|
Nové motorové univerzální vozíky MUV 75 společnosti JARO
|
|
V druhé polovině roku 2022 uzavřela společnost CZ LOKO smlouvy s dvěma provozovateli drážní dopravy na dodávku celkem tří motorových univerzálních vozíků typu MUV 75. Jeden byl objednán pro hutní podnik Liberty Ostrava s termínem dodání v roce 2023 (viz MUV 75 pro Liberty Ostrava) a s určením pro údržbu rozsáhlé vlečkové sítě tohoto závodu. Další dva vozíky obohatí park speciálních vozidel dopravce JARO, který jimi hodlá zajišťovat pro Správu železnic (SŽ) i jiné subjekty chemické hubení plevelů. Předání prvního bylo smluvně stanoveno na rok 2023, druhého o rok později. Protože se vozíky JARO pohybují na celé síti SŽ, byla na rozdíl od MUV 75 pro Liberty součástí objednávky i montáž OBU ETCS na obě vozidla.
MUV 75 pro dopravce JARO obdržely pořadová čísla 052 a 053 a jejich finální montáž se uskutečnila v jihlavském závodě CZ LOKO. MUV 75.052 (99 54 9 628 921-7) si majitel odvezl z Jihlavy do Ostroměře 29. 11. 2023. Druhý v pořadí MUV 75.053 je výrobně dokončován v průběhu června 2024. Mezitím došlo ke změně i u MUV 75.051 Liberty. Ten odjel k majiteli z Jihlavy do Ostravy 1. 10. 2023 a již na počátku listopadu 2023 se vrátil kvůli špatné ekonomické situaci Liberty zpět do závodu CZ LOKO v České Třebové. Zde prošel v roce 2024 dílčí opravou a změnou laku. Následně bude také předán dopravci JARO. Z důvodu výrobního vytížení dodavatelů ETCS tento vozík obdrží OBU ETCS až dodatečně.
Druhý MUV 75 pro JARO s pořadovým číslem 053 a EVN 99 54 9628 922-5 se představuje 1. 6. 2024 během dne otevřených dveří CZ LOKO v Jihlavě při vozbě návštěvníků po vlečkové koleji.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Další lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo
|
|
Dopravce ČD Cargo obdrží v průběhu roku 2024 od společnosti CZ LOKO další dvě lokomotivy řady 744.1. První z nich 744.179 byla na počátku června 2024 výrobně dokončena, druhá by měla být dodána v druhé polovině tohoto roku s označením 744.180 (nižší čísla lokomotiv řady 744.1 jsou již přidělena strojům jiných zákazníků, i když vyrobeny budou až později). Kompletace těchto lokomotiv se uskutečňuje v jihlavském závodě CZ LOKO. Obě budou zařazeny do provozu pod OPŘ východ (Oblastní provozní ředitelství) stejně jako dosud dodané lokomotivy této řady. ČD Cargo tak do konce roku bude vlastnit 12 lokomotiv tohoto typu (744.110 - 114, 744.120 - 124 a 744.179 a 744.180). Předchozí stroje byly dodány ve dvou pětikusových sériích, poslední z nich pak v prosinci 2021 (viz Dokončení zakázky na dodávku lokomotiv 744.1 pro ČD Cargo).
Údržbově spadají tyto lokomotivy pod SOKV Ostrava, OKV Břeclav, provozně patřily nejprve pod PJ Brno, od 1. 4. 2024 pak po organizační změně u ČD Cargo pod OPŘ východ se sídlem v Ostravě. Nasazovány byly zpočátku na Břeclavsku, Brněnsku a na Vysočině, od druhé poloviny roku 2023 se přesunuly do Otrokovic kvůli zkušebnímu provozu ETCS a potřebnému nájezdu předepsaných kilometrů pod dohledem tohoto systému, zbývající působí v okolí Břeclavi a Brna, naopak Vysočinu až na výjimky prakticky opustily. Předání 744.179 majiteli je naplánováno na druhou polovinu června 2024 v OKV Břeclav.
Na fotografii z 5. 6. 2024 se představuje 744.179 při návratu ze zkušební jízdy z Jihlavy do Dobronína při průjezdu místní částí Pávov.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Lokomotiva 744.161 pro společnost Hrochostroj
|
|
|
Blížící se termín výhradního provozu pod dozorem ETCS na vybraných tratích Správy železnic (SŽ) k 1. 1. 2025 nutí dopravce k instalaci OBU ETCS do svých stávajících drážních vozidel nebo k nákupu nových strojů, palubní částí ETCS vybavených již z výroby. Tento problém se týká i společností zabývajících se údržbou a opravami železničních tratí, kdy je potřeba na jednotlivé stavby přepravovat speciální vozidla, u kterých by byla montáž ETCS nerentabilní nebo složitá a proto je jednodušší vyčlenit na tyto přepravy lokomotivu vybavenou OBU ETCS. Tímto směrem se vydal i dopravce Hrochostroj, který 24. 6. 2022 podepsal s CZ LOKO smlouvu na výrobu jedné lokomotivy řady 744.1 s termínem dodání v polovině roku 2024. Kromě přeprav speciálních vozidel bude lokomotiva využívána i na běžné pracovní vlaky (převoz štěrku, kolejových polí, pražců a dalšího stavebního materiálu). První stavební firmou, která si za tímto účelem pořídila novou lokomotivu od CZ LOKO, byla v roce 2022 Subterra (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra).
Kompletace lokomotivy 744.161 byla zahájena na počátku roku 2024 v jihlavském závodě CZ LOKO a v červnu 2024 je výrobně dokončována. Vzhledem k utlumení výroby OBU ETCS L2 typu EbiCab firmy Bombardier po jejím převzetí Alstomem je tato lokomotiva nově osazena zařízením Auriga španělské společnosti CAF Signalling. Jedná se tak o vůbec první vyrobenou lokomotivu této řady s touto vozidlovou částí ETCS (souběžně je vyráběna i 744.162 se stejnou konfigurací ETCS). Dodavatelem trakčních měničů je pak společnost Ineltech (dosud vyrobené stroje jsou osazeny měniči EVPÚ). Elektronický záznamový rychloměr pochází od firmy Hasler a bude dosazován i na další vyrobené lokomotivy řady 744.1.
Na snímku z pozdního odpoledne 8. 6. 2024 je zachycena 744.161 spolu s „dualem“ 744.502 (nesoucím stále i označení 190.002) při výjezdu z vlečky CZ LOKO. V čele lokomotivního vlaku je 709.401, která přes noc dopraví obě jmenované lokomotivy do Ostravy, aby se zde mohly zúčastnit veletrhu Rail Business Days 2024. Na tomto veletrhu bylo naplánováno na 11. 6. 2024 slavnostní předání lokomotivy majiteli, k fyzickému převzetí k Hrochostroji dojde až po dokončení jejího oživení, schválení změn a potřebných zkouškách.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Další jednotky 628 posílí provoz v Rumunsku
|
|
Ačkoli se i rumunští cestující mohou po mnoha letech těšit na nová vozidla, čehož je příkladem probíhající dodávka elektrických jednotek Alstom Coradia Stream (viz Dodávky jednotek Alstom Coradia Stream pro Rumunsko zahájeny), základním metodou obnovy tamního vozového parku jsou především nákupy starších vozidel ze západní Evropy.
Jednou z nejběžnějších řad second hand vozidel v Rumunsku jsou dvoudílné motorové jednotky německé řady 628. První dvě soupravy této řady, konkrétně tehdy nové stroje 628.679 a 628.680, se dostaly do Rumunska už v roce 1995, ale ke zvažovanému dovozu nebo licenční výrobě nakonec nedošlo. K výraznějšímu nasazení těchto vozidel v rumunské osobní dopravě došlo až po roce 2015, kdy už sice uvedené dva vozy dojezdily, ale začaly se dovážet desítky starších motorových vozů téže řady. Ty provozují především dopravci Regio Călători a InterRegional Călători.
Další várka celkem 22 jednotek byla do Rumunska postupně přepravována od prosince 2023 do června 2024. Jedná se o soupravy vyrobené v letech 1987 a 1988, které už byly několik let deponovány na vlečce cementárny v německém Karsdorfu. Odtud bylo nejdříve v prosinci 2023 expedováno sedm jednotek (628 215, 628 228, 628 248, 628 250, 628 294, 628 297, 628 331), následovalo v březnu 2024 dalších sedm souprav (628 205, 628 226, 628 262, 628 278, 628 293, 628 312, 628 346), zbývající osm kusů (628 230, 628 252, 628 253, 628 280, 628 299, 628 308, 628 342, 628 350) se vydalo na cestu v červnu 2024. Všechny přepravy byly vedeny přes hraniční přechody Bad Schandau, Kúty, Štúrovo a Curtici. Cílovou stanicí je Brașov, kde jsou jednotky přistavovány do dílen Marub, které vozidla opravují před nasazením do provozu s cestujícími.
Poslední uvedená přeprava je zdokumentována na fotografii pořízené 14. června 2024 mezi odbočkou Rajhrad a zastávkou Vojkovice nad Svratkou. V čele konvoje jedoucího s omezenou rychlostí 70 km/h je lokomotiva 193 884 AKIEM ve službách dopravce CER Slovakia.
Text Florin Munteanu, foto Petr Nohel
|
Lokomotivy řady 741.7 končí v Liberty Ostrava
|
|
V roce 2016 si společnost ArcelorMittal Ostrava vzala do desetiletého pronájmu 20 kusů lokomotiv řady 741.7 společnosti CZ LOKO, konkrétně čísel 741.711 až 730 (viz Dokončení dodávky lokomotiv řady 741.7 pro ArcelorMittal). V roce 2019 ostravský hutní komplex pod novým vlastníkem změnil název na Liberty Ostrava, ale pronájem lokomotiv pokračoval dál. Na podzim 2023 se však Liberty Ostrava dostala do vážných ekonomických problémů, které vedly až k téměř úplnému zastavení provozu. Již v té době začalo CZ LOKO pronajaté lokomotivy řady 741.7 z ostravské vlečky stahovat. Dlouho se na vlečce Liberty neohřál ani vozík MUV 75 dodaný v srpnu 2023 (viz MUV 75 pro Liberty Ostrava).
Situace Liberty byla dlouhé měsíce nejasná, neboť platilo moratorium před úpadkem. Provoz vlečky se však úplně nezastavil, protože se jednak rozběhly některé provozy Liberty Ostrava (např. válcovna), ale na vlečku jsou napojeni další spoluuživatelé. Nedostatek lokomotiv po odjezdu většiny 741.7 tak byl řešen mj. dočasným pronájmem lokomotiv řady 742 od Ostravské dopravní společnosti – Cargo. 13. června 2024 pak byla vyhlášena insolvence společnosti Liberty Ostrava, o den později z vlečky odjely zbývající stroje 741.7, na místě zůstala již jen lokomotiva 741.720. Nesmíme také zapomínat na to, že CZ LOKO provozuje v areálu Liberty servisní středisko, takže i tam se mohou stroje řady 741.7 objevit, jedná se však o lokomotivy jiných provozovatelů, nesouvisí to tedy s provozem vlečky. Od 21. června 2024 je Liberty Ostrava v úpadku a pokud se najde nový majitel, který hutní kombinát znovu rozjede, zmiňovaných 20 lokomotiv řady 741.7 už v tamním provozu zřejmě neuvidíme.
Mezitím však CZ LOKO nemohlo čekat na nejasné přísliby o budoucnosti ostravské hutě a začalo hledat nová působiště pro lokomotivy odvezené z vlečky v Ostravě. Už v únoru 2024 tak stroje 741.717 a 741.718 odešly do U. S. Steel Košice, v březnu a červnu 2024 byly postupně lokomotivy 741.728 a 741.729 předány společnosti Sev.en Inntech pro vozbu hnědého uhlí z lomu Vršany do elektrárny Počerady. Zbývající lokomotivy se chystají pro další provozovatele v zahraničí. Podobně i vozík MUV 75.051 zamířil z Liberty přes úpravu v CZ LOKO Česká Třebová k firmě JARO (viz Nové motorové univerzální vozíky MUV 75 společnosti JARO).
Jeden z prvních konvojů, který odvážel lokomotivy z vlečky Liberty Ostrava, je zachycen na snímku pořízeném 28. října 2023 ve stanici Ostrava-Vítkovice. V čele vlaku č. 52706 z Ostravy-Kunčic do České Třebové jsou za vlakovou lokomotivou 740.741 zařazeny stroje 741.713, 741.721, 741.724 a 741.712.
„Lišky“ v pravidelném provozu v Pardubickém kraji a na Vysočině
|
|
|
Regiofoxy, tedy dvoudílné motorové jednotky řady 847 polského výrobce PESA Bydgoszcz, se objevily na českých kolejích již v roce 2023 (viz Zkušební provoz nových motorových jednotek PESA zahájen). Kvůli nedostatkům zjištěným u prvních dovezených vozidel a následným úpravám se jejich zkušební provoz protáhl až do května 2024 a ke schválení typu Drážním úřadem došlo 24. 5. 2024. PESA mezitím vyráběla další objednané stroje, které následně odstavovala v okolí výrobního závodu. Přes zpoždění ve schvalování je tak nyní možné k ČD přejímat nové jednotky bez zbytečných prodlev. Zároveň využily ČD zkušební provoz k zácviku strojvedoucích a seznání dílenského personálu v místech budoucího nasazení. Jednou z provozních jednotek, kam se řada 847 takto dostala, byl Havlíčkův Brod, kde budou mít zázemí jednotky pro Vysočinu a Pardubický kraj (viz RegioFox 847.007 ve zkušebním provozu na Vysočině). Zde se zácvik strojvedoucích odehrával postupně na tratích Havlíčkův Brod - Humpolec, Havlíčkův Brod - Slavonice a Havlíčkův Brod - Pardubice. Na konci dubna 2024 dorazil do Havlíčkova Brodu k urychlení zácviků i druhý zkušební stroj 847.012, dodaný již z výroby v barvách Pardubického kraje.
Od poloviny května 2024 byl zahájen postupný návoz zbývajících motorových jednotek z Polska k ČD. Přeprav se ujalo ČD Cargo a jako první byly dovezeny všechny určené pro provoz v Kraji Vysočina (847.025 - 847.033). Nejprve 16. 5. dorazily do Havlíčkova Brodu 847.025, 847.027 a 847.029, 4. 6. 2024 následovaly 847.031 - 033 a jako poslední 12. 6. 2024 847.026, 847.028 a 847.030. Následně ve skupinách po třech přejížděly do Brna-Maloměřic k vykonání TBZ a zkoušek ETCS na trati do Podivína. Po vykonání těchto zkoušek následovalo od 9. 6. 2024 (změna GVD osobní dopravy) jejich postupné nasazování do provozu na vlaky mezi Havlíčkovým Brodem a Pardubicemi (se zájezdem na trať do Svitav), neboť pardubické jednotky v té době nebyly ještě kromě 847.012 k dispozici. Zde plně nahradily jednotky řady 814. Spolu s řadou 847 je zde turnusován ještě jeden z pardubických „žraloků“. Před uvedením všech jednotek plánovaných pro Vysočinu do provozu na pardubické trati ještě zpočátku vypomáhaly na tomto výkonu i dvě středočeské „lišky“ 847.006 a 847.007. 20. 6. 2024 byly do Havlíčkova Brodu dopraveny pod ČD pardubické jednotky 847.014 - 016, které díky předchozím TBZ mezi Bohumínem a Hranicemi na Moravě vyjely postupně od 22. 6. 2024 (847.016, další den 847.015 a 24. 6. 2024 i 847.014) na svůj první výkon do Pardubic. 21. 6. 2024 pak následovalo i první nasazení domácí jednotky 847.026 na spěšné vlaky do Slavonic (dříve se zde již na dvou párech spěšných vlaků vyskytovala 847.007 v rámci zácviku strojvedoucích). Od 24. 6. 2027 se začaly postupně s uvolňováním z pardubické trati objevovat na spěšných vlacích na Telč i další „lišky“ určené pro Vysočinu. Zároveň probíhají na Regiofoxech poslední zácviky strojvedoucích i na trati do Humpolce.
Ragiofoxe 847.033 určeného pro Kraj Vysočina a dočasně působícího na trati, kde budou nasazena pouze vozidla v pardubickém nátěru, dokumentuje na osobním vlaku 15191 z Pardubic do Havlíčkova Brodu snímek z 21. 6. 2024 pořízený poblíž Chotěboře.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Písek ze Znojemska už zase jezdí po železnici
|
|
Počátky přeprav písku z pískovny v Božicích u Znojma sahají až do meziválečného období, ale skutečný rozmach přišel v 70. a 80. letech minulého století, kdy byly z Božic vypravovány dva až tři ucelené vlaky denně. Přes Znojmo byly nejčastěji trasovány vlaky do Jihlavy či Havlíčkova Brodu. Ve směru na Břeclav však vozba byla mnohem pestřejší a ucelené vlaky mířily například do Ostravy, Žiliny, Nitry, Čadce, Valašského Meziříčí či do vzdálených Michalovců nebo Bardejova. Zajímavostí je, že vlaky směřující na východ Slovenska využívaly i tzv. jižní tah přes Zvolen a Lučenec.
Do čela těžkých vlaků s pískem byly nasazovány až tři lokomotivy 556.0 „štokr“, později nahrazené „sergeji“, které pro změnu vystřídaly „zamračené“ a „čmeláci“. V některých letech lze odhadovat, že roční objem nakládky byl až 1 milion tun písku. V 90. letech začaly počty vlaků postupně klesat, důvodem byla silniční konkurence, otevření nových pískoven, ale i oddálení místa těžby, které se od vlečky postupně vzdálilo o 2,5 km. Díky rozdělení Československa nejdříve skončily vlaky na Slovensko. Poslední vlak ve směru na Břeclav byl vypraven v létě roku 2001, poslední dva vlaky do Jihlavy pak odjely v červnu roku 2002. Tím se na dlouhých 20 let vše přesunulo na silnici. Aby došlo k opětovnému obnovení přeprav, musel se vyřešit problém s obnovením železniční nakládky. Veškeré potřebné technologie v Božicích totiž byly kompletně sešrotovány a bylo nutné se vším začít od nuly.
Nově vzniklá společnost Hattrick Transport začala v roce 2021 sérii jednání s Českomoravským štěrkem, který vlastní pískovny v Božicích a nedalekých Tasovicích, a s novými odběrateli o možnostech obnovení přeprav. První vlak byl vypraven 28. srpna 2021 při příležitosti oslavy 150. výročí tratě z Vídně do Jihlavy, kdy bylo v Božicích naloženo 10 vozů řady Faccs a do čela se postavila 749.251 Východočeské dráhy. Postupně byly v Božicích a Hodonicích vybudovány nové nakládací rampy, které umožňují nakládku vysokostěnných vozů pomocí čelního nakladače. Díky optimálně nastavené technologii od dopravy na první míli, přes mezideponii a nakládku do železničních vozů, až po stěžejní část realizovanou po železnici, se podařilo tyto přepravy po více než 20 letech vrátit zpět na koleje.
Od roku 2023 byly zahájeny pravidelné přepravy z Božic a Hodonic do stanice Jihlava město. Novými odběrateli se staly Uhelné sklady Jihlava, které obnovily vlečku včetně mohutného výsypného mostu, který byl upraven tak, aby umožňoval efektivní překládku ze železničních vozů přímo do silničních nákladních vozidel. Skupina pěti až šesti vozů Faccs je řazena do pravidelných vlaků ČD Cargo, v nichž je tímto způsobem efektivně využívána volná kapacita, jelikož většina vozů na trati Znojmo – Jihlava jezdí ložena v opačném směru (především se jedná o přepravy do Rakouska). V roce 2023 se podařilo s Českomoravským štěrkem dohodnout přepravy písku z Božic do terminálu v Polance nad Odrou, které jsou realizovány ve formě ucelených vlaků čítajících 28 nebo 29 vozů Faccs. I zde se jedná o obnovení staré relace, na které ucelené vlaky s pískem jezdily ještě v 90. letech.
S plánovaným zavíráním většiny pískoven ve středních Čechách a s výrazným růstem nákladů při mokré těžbě lze očekávat, že především písek z pískovny v Tasovicích, který je svojí kvalitou srovnatelný s mnohdy až trojnásobně dražšími pranými písky, představuje v kombinaci s železniční dopravou zajímavý potenciál. Do karet zde hraje i plánovaná výstavba nových vleček u obou využívaných pískoven.
Jedna z posledních nakládek a přeprav do Polanky nad Odrou je zachycena na snímcích pořízených 21. června 2024. Na horním obrázku je zachycena nakládka 29 vozů Faccs v Božicích u Znojma. Posun zajišťovaly lokomotivy 703.625 patřící společnosti Agrocentrum Hrušovany nad Jevišovkou a 701.733 ve vlastnictví Hattrick transport. Pro obě lokomotivy to byl vydařený test po opravě motorů a uvedení do provozu. Na dolní fotografii už je zdokumentován celý vlak o hrubé hmotnosti 2260 tun po překonání největší stoupání v úseku z Valtic do Bořího lesa. V čele vlaku byla dvojice 744.179 + 744.122 ČD Cargo, pro lokomotivu 744.179 to byl jeden z prvních výkonů po dodání od CZ LOKO (viz Další lokomotivy řady 744.1 pro ČD Cargo).
Text a foto Martin Ševčík
|
|
|
|