InnoTrans 2008
Ve dnech 23. až 26. září 2008 proběhl v Berlíně již osmý ročník tradičního mezinárodního odborného veletrhu dopravní techniky - InnoTrans 2008. Veletrh se konal v tradičních prostorách berlínského výstaviště. Z hlediska počtu vystavovatelů došlo opět k velkému rozšíření výstavní plochy a přistavení několika kolejí na venkovní výstavní ploše. Veletrh byl rozčleněn do následujících pěti hlavních odborných bloků: Kolejová dopravní technika, Interiéry kolejových vozidel, Infrastruktura, Stavba tunelů a Veřejná hromadná doprava, které byly umístěny celkem v sedmi halách a na přilehlé volné ploše.
Tento článek se bude věnovat jen exponátům vystaveným na volné ploše. Ty by se daly zhruba rozdělit na nová vozidla, rekonstrukce a dále na již prezentovaná vozidla nebo starší typy vozidel.
Alstom
Francouzská firma představila prototyp 4. generace vlaků TGV, který je prezentován pod novým označením AGV (Automotrice à Grande Vitesse). Jednotka AGV byla do Berlína dopravena přímo ze zkušebního okruhu VUZ v Cerhenicích, kde se podrobovala prvním testovacím a zkušebním jízdám. Nová generace vlaků pro vysoké rychlosti z dílny firmy Alstom se vyznačuje vysokou modularitou. Důkazem je například to, že jednotka je schopna provozu na čtyřech napájecích systémech DC 1,5 kV, DC 3 kV, AC 25 kV, 50 Hz, AC 15 kV, 16,7 Hz. Dalším atributem modularity je distribuovaný trakční pohon, jehož koncepce dovoluje při různém počtu vozů jednotky dodržet měrný výkon celého vlaku na hodnotě 22 kW/t. Použitý distribuovaný pohon využívá systému „triplet“ ‑ jednotlivé trakční skupiny jsou rozloženy do tří vozů. Krajní vozy jsou vybaveny trakční výzbrojí, přičemž v prostředním je instalován trakční transformátor.
AnsaldoBredaMezi vysokorychlostními jednotkami byla představena také třísystémová elektrická jednotka V250 z produkce italského výrobce kolejových vozidel AnsaldoBreda. Osmivozová jednotka V250 je třísystémová (DC 1,5 KV, DC 3 kV, AC 25 kV, 50 Hz), její maximální rychlost je 250 km/h a výkon 5 500 kW, maximální tažná síla 300 kN. Hmotnost soupravy je 485 t. Uspořádání osmivozové soupravy je M+T+M+T+T+M+T+M, kde M je motorový vůz a T transformátorový. Trakční pohon tvoří měniče osazené vodou chlazenými IGBT prvky a asynchronní trakční motory. Jednotka je určena pro 125 km dlouhou nově budovanou vysokorychlostní trať HSL Zuid (HogeSnelheidsLijn Zuid - vysokorychlostní trať jih) spojující nizozemský Amsterdam s belgickými Antverpami přes letiště Schiphol a dále města Rotterdam a Bredu. Pro uvedenou trať bude dodáno celkem deset jednotek V250 s tím, že osm jich je určeno pro Nizozemské dráhy NS a dvě pro belgické železnice SNCB.
Bombardier TransportationNejrozsáhlejší expozici zaměřenou na inovativní technologii „ECO4 – Energy, Efficiency, Economy, Ekology“ prezentovala firma Bombardier Transportation. Jedná se o portfólio inovativních technologií, produktů a řešení pro úsporu energie. ECO4 nabízí deset koncepcí, které byly prezentovány v Berlíně. Bombardier představil svůj sortiment výrobků na veletrhu InnoTrans pod heslem „The Climate is Right for Trains“, s cílem snížit spotřebu energie a maximalizovat účinnost a výkon, zatímco budou snižovány emise CO2 a náklady na energii. Portfólio ECO4 přichází v době nestabilních nákladů na energie a globálních změn klimatu.
V Berlíně proběhla premiéra jednotky Talent 2 pro německého dopravce DB Regio AG, kde budou jednotky označeny řadou 442 a budou provozovány mezi městy Cottbus a Leipzig. Dvojdílná jednotka má uspořádání pojezdu Bo'2'Bo' s délkou soupravy přes spřáhla 40 100 mm. Maximální výkon jednotky je 2 020 kW a maximální rychlost 160 km/h. Jednotka poskytuje 112 míst k sezení, z toho 6 v 1. třídě. Čtyřdílná jednotka má uspořádání pojezdu Bo'2'Bo'2'Bo' s délkou soupravy přes spřáhla 72 300 mm. Maximální výkon této jednotky je 3 030 kW a maximální rychlost 160 km/h. Jednotka poskytuje 225 míst k sezení, z toho 12 v 1. třídě.
Pro dopravní podnik pořadatelského města, Berliner Verkehrsbetriebe (BVG), je určena 100 % nízkopodlažní tramvaj FLEXITY Berlin. V první fázi budou dodány čtyři řady vozidel (jedno od každého typu) - jedno- a obousměrné pětičlánkové tramvaje GT6-08 dlouhé 30 800 mm a stejné verze, ovšem sedmičlánkové, GT8-08 dlouhé 40 000 mm se šířkou skříně 2 400 mm. Maximální rychlost tramvaje je 70 km/h, maximální výkon trakčního motoru je 50 kW. V pětičlánkové verzi zabezpečuje pohon 8 trakčních motorů, v sedmičlánkové verzi to je motorů 12. Pětičlánková jednosměrná verze přepraví 64 sedících a 116 stojících cestujících, zatímco stejná verze sedmičlánková přepraví 88 sedících a 151 stojících cestujících.
Dopravní podnik VGF (VerkehrsGesellschaft Frankfurt am Main) si objednal 146 tramvají FLEXITY Swift od firmy Bombardier. Jedná se o řadu U5, což je pátá generace lehkých kolejových vozidel ve Frankfurtu. Flexity Swift budou provozovány na trase A frankfurtského U-Bahn. Tato řada tramvají je rozdělena na dvě varianty. Společnost VGF objednala 54 vozidel obousměrná dvoudílné verze s označením U5-25 a 92 jednosměrných dvoudílných s označením U5-50. Obě verze jsou určeny pro napájecí systém DC 600 V a mají uspořádání pojezdu Bo'2'Bo', výšku skříně 3 611 mm a šířku 2 650 mm. Maximální rychlost tramvají je 80 km/h. Instalovaný výkon je 4 x 130 kW = 520 kW. Obousměrná verze má délku přes spřáhla 25 840 mm a hmotnost 37 200 kg. Jednosměrná verze má délku přes spřáhla 25 170 mm a hmotnost 36 150 kg. Tramvaj U5-50 nemá dvě klasická čela, ale na jedné straně je ukončena přechodem s měchem, který je určen pro spojení s další tramvají typu U5-50. Podobné řešení je použito u tramvají Linke-Hofmann-Busch (dnes součástí Alstom) TW 2000 a TW 2500 v Hanoveru.
Jednotky pod názvem Autorail à Grande Capacité ‑ AGC konstruovala kanadská firma Bombardier pro francouzské železnice SNCF. Bombardier obdržel objednávku na 698 vlakových souprav AGC z 21 francouzských regionů. Série AGC je konstruována ve třech verzích pohonu. Varianta XGC je dieselová verze, označená řadou X 76.500. Typ ZGC je elektrická dvousystémová jednotka, označená u SNCF řadou Z 27.500, schopná provozu na napájecích systémech DC 1,5 kV a AC 25 kV, 50 Hz. Dále jsou dvě hybridní varianty typu BGC, známé též jako „BiBi“. Řada B 81.500 je vybavena hybridním pohonem, využívající spalovací motor nebo elektrickou energii stejnosměrného napájecího systému 1,5 kV. Řada B 82.500 je také vybavena hybridním pohonem, jako předchozí varianta, avšak je navíc přizpůsobena pro provoz na dvou napájecích systémech DC 1,5 kV a AC 25 kV, 50 Hz. Hybridní jednotky mají při elektrickém pohonu výkon 1 300 kW. V motorickém režimu dodávají výkon dva podpodlahové spalovací motory MTU, každý o jmenovitém výkonu 588 kW. Maximální rychlost jednotek je 160 km/h. Délka čtyřvozové jednotky přes spřáhla je 72 800 mm, šířka je 2 950 mm a výška 4 020 mm. První jednotka B 81.500 byla dodána pro TER (regionální expresní doprava) Midi-Pyrénées, 200. jednotka byla dodána pro TER Haute-Normandie. První jednotka B 82.500 byla dodána v únoru 2007 pro TER Champagne Ardenne. Hybridní technologie pohonu umožňuje, aby byly vlaky schopny provozu po celé železniční síti s využitím dostupné elektrické energii. To povede k úsporám energie a snížení emisí CO2, stejně jako k omezení nutnosti přestupování cestujících na jiný vlak.
V rozsáhlé expozici firmy Bombardier Transporatation byli také dva zástupci známé lokomotivní rodiny TRAXX, která obsahuje stejnosměrnou verzi TRAXX DC, dvoufrekvenční TRAXX AC, čtyřsystémovou TRAXX MS a dieselelektrickou TRAXX DE. Vystavovaná lokomotiva TRAXX F140 MS umožňuje provoz na napájecích systémech DC 1,5 kV, DC 3 kV, AC 25 kV, 50 Hz a AC 15 kV, 16,7 Hz. Uspořádání pojezdu je klasické Bo'Bo'. Délka přes nárazníky je 18 900 mm, rozvor podvozku je 2 600 mm. Maximální výkon lokomotivy je 5 600 kW s maximální tažnou silou 300 kN. Maximální rychlost je 140 km/h, hmotnost lokomotivy je 85 t. Vystavován byl i zástupce nezávislé trakce TRAXX F140 DE. Rozměrové hodnoty skříně elektrických i motorových lokomotiv rodiny TRAXX jsou totožné. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem MTU 16 V 4000 R43 L, který ji poskytuje maximální výkon 2 400 kW. Maximální tažná síla je 270 kN, hmotnost lokomotivy je 83 t.
Bombardier prezentoval také mock-up, který představoval novou generaci elektrických jednotek SPACIUM 3.06. Ta je určena pro Île‑de‑France, což je jeden z regionů Francie. Patří sice k nejmenším, ale zato nejlidnatějším. Proto se právě v tomto regionu zaměřili na nastavení nových standardů v moderním a pohodlném dojíždění pomocí železniční dopravy. Celková délka sedmivozové jednotky je 112,5 m, šířka skříně je 3 060 mm (odtud označení 3.06) a výška 4 230 mm. Šířka nástupních dveří má hodnotu 1 950 mm. Rozvor podvozku je 2 800 mm. Maximální rychlost vlaku je 140 km/h. Jednotka je schopna provozu na napájecích systémech DC 1,5 kV a AC 25 kV, 50 Hz. Trvalý výkon jednotky je 2 620 kW, což umožní dosáhnout zrychlení 0,75 m/s2. Jednotka poskytuje 418 sedadel + 85 sklopných a přepraví 493 stojících cestujících. Vlaky Spacium 3.06 budou vybaveny systémem Orbita, který slouží k předávání provozních dat mezi vlakem a správkárnou, čímž zjednodušuje a urychluje systém údržby. Nové jednotky firmy Bombardier samozřejmě absolvují nezbytné zkoušky pro schválení typu a vydání průkazu způsobilosti. Část zkoušek absolvuje Spacium 3.06 na francouzském zkušebním okruhu CEF (Centre d’Essais Ferroviaire) u Valenciennes, ale také na českém zkušebním okruhu u Cerhenic.
CrotramKonsorcium firem Končar Elektroindustrija a TŽV Gredelj vyrobila první chorvatskou 100 % nízkopodlažní tramvaj pod označením TMK 2200, která je určena pro dopravní podnik ZET Zagreb. Tady jsou v provozu od července roku 2005, kdy začala dodávka 70 tramvají typu TMK 2200. Zájem o tramvaj projevily také města Warszawa, Sofie a Melbourne. Pohon zajišťují asynchronní trakční motory napájené přes IGBT střídače. Tramvaj je určena pro napájecí systém DC 600 V. Maximální výkon tramvaje je 390 kW, maximální rychlost 70 km/h. Celková délka tramvaje je 32 000 mm, šířka skříně 2 300 mm. Vůz přepraví 156 stojících a 46 sedících cestujících.
CZ LOKOSpolečnost CZ LOKO prezentovala, jako před dvěma lety, dvounápravovou dieselelektrickou lokomotivu, určenou pro posun a lehkou traťovou službu. Ale tentokrát se jednalo o řadu 719.7 - první lokomotivu CZ LOKO se střídavým přenosem výkonu (viz Nová lokomotiva 719.701 z produkce firmy CZ LOKO). Pohon lokomotivy zajišťuje spalovací motor Caterpillar C 15 ACERT o jmenovitém výkonu 403 kW společně s trakčním alternátorem Siemens 1FC2 401-4BO25. Řídící a regulační systém dodala firma UniControls. Lokomotiva je vybavena dvojčlenným řízením a také klimatizací stanoviště strojvedoucího. Velmi zajímavým inovativním prvkem je použití ojničkového vedení dvojkolí, které nahradilo dosud používaná kyvná ramena.
DB Mobility LogisticsNěmecké dráhy DB prezentovaly kompletně opravenou parní lokomotivu ADLER, která byla silně poškozena během požáru muzea v Norimberku (viz Požár ve výtopně muzea DB v Norimberku). Dalším vystavovaným vozidlem byl rekonstruovaný elektrický vůz 479.203 pro Oberweissbacher Bergbahn.
Prezentace DB dále obsahovala dva typy elektrických jednotek. Od firem Bombardier Transportation a Alstom to byla příměstská elektrická jednotka ET 422. DB Regio objednaly 78 těchto jednotek v hodnotě 224 milionů euro. ET 422 je určena pro provoz na napájecím systému AC 15 kV, 16,7 Hz. Celková délka jednotky je 69,4 m, šířka skříně je 3 020 mm a výška 3 785 mm. Nové vlaky budou provozovány maximální rychlostí 140 km/h. Hodinový výkon této jednotky je 2 350 kW, což umožňuje dosáhnout zrychlení 1 m/s2. Jednotka poskytuje 340 míst k stání a 192 míst k sezení, z toho 12 v 1. třídě.
Druhou příměstskou elektrickou jednotkou pro DB Regio je řada 440 firmy Alstom, označená obchodním názvem Alstom LHB Coradia Continental, která byla k vidění v Česku na železničním zkušebním okruhu u Cerhenic. Jednotka je odvozena od řady X60. Společnost DB Regio objednala v roce 2006 celkem 79 jednotek, z toho 25 třívozových, 48 čtyřvozových a 6 pětivozových. Vlaky jsou určeny pro provoz na napájecím systému AC 15 kV, 16,7 Hz. Délka pětivozové jednotky je 87 000 mm, čtyřvozové je 70 900 mm a třívozové 54 500 mm, šířka skříně je 2 920 mm a výška 4 280 mm. Maximální rychlost jednotky je 160 km/h. Hodinový výkon čtyřvozové a pětivozové jednotky je 2 880 kW, třívozová jednotka má výkon 2 160 kW. Pětivozová jednotka poskytuje 293 míst k sezení, čtyřvozová jednotka 240 a třívozová 233 míst.
Electro-Motive DieselAmerická firma EMD vystavovala šestinápravovou nákladní lokomotivu CLASS 66 (JT42CWRM). Lokomotiva byla zavedena do pravidelného provozu ve Velké Británii již v roce 1998. Po úspěšné certifikaci v 10 zemích (Velká Británie, Švédsko, Norsko, Belgie, Lucembursko, Německo, Dánsko, Nizozemsko, Rumunsko, Polsko) získala společnost EMD certifikaci také pro Francii. Další očekávané certifikace se týkají České republiky a Slovenska. Nově modernizovaná lokomotiva splňuje emisní úrovně EU třídy IIIA a rovněž bylo dosaženo nižší hladiny hluku na stanovišti strojvedoucího. Délka stroje přes nárazníky je 20 100 mm. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem 12N-710G3B-T2. Stroj vykazuje maximální výkon 2 268 kW, trvalou tažnou sílu 260 kN, maximální rychlost 120 km/h. Hmotnost šestinápravové lokomotivy je 129,6 t.
FPS PoznańSvoji první nízkopodlažní tříčlánkovou tramvaj 118N pod názvem „Puma“ představila firma FPS (Fabryka Pojazdów Szynowych) Poznań. Délka tramvaje je 30 600 mm, šířka je 2 400 mm a výška 3 350 mm. Nízkopodlažní část převažuje na 67 % podlahy tramvaje. Hmotnost prázdné tramvaje je 36 000 kg. Maximální rychlost je 70 km/h. „Puma“ je poháněna 4 asynchronními trakčními motory STDa 250-4A firmy Żychlin, každý o výkonu 95 kW. Tramvaj přepraví 64 sedících a 154 strojících cestujících. Prototyp tramvaje byl poprvé představen na mezinárodním veletrhu v Poznani v roce 2007.
NEWAGJedním z nejzajímavějších exponátů motorové trakce v oblasti rekonstrukcí byla bezesporu lokomotiva s označením 311D (viz Lokomotiva 311D - modernizovaný „sergej“ z NEWAGu). Lokomotiva vznikla rekonstrukcí stroje typu M62. Z původní lokomotivy byl zachován pouze hlavní rám, kompletní podvozky s trakčními motory ED 118 a palivová nádrž. Na tento hlavní rám byly instalovány dvě kabiny konstruované firmou NEWAG, mezi které byl dosazen modul firmy GE. Tento obsahuje motorgenerátor s 12válcovým spalovacím motorem GE typu 7FDL 12 EIF, který je nastaven na výkon 2 163 kW.
Polská společnost NEWAG Nowy Sącz vzbudila zájem také druhým vystavovaným kolejovým vozidlem. Nejednalo se ovšem o rekonstrukci, ale o zcela novou jednotku označenou 19WE s maximální rychlostí 160 km/h (viz 19WE - nová elektrická jednotka z NEWAGu). Souprava má nově vyvinuté podvozky typu 70RSNa (hnací) a 70RST (běžný), které jsou schopny provozu rychlostí až 200 km/h. Jednotku pohání osm asynchronních trakčních motorů o celkovém výkonu 2 240 kW přes nápravové převodovky Voith typu SZH 495. Jednotka 19WE může být dodávána ve verzi se 4 nebo 6 vozy. Uspořádání pojezdu ve čtyřvozové verzi je Bo’Bo’+2’2’+2’2’+Bo’Bo’. Délka jednotky je 85 273 mm, šířka skříně je 2 890 mm a výška 4 205 mm. Hmotnost čtyřvozové jednotky je 170 t. Souprava nabízí 183 míst k sezení a 470 k stání. Uspořádání pojezdu šestivozové jednotky je Bo'Bo'+2'2'+2'2'+2'2'+2'2'+Bo'Bo'. Hmotnost jednotky je 240 t, délka 126 250 mm, šířka a výška skříně je totožná se čtyřvozovou jednotkou. Souprava nabízí 293 míst k sezení a 750 míst k stání.
PESA BydgoszczPolský výrobce Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz prezentoval jednotku ED74 pro stejnosměrný napájecí systém 3 kV, které dodal v počtu 11 kusů pro PKP Przewozy Regionalne. Elektrické jednotky jsou konstruovány s použitím elektrické výzbroje společnosti Medcom. Soupravy konstrukčně vycházejí z třídílné jednotky řady ED59. Jednotky ED74 jsou čtyřdílné a mohou dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h (u ED59 pouze 140 km/h). Souprava je ve složení hnací vůz + vložený vůz + vložený vůz + hnací vůz. Délka jednotky je 80 500 mm, šířka skříně je 2 870 mm a výška 4 360 mm. Soupravu pohání čtyři trakční motory TMF50-39-4 o maximálním výkonu 500 kW. Hmotnost jednotky je 158,9 t. Jednotka je vybavena klimatizací a uzavřeným systémem WC a nabízí celkem 200 míst k sezení.
V roce 2006 podepsala PESA Bydgoszcz smlouvu na dodávku 13 třídílných motorových jednotek typu ATR 220 pro Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici S.r.l. (FSE) s opcí na dalších 13. Uspořádání pojezdu jednotky je B’2’2’B’, celková délka jednotky přes spřáhla je 55 570 mm s šířkou skříně 2 883 mm a výškou 4 185 mm. Hmotnost jednotky je 98,5 t. Dva spalovací motory, každý o maximálním výkonu 382 kW, umožňují provoz maximální rychlostí 120 km/h. Jednotka přepraví až 350 cestujících, z toho 130 sedících v 2. třídě a 21 v 1. třídě. Interiér je uzpůsoben pro přepravu dvou handicapovaných cestujících na invalidním vozíčku.
Firma PESA opět představila kolejové vozidlo pro městský provoz. Jedná se o pětičlánkovou modulární nízkopodlažní tramvaj typu 122N pro rozchod 1 000 mm. Maximální rychlost vozu je 70 km/h. Pojezd tramvaje je v uspořádání Bo'2'Bo'. Pohon zajišťují čtyři asynchronní trakční motory o výkonu 105 kW. Celková délka tramvaje je 31 820 mm, šířka 2 350 mm a výška 3 400 mm. Nástupní hrana je ve standardní výšce 350 mm. Tramvaj přepraví 63 sedících a 148 stojících cestujících. 10 pětičlánových tramvají 122N na rozchodu 1 000 mm provozuje dopravní podnik města Łódź a 2 vozy se stejnými parametry jsou v domovském městě Bydgoszcz.
SBB-CFF-FFS
Dopravce RegionAlps, což je společný podnik SBB‑CFF‑FFS a Transports de Martigny et Régions, představil modernizovanou jednotku RBDe 560 Domino (viz Modernizované švýcarské jednotky RBDe 560 Domino). Hnací a řídicí vůz dosáhly stáří 20 let a švýcarské železnice SBB‑CFF‑FFS se rozhodly přistavit tato vozidla k modernizaci. Vložené vozy typů EW I a EW II svým stářím přes 40 let již nejsou určeny k modernizaci a budou zrušeny a následně zlikvidovány. Firma Bombardier zahájila pro SBB-CFF-FFS výrobu 140 nových klimatizovaných vozů, které nahradí původní EW I a EW II. Jedná se o 41 vozů 2. třídy bez WC, 15 vozů 2. třídy s WC a 84 vozů řady AB s 1. i 2. třídou. Hnací a řídicí vůz byly vybaveny novým řídícím systémem, který umožní řízení až tří spojených jednotek. Do roku 2012 bude modernizováno celkem 120 jednotek. Maximální rychlost vlaku je 140 km/h, maximální výkon elektrického vozu je 1 650 kW, maximální tažná síla je 182 kN.
Požární vlaky mají ve Švýcarsku dlouhou historii a tak součástí prezentace SBB-CFF-FFS byl požární a záchranný vlak firmy Windhoff. Výhodou požárního vlaku je snadná přístupnost na místa, kde je špatná resp. nulová dostupnost silnice, zejména při požárech v tunelech v alpském terénu. Vystavovaná souprava se skládá ze čtyř vozů, ale může být rozdělena na dvě části. Vlak obsahuje vodní nádrž, velké čerpadlo, hasičské vybavení a speciální kontejner pro poskytnutí první pomoci.
SiemensFirma Siemens představila novou elektrickou lokomotivu generace EuroSprinter - ES 60 U3 pro státní železniční společnost Belgie - SNCB, kde bude označena řadou HLE 18. Tato lokomotiva vychází z typu ES 46 B1-A, která je u portugalských železnic CP označena řadou LE 4700. Obě uvedené řady patří do lokomotivní rodiny EuroSprinter platformy 2007. Třísystémové lokomotivy ES 60 U3 jsou schopny provozu na napájecích systémech DC 1,5 kV, DC 3 kV a AC 25 kV, 50 Hz. Lokomotivy mají klasické uspořádání pojezdu Bo'Bo', maximální výkon 6 000 kW, maximální tažnou sílu 300 kN a maximální rychlost 200 km/h. Délka lokomotivy přes nárazníky je 19 580 mm při hmotnosti 88 t. Nové lokomotivy jsou určeny pro vysokorychlostní trať L2 z Bruselu do Lutychu. Kromě nasazení v Belgii je plánováno schválení v sousedních zemích jako např. Francie a Lucembursko. Lokomotivy jsou vybaveny evropským zabezpečovacím zařízením ETCS I. a II. úrovně. Dodávka 60 lokomotiv v celkové ceně 211 milionů euro začne v lednu roku 2009 a bude ukončena v polovině roku 2010.
Na veletrhu InnoTrans 2006 byla v Berlíně prezentována jednotka Velaro E určená pro španělské železnice RENFE. Letos byla představena první vysokorychlostní jednotka Velaro RUS pro RŽD. Do roku 2010 dodá Siemens osm desetivozových souprav Velaro RUS. Délka soupravy je 250 m, jmenovitý výkon 8 000 kW, maximální tažná síla 380 kN, maximální rychlost 250 km/h, ale je plánován provoz rychlostí až 300 km/h. Kapacita jednotky je 604 cestujících, z nichž 104 míst je v obchodní třídě. Vozidla jsou navržena pro široký rozchod 1 520 mm, skříň jednotky je tedy o 33 mm širší než u soupravy ICE 3, tedy je zvětšena na hodnotu 3 265 mm. Použitá technologie je navržena pro extrémní klimatické podmínky a venkovní teplotu až -50 °C. Za stanovištěm strojvedoucího je umístěn salónek 1. třídy. Průhledná mezistěna stanoviště umožňuje pohled na trať a práci strojvedoucího. V první fázi, na konci roku 2009, budou dodány čtyři jednotky pro napájecí systém DC 3 kV s maximální rychlostí 250 km/h a budou provozovány na trati Moskva - Petrohrad. V druhé fázi, v roce 2010, budou dodány další čtyři jednotky, avšak ve dvousystémovém provedení AC 25 kV, 50 Hz, DC 3 kV. Tyto jednotky budou provozovány na trati Moskva - Nižnij Novgorod, ale po drobných úpravách jsou určeny také k provozu na plánované vysokorychlostní trati mezi Moskvou a Petrohradem rychlostí až 300 km/h. Složení stejnosměrné verze jednotky Velaro RUS je následující: koncový vůz business třídy s trakčním střídačem + vložený vůz turistické třídy se dvěma filtry + vložený vůz turistické třídy + vložený vůz turistické třídy s měničem + vložený vůz turistické třídy s akumulátory + vložený vůz turistické třídy včetně restauračního oddílu s akumulátory + vložený vůz turistické třídy s měničem + vložený vůz turistické třídy + vložený vůz turistické třídy se dvěma filtry + koncový vůz business třídy s trakčním střídačem. Zatímco ve složení stejnosměrné verze jednotky jsou dva vložené vozy turistické třídy bez elektrické výzbroje distribuovaného pohonu, u dvousystémové verze jednotky jsou nahrazeny vozy turistické třídy s transformátory. Smlouva za více než 600 miliónů euro na dodávku vlaků obsahuje také jejich údržbu na více než 30 let. Siemens bude preventivní údržbu jednotek provádět ve stávajících depech Petrohrad, Moskva a Nižnij Novgorod.
Siemens také představil soupravu Viaggio Comfort, která bude u ÖBB provozována pod označením railjet (viz Rychlostní rekord soupravy railjet ÖBB). Tento projekt spojuje výhody ucelených jednotek a souprav s řídicím vozem tažených lokomotivou. Navenek se Viaggio chová jako konvenční vozidlo (klasické tažné a narážecí ústrojí), ale uvnitř soupravy využívá principů ucelených jednotek. Sedmivozová souprava Viaggio ve spojení s lokomotivou Taurus firmy Siemens disponuje měrným výkonem 14 kW/t a zrychlením 0,6 m/s2. Viaggio také posouvá hranici maximální rychlosti sunutých konvenčních vlaků z 200 na 230 km/h. Soupravy jsou uloženy na podvozcích generace SF400, vybavených třemi brzdovými kotouči, které jsou používány také u vysokorychlostních jednotek ICE 2. Sedmivozová souprava Viaggio je dlouhá 185,5 m s hmotností přibližně 330 t. Šířka skříně je 2,85 m s výškou 4,05 m. Sedmivozová souprava pro ÖBB má 408 sedadel, z nichž je 90 v business třídě. Objednávka ÖBB u firmy Siemens zněla na 161 kusů vozů (tj. 23 souprav po šesti vložených a jednom řídicím voze).
V Berlíně byla představena další generace úspěšných jednotek Desiro, označená Desiro MainLine, zkráceně Desiro ML. Jednotka může být provozována v příměstské, regionální či meziregionální dopravě. Konstrukce umožňuje variabilní sestavení dle přání zákazníka. Konfigurace jednotky může dvouvozová s délkou 48,4 m a 184 sedadly až po čtyřvozovou s délkou 93,3 m a 384 sedadly. Jednotka může být konstruována pro rozchod 1 435, 1 520 nebo 1 668 mm s maximální provozní rychlostí 160 km/h. Jednotky Desiro ML mohou být dodávány v elektrické verzi pro napájecí systémy DC 3 kV, AC 25 kV, 50 Hz a AC 15 kV, 16,7 Hz s maximálním výkonem 2 600 kW nebo v dieselelektrické verzi s maximálním výkonem 1 200 kW. Elektrická třívozová verze má uspořádání dvojkolí Bo’Bo’+2’2’+Bo’Bo’, v motorové třívozové verzi je uspořádání dvojkolí Bo’2’+2’2’+2’Bo’. Hmotnost třívozového elektrického Desira ML je 132 t, zatímco motorové verze je pouze 129 t. Společnost Angel Trains si objednala u firmy Siemens 16 elektrických jednotek Desiro ML s opcí na dalších 84 vozidel. Belgické železnice SNCB uzavřely smlouvu na dodávku 305 třídílných elektrických jednotek.
V sekci vozidel městské hromadné dopravy vystavovala společnost Siemens soupravu metra pod označením MX3000 pro norské hlavní město Oslo. Jedná se o třívozovou jednotku soupravy metra s maximální rychlostí 80 km/h. Metro je určeno pro napájecí systém DC 750 V. Trakční pohon třívozové soupravy tvoří měniče osazené IGBT prvky a 12 asynchronních trakčních motorů, každý o výkonu 140 kW. Uspořádání pojezdu je Bo'Bo'+Bo'Bo'+Bo'Bo'. Celková délka vlaku je 54 140 mm, výška je 3 680 mm a šířka 3 160 mm. Hmotnost prázdné soupravy je 94 t. V interiéru vlaku je 124 sedadel + 14 sklápěcích. V roce 2005 začala dodávka 33 třívozových souprav metra. Na základě dobrých zkušeností bylo v roce 2006 objednáno dalších 30 souprav. V průběhu veletrhu InnoTrans 2008 byla uzavřena další smlouva navyšující dodávku souprav MX3000 o dalších 20 vlaků.
SNCF Direction Du MatérielFrancouzské dráhy SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) představily elektrickou dvousystémovou jednotku řady Z 21.500 z produkce firmy Alstom. Vlaky jsou provozovány v TER - regionální expresní dopravě ve Francii. Jednotka je schopna provozu maximální rychlostí 200 km/h na napájecích systémech DC 1,5 kV a AC 25 kV, 50 Hz. Délka jednotky je 79 200 mm, hmotnost je 185 t. Soupravu pohání 4 asynchronní trakční motory 6 FJA 3063, maximální výkon jednotky je 1 760 kW. Souprava poskytuje 211 míst k sezení, z toho 36 v první třídě.
Dále byla představena rekonstruovaná lokomotiva řady BB 69.400, která byla původně označena řadou BB 66.400. Lokomotivy byly vyrobeny v rozmezí let 1968 až 1971 v celkovém počtu 64, rekonstrukce je plánována na léta 2004 až 2010. Lokomotiva má uspořádání pojezdu Bo’Bo’. Stroj pohání spalovací motor MTU 12V 4000 R41 a čtyři trakční motory TA 648 A1. Maximální výkon lokomotivy je 1 040 kW a maximální tažná síla 167 kN.
StadlerZřejmě nejúspěšnější jednotky švýcarské firmy STADLER pod názvem FLIRT se velmi rychle rozšířily do celé Evropy. V Berlíně byla vystavována jednotka FLIRT 4/10 určená pro SNTF (Société Nationale des Transports Ferroviaires) čili alžírské státní železnice (viz FLIRTy pro Alžírsko a Přepravy FLIRTů do Alžírska v plném proudu). Jednotky jsou schopny provozu na napájecím systému AC 25 kV, 50 Hz maximální rychlostí 120 km/h. Uspořádání pojezdu jednotky je Bo’2’2’2’Bo’. Maximální výkon má hodnotu 2 600 kW.
Švýcarský výrobce kolejových vozidel představil novou pětidílnou tramvaj typu VarioBahn pro dopravní podnik města Mnichov – Stadtwerke München. Tramvaj je poháněna osmi trakčními motory o výkonu 45 kW, které umožňují tramvaji dosáhnout maximální rychlost 70 km/h. Počet míst k sezení je 75, počet míst k stání 146. Hmotnost tramvaje je 40 t při celkové délce 33 940 mm.
Druhou tramvají firmy Stadler je typ VarioBahn Tango, kterou si pořídil dopravní podnik Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen (BOGESTRA) pro normálněrozchodnou, převážně podpovrchovou linku U35. Délka vozidla je 28 200 mm, šířka 2 650 mm a výška 3 650 mm při hmotnosti 38 300 kg. Tramvaj pohání čtyři trakční motory o výkonu 125 kW, které umožní maximální rychlost 80 km/h. Tramvaj přepraví 109 stojících cestujících, v interiéru je 66 sedadel + 6 sklopných.
Škoda TransportationV sekci vozidel MHD byla prezentována 100 % nízkopodlažní tříčlánková modulární tramvaj ForCity pro dopravní podnik v Praze. Tramvaj je poháněna šestnácti individuálně řízenými synchronními trakčními motory s permanentními magnety o výkonu 45 kW. Elektrická výzbroj je uložena v lehce přístupných kontejnerech na střeše vozidla. Snadný nástup do vozidla umožňuje nástupní hrana ve výšce 320 mm nad TK. Maximální rychlost tramvaje je 60 km/h, délka přes nárazníky je 31 400 mm, šířka skříně je 2 460 mm a výška 3 600 mm. Maximální výkon vozidla je 720 kW (16 x 45 kW). V tramvaji je 61 míst k sezení a 239 míst k stání.
Velkou pozornost přitahoval prototyp lokomotivy 109E ‑ řady 380 pro České dráhy. Třísystémová lokomotiva je určena pro napájecí systémy DC 3 kV, AC 25 kV, 50 Hz, AC 15 kV, 16,7 Hz. Mechanickou část lokomotivy vyrobila Škoda Transportation a elektrickou část dodala Škoda Electric. Trakční transformátor vyrobila společnost ABB Sécheron. Čtyři asynchronní trakční motory s vinutím zapojeným do dvojité hvězdy poskytují jmenovitý výkon 6 400 kW a umožňují lokomotivě dosáhnout maximální rychlosti 200 km/h. Každá ze dvou měničových skříní obsahuje čtyři pulzní usměrňovače, pulzní měniče pro brzdu a čtyři trakční střídače. Trakční transformátor je přepínatelný pro systémy 25 kV a 15 kV. Při napájení stejnosměrným systémem jsou využívána sekundární trakční vinutí jako tlumivky vstupního filtru. Lokomotiva je vybavena systémy CRV, AVV, ETCS a je konstruována s ohledem na TSI. Uspořádání pojezdu je Bo’Bo’. Délka lokomotivy přes nárazníky je 18 000 mm, šířka skříně 3 080 mm a výška 4 275 mm. Výkon EDB při rekuperaci má hodnotu 6 963 kW. Maximální tažná síla je 274 kN, maximální brzdná síla 226 kN.
TalgoSpolečnost Talgo nemá ve své produkci pouze elektrické jednotky, ale také lokomotivy. Talgo prezentovalo v Berlíně část vysokorychlostní jednotky Talgo pro noční vlaky, resp. její používaný naklápěcí systém a zejména elektrickou lokomotivu Talgo Travca. Jedná se o první dvousystémovou lokomotivu s variabilním rozchodem pro vysokorychlostní provoz. Lokomotiva umožňuje provoz na napájecích systémech DC 3 kV a AC 25 kV, 50 Hz a rozchodech kolejnic 1 668 mm a 1 435 mm. Maximální výkon je 3 600 kW a maximální rychlost 260 km/h. Hmotnost lokomotivy je pouze 72 tun při celkové délce lokomotivy přes nárazníky 19 400 mm a rozvorem podvozků 2 800 mm. Průměr kol je pouze 1 010 mm.
VoithFirma Voith Turbo Lokomotivtechnik vystavovala lokomotivu Maxima 30 CC, jak jinak než s hydrodynamickým přenosem výkonu. Délka lokomotivy přes nárazníky je 23 200 mm, hmotnost je 135 t, maximální rychlost 120 km/h. Palivová nádrž pojme až 10 000 litrů paliva. Maximální výkon šestnáctiválcového spalovacího motoru je 2 750 kW. Lokomotiva splňuje hlukové limity dle TSI CR Noise a emisní limity UIC II/EU IIIA. Voith má také další dvě varianty lokomotiv typu Maxima. Šestinápravovou lokomotivu Maxima 40 CC s výkonem spalovacího motoru 3 600 kW. Menší čtyřnápravová verze Maxima 20 BB s maximální rychlostí 140 km/h může být dodávána s výkonovým rozsahem spalovacího motoru 1 500 až 3 000 kW.
Další vystavovanou motorovou lokomotivou, opět s hydrodynamickým přenosem výkonu, je Gravita 10 BB, která je vybavena spalovacím motorem MTU 8V 4000 R41. Hmotnost lokomotivy je 86 t. Maximální tažná síla při součiniteli adheze 0,33 je 278 kN. Při součiniteli adheze až 0,42 dosahuje tažné síly 354 kN. Maximální rychlost je 100 km/h, délka lokomotivy přes nárazníky je 14 700 mm. Rodina lokomotiv Gravita obsahuje pět typů lokomotiv. Dvounápravová varianta označená Gravita 5 B má maximální rychlost 80 km/h a maximální výkon 400 kW. Třínápravová Gravita 5 C má rovněž maximální rychlost 80 km/h, ale maximální výkon až 700 kW. Další tři typy lokomotiv Gravita jsou konstruovány jako čtyřnápravové. Typ Gravita 10 BB má maximální rychlost 100 km/h a maximální výkon 1 200 kW. Další typ Gravita 15 BB má stejnou maximální rychlost jako předešlý typ, ale s maximálním výkonem 1 800 kW. Poslední nejvýkonnější varianta rodiny Gravita je stroj 20 BB s maximální rychlostí 120 km/h a maximálním výkonem 2 200 kW.
Vossloh Mezi německými výrobci dieslových lokomotiv nechyběl ani Vossloh Loocomotives. Vystavována byla dieselhydraulická lokomotiva s označením G 6. Stroj může být vybaven na přání zákazníka spalovacím motorem Cummins, MTU nebo Caterpillar, splňujícím emisní limity EU IIIA. Předpokládán je maximální výkon motoru cca 650 kW při 1 800 ot/min. Maximální tažná síla dosahuje hodnot 194 až 219 kN. Stroj G 6 je vybaven hydrodynamickou převodovkou Voith L3r4. Hmotnost lokomotivy se může pohybovat, podle instalovaného zařízení, v rozmezí 60 až 67,5 t, maximální délka lokomotivy přes nárazníky je 10 790 mm.
Druhou lokomotivou byla Euro 4000, což je typ dieselelektrické lokomotivy, která je založena na platformě Vossloh Euro. Jedná se o šestinápravovou lokomotivu s uspořádáním pojezdu Co'Co'. Hmotnost lokomotivy je 126 t pro osobní verzi a 123 t ve verzi nákladní. Lokomotiva je vybavena spalovacím motorem EMD 16-710 G3C-U2 a šesti trakčními motory typu D43. Maximální výkon lokomotivy je 3 178 kW, tažná síla v osobní verzi 325 kN a v nákladní 400 kN.
Třetí exponát představovala modernizovaná lokomotiva typu GA 1000 AS francouzského dopravce SNCF Fret. Lokomotiva je vybavena osmiválcovým spalovacím motorem Caterpillar o výkonu 1 000 kW při 1 800 ot/min. Hmotnost lokomotivy je 76 tun a její maximální rychlost je 100 km/h.
Posledním strojem Vossloh byla dieselhydraulická lokomotiva G 1700 BB. Délka lokomotivy přes nárazníky je 15 200 mm, výška je 4 220 mm a šířka 3 080 mm. Pojezd čtyřnápravové lokomotivy je v uspořádání B'B'. Lokomotiva je konstruována pro dva rozchody, a sice normální 1 435 mm nebo 1 668 mm. Instalovány mohou být spalovací motory Caterpillar 3512B, 3512C nebo MTU 12V 4000 R43 / R43L nastavené na maximální výkon 1 500 kW až 1 800 kW. Možnost výběru nabízí také hydrodynamické převodovky Voith typů L5r4 z(se)U2, L620reU2 nebo L530 breU2 (Turbo Flexx). Hmotnost lokomotivy se pohybuje od 80 do 90 tun. Maximální rychlost je 100 km/h, maximální tažná síla 291 kN. Lokomotivy jsou provozovány např. společnostmi SBB, Angel Trains, HGK (Häfen und Güterverkehr Köln) nebo španělskou společností ArcelorMittal España na rozchodu 1 668 mm. V nabídce společnosti Vossloh je také typ G 1700-2 BB s inovovanou nabídkou spalovacích motorů.
Vystavovány byly také osobní a nákladní železniční vozy. Z osobních vozů byly k vidění rekonstruovaný lehátkový vůz chorvatských železnic řady Bcee pro maximální rychlost 160 km/h. Patrový osobní vůz řady DABpza dopravce DB. Osobní vůz řady Bpz pro švýcarské železnice a vůz první třídy Ampeer určený pro ZSSK. Ze sortimentu nákladních vozů byl představen vůz řady Fas pro SNCF, Sdggmrs(s) z Tatravagónky Poprad, patrový vůz pro přepravu automobilů řady Hccrrss určený pro DB, plošinový vůz řady Sgnss 60" výrobce Concern Wagon Factory Kraljevo, rovněž plošinový vůz řady Lgnrrss české firmy LOKO TRANS a další vozy řad Sfhimmns, Rbnpss, Zacens, Falns 184, Eaos a Shimmns.
Velmi botahá přehlídka výrobců a jejich výrobků byla také v jednotlivých halách berlínského výstaviště. Mezi mnoha vystavovateli z několika zemí světa se neztratili ani čeští výrobci a společnosti: ACRI, ALFA Union, AŽD Praha, Bonatrans Group, BORCAD, CDT International, CZ LOKO, ČD-Telematika, ČKD Kutná Hora, DT-Výhybkárna a strojírna, DYAS.EU, EKOSLIDE, Elektrizace železnic Praha, Elektroline, Form-Thermit, Hanácké železárny a pérovny, HTS Heat Transfer Systems, IGE - CZ, INEKON Group, JERID, Lekov, Letohradské strojírny, LOKO TRANS Lokomont, LOSTR, MEP Postřelmov, Moravia Steel, MOVO, MSV Elektronika, MTH Praha, OHL ŽS - divize technologie, OLTIS Group, PARS Komponenty, PARS nova, Pražská strojírna, Rail Equipment Services, SaZ, SERW, SKD Trade, Škoda Electric, Škoda Transporation, Škoda Vagonka, Šroubárna Kyjov, Strojírna Oslavany, Strojírny Třinec, T - CZ, TM Jesenice servis, UniControls, Variel, Viamont doprava, VÚKV, Výzkumný Ústav Železniční, IG Watteeuw ČR, Wikov MGI a ZKL Kinex.
Text Pavel Větříšek, spolupráce Petr Štefek. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||