Lokomotivy řady 744.1 pro společnost GJW Praha
|
|
 |
Během posledních tří let si začaly také stavební firmy působící na železnici objednávat nové lokomotivy vybavené palubní částí ETCS. Nutil je k tomu blížící se termín zavedení výhradního provozu pod dohledem ETCS na vybraných tratích SŽ od 1. 1. 2025 a v té době i nejistota v možné instalaci OBU ETCS do starších řad lokomotiv (která se již v současné době díky dotacím a poměrně vysoké ceně nových lokomotivy jeví ekonomicky reálnou). Prvním objednatelem nové lokomotivy byla stavební společnost Subterra, která v roce 2022 obdržela od CZ LOKO stroj 744.150 (viz
„Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra), v roce 2024 následovaná Hrochostrojem (viz
Lokomotiva 744.161 pro společnost Hrochostroj). Stejně jako Hrochostroj si v roce 2022 objednala u firmy CZ LOKO stejný typ lokomotiv i stavební společnost GJW Praha, zabývající se především modernizací a stavbou železničních tratí. Ta má ve svém vlastnictví pro dopravu pracovních vlaků několik lokomotiv řady 721 a 740, ale nevybavených OBU ETCS. Tato společnost zakoupila u CZ LOKO rovnou tři vozidla řady 744.1, s termínem dodání v roce 2024.
Všechny tři lokomotivy byly zkompletovány v závodě CZ LOKO v Jihlavě, dokončovány jsou postupně během listopadu a prosince 2024 tak, aby mohly být do poloviny prosince 2024 předány majiteli. U výrobce obdržely označení 744.164 - 744.166. Provedením odpovídají stroji 744.162 (viz také
Nové lokomotivy pro SUAS Transportation Service), tedy s trakčními měniči a rozvaděčem pomocných pohonů R3 z produkce EVPÚ Nová Dubnica, a OBU ETCS CAF Signalling typu Auriga ve spojení s národním zabezpečovačem MIREL VZ1.
Na fotografii z 4. 12. 2024 je zachycen v pořadí druhý stroj pro GJW 744.165 během zkušební jízdy z Jihlavy do Havlíčkova Brodu při obratu v cílové stanici.