSRD, do roku 2009 působící pod názvem Railion Deutschland).
První pravidelné zajíždění těchto strojů mimo Německo začalo v roce 2006, konkrétně na české území v úseku z Bad Schandau do uzlu Děčín. Pro provoz v dalším státě, Nizozemsku (provoz od roku 2007), pak byly některé stroje upraveny na verzi VJ. V roce 2013 byla společnosti Siemens zadána úprava 32 strojů DBSRD na verzi VM s filtrem 50 Hz a národními zabezpečovači (Mirel, SHP) pro provoz v Česku a v Polsku. Uvedenou úpravou prošly lokomotivy č. 189 001-022 a 189 055-064. Potřeba takových lokomotiv byla vyvolána ve směru do Česka plánovaným ukončením provozu řady 180 DB, ke kterému došlo v průběhu roku 2014 (viz Konec provozu lokomotiv řady 180 u DB Schenker) a ve směru do Polska pak odstraněním přepřahů a tím zrychlením předávky vlaků mezi DBSRD a DB Schenker Rail Polska (DBSRP).
Ve vnitrozemí Česka, tj. za uzlem Děčín, se upravené stroje řady 189 začaly objevovat v listopadu 2014 a rychle nahradily odcházející „bastardy“ 180. Na českém území jezdí tyto lokomotivy na licenci ČD Cargo (ČDC) až po Kutnou Horu na nákladních vlacích jako vyrovnávka za stroje 372 ČDC provozované DBSRD v Německu. Výjimkou pak byl v lednu 2015 zkušební vlak na licenci společnosti Arriva vlaky, který však do Česka přijel z Polska (viz DB Schenker Rail vstoupil na český železniční trh).
Do provozu v Polsku 189 DBSRD promluvily až v lednu 2015, kdy díky jejich příchodu odpadla část přepřahů vlaků DBSRD/DBSRP v žst. Frankfurt Oderbrücke. DBSRP již předtím stroje téže řady provozovalo, ale pouze na polském území, protože se jednalo o stejnosměrné stroje firmy MRCE (viz Obměna parku elektrických lokomotiv DB Schenker Rail Polska), které byly v prosinci 2014 vráceny vlastníkovi. Nynější červené stroje 189 DBSRD jsou v Polsku nasazovány zejména na rameni mezi přechodem Frankfurt (Oder) / Kunowice a uzlem Poznań (terminál Gądki a seřaďovací stanice Poznań Franowo).
Jednou z nejčastějších českých cílových stanic pro stroje 189 DBSRD je Mělník, což dokládá fotografie vlaku Nex 41341 Weddewarder Tief - Mělník v čele se strojem 189 063 pořízená 7. února 2015 u Libochovan. Na dolním snímku z 28. února 2015 je zdokumentováno nasazení v Polsku, konkrétně se jedná o stroj 189 055 s loženými autovozy ve stanici Poznań Franowo.
Text Petr Štefek, horní foto Pavel Dvořák, dolní foto Bartosz Konieczny
















































 
Úvod Tratě Provoz Vozidla Úzkorozchodky Infrastruktura Statistika Fotoalbum MHD Nostalgie Zabezpečovací technika
© SPŽ 2019