|
Přepravy benzenu Sławięcice – Ostrava skončily
|
|
|
Ruská agrese na Ukrajině se projevuje mj. nedostatkem surovin, které byly vyváženy z Ukrajiny na západ. Jednou ze společností, které postihl nedostatek surovin, je i Petrochemia Blachovnia patřící do české skupiny Agrofert. Pro akutní nedostatek vstupního materiálu musela společnost zastavit provoz destilační instalace, která vedle dalších produktů vyráběla především benzen. Ten byl v ucelených vlacích zpravidla dvakrát týdně převážen od roku 2006 z přípojové stanice Sławięcice do Ostravy pravého nádraží, odkud byly cisterny přistavovány na vlečku BorsodChem MCHZ (do roku 2017 sestra Petrochemie). V Ostravě se benzen používal jako surovina pro výrobu anilinu.
Uvedená přeprava byla velmi stabilní, od prvního vlaku dne 22. dubna 2006 (viz Přeprava benzenu přes česko-polskou hranici) až do letošního ledna nedošlo ke změně dopravce, na polské straně se pouze několikrát změnil jeho název (z PCC Spedkol přes DB Schenker Rail Spedkol na DB Cargo Spedkol) a na české straně byla nákladní doprava z Českých drah vyčleněna do ČD Cargo. Od počátku také na polském úseku jezdily lokomotivy řady TEM2, které střídaly různé lokomotivy ČD/ČDC původně v Chałupkách, později v Bohumíně-Vrbici. Kvůli výše uvedenému zastavení produkce a tím i exportu benzenu však poslední vlak v této relaci jel 17. ledna 2023.
Nebude to však znamenat konec zajíždění „tamar“ do Bohumína-Vrbice, ale naopak je v Česku budeme potkávat ještě častěji. Od února 2023 je totiž pokles výkonů DB Cargo Spedkol kompenzován převzetím vozby vlaků Moravia, které původně od roku 2013, tedy rovných 10 let vozila mateřská společnosti DB Cargo Polska (viz Liniový vlak Moravia zahájil provoz). V posledních letech vlaky Moravia jezdily třikrát týdně v nočních hodinách a byly vedeny ex nizozemskými lokomotivami DE6400. V režii Spedkolu však budou jezdit v denní době, zpravidla v úterý, čtvrtek a sobotu. Vozby vůbec první Moravie v rukách DB Cargo Spedkol se 2. února 2023 zhostila lokomotiva TEM2-013. Ta by se měla střídat se strojem TEM2-305, v případě zvýšeného doběhu zátěže by mohly jet i obě lokomotivy.
Na snímku z 9. dubna 2020 se vlak s benzenem v relaci Sławięcice – Ostrava pravé nádraží blíží do stanice Bohumín-Vrbice. V čele vlaku je lokomotiva TEM2-013, tedy jedna ze dvou kmenových lokomotiv pro tyto přepravy.
První lokomotiva řady 741.7 pro italského dopravce Lotras
|
|
Lokomotivy řady 741.7 získávají v Itálii stále více na oblibě, o čemž svědčí nejen přiobjednávání dalších strojů u stávajících provozovatelů, ale také objednávky od dopravců nových, kteří je využívají buďto pro posun v inermodálních terminálech, nebo pro potřeby údržby a oprav drážní infrastruktury (viz Lokomotivy řady 741.7 pro italskou společnost CLF). Výhodou těchto lokomotiv je především o něco nižší cena rekonstrukce stávajícího stroje řady 740/742 proti nákupu nové lokomotivy a absence zabezpečovače ETCS, který není v obvodu kolejišť terminálů vyžadován. Dalším novým zákazníkem, který si objednal v loňském roce zatím jednu lokomotivu tohoto typu, se stala společnost Lotras. Určena je pro obsluhu terminálu Incoronata u města Foggia. Kompletace stroje s označením 741.758 se uskutečnila v provozovně CZ LOKO v České Třebové, počátkem února 2023, pak byly zahájeny i jízdní zkoušky lokomotivy.
Společnost Lotras se sídlem v průmyslové zóně Incoronata na předměstí Foggie provozuje v tomto místě intermodální terminál umožňující vzájemnou překládku mezi železniční a silniční dopravou. Kromě linek kombinované dopravy zajišťuje Lotras i přepravy v klasických železničních vozech, zejména kotlových. Logisticky propojuje jak italská překladiště od severní hranice po Sicílii, tak i zahraniční destinace ve Francii, Německu a Rakousku. Firemní barvou Lotras je růžová, proto je i 741.758 opatřena nátěrem v tomto odstínu (stejnou barvu si zvolila i společnost Oceanogate, která jednu lokomotivu této řady také provozuje - viz Lokomotiva 741.748 pro společnost Oceanogate Italia), ekologičnost drážní dopravy pak symbolizuje zelená doplňková barva na kabině a kapotách.
Snímek z 6. 2. 2023 zachycuje lokomotivu 741.758 při návratu ze zkušební jízdy do Skalice nad Svitavou při posunu v obvodu železniční stanice Česká Třebová.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
|
Dopravce RailAdventure si pořídil lokomotivu typu ER20
|
|
Německý dopravce RailAdventure (RADVE), který se zabývá především přepravami kolejových vozidel na vlastních kolech, doposud disponoval pouze jednou motorovou lokomotivou pro traťovou službu – strojem typu DE18 (Vossloh 5502257/2017), který je registrován s francouzským číslem 92 87 4185 011‑1 F‑RADVE (ex Eiffage Rail). Další menší motorové lokomotivy pak měl pro posun, případně pro lehkou traťovou službu na krátké vzdálenosti. Pro posílení provozu na neelektrizovaných tratích si tak společnost pořídila relativně moderní motorovou lokomotivu typu Siemens ER20.
Jedná se o stroj 2016 902, který pod výrobním číslem 21145 dodal Siemens v roce 2004 rakouskému dopravci Steiermärkische Landesbahnen (StLB). V roce 2018 došlo ke změně struktury celé skupiny Steiermarkbahn a v rámci koncernu lokomotiva přešla k dopravci Steiermarkbahn Transport und Logistik. Lokomotiva tak celou dobu má stejné EVN 93 81 2016 902‑5, pouze označení VKM se v roce 2018 změnilo z STLB na STBAT. V závěru roku 2022 pak došlo k prodeji německému dopravci RailAdventure a VKM se tedy změnilo na RADVE.
U nového majitele také došlo podruhé ke změně nátěru. Původně měla lokomotiva klasický červený nátěr jako lokomotivy stejného typu u ÖBB, ten byl pouze doplněn logy StLB. V roce 2015 dostala nový vzhled se zelenou a bílou barvou skupiny Steiermarkbahn, načež získala v roce 2023 barevný design dopravce RailAdventure.
Nejstarší variantu vzhledu lokomotivy 2016 902 dokumentuje horní fotografie pořízená 5. září 2013 u stanice Gleisdorf, která se nachází poblíž trojmezí mezi Rakouskem, Maďarskem a Slovinskem.
Na snímku pořízeném 14. února 2023 se lokomotiva 2016 902 představuje již v nátěru RailAdventure u zastávky München-Aubing (trať München – Buchloe) se zvláštním valentýnským vlakem č. 326 relace München Hbf – Lindau-Insel. Strojvedoucím vlaku byl v okamžiku pořízení snímku přímo šéf RailAdventure pan Alex Dworaczek.
Za zmínku rozhodně stojí panoramatický vůz „Luxon“, který je řazen za lokomotivou. Vůz, který je nyní označen jako SRmz č. 61 85 89‑90 003‑3 CH‑RADVE, byl vyroben vagonkou Wegmann v roce 1962 pro expresní vlaky Trans-Europ-Express „Rheingold“ a tehdy nesl označení AD4üm-62 (v roce 1966 upravené na ADümh 101 a od roku 1976 na ADmh 101). Těchto vozů bylo vyrobeno pouze pět kusů a v pravidelném provozu byly jen do roku 1973. V případě RADVE byl vůz primárně určen pro provoz s elektrickou lokomotivou 103 222 (viz Lokomotiva 103 222 jezdí v barvách RailAdventure), která je s rokem výroby 1973 jen o pár let mladší.
Text Maximilian Schneider, horní foto Kajetan Steiner, dolní foto Jens Bolduan
|
První maďarský EffiShunter 1000 pro společnost BorsodChem
|
|
Další zemí, ve které se podařilo společnosti CZ LOKO získat zákazníka pro novou lokomotivu typu EffiShunter 1000, se stává Maďarsko. Jeden stroj řady 744.1 si objednala v roce 2022 chemička BorsodChem pro posun na vlečce v areálu závodu ve městě Kazincbarcika na severovýchodě země (přípojnou stanicí vlečky je Sajószentpéter). BorsodChem je součástí čínské průmyslové skupiny Wanhua Industrial Group a jeho hlavní činností je výroba chemických produktů, především polyuretanu a PVC. V roce 2000 se BorsodChem stal také majitelem Moravských chemických závodů v Ostravě, které byly poté přejmenovány na BorsodChem MCHZ. Maďarský závod s českým spojuje několikrát týdně přímý nákladní vlak BorsodChem Express (viz AWT a ZSSK Cargo posilují spolupráci).
Kompletace lokomotivy s označením 744.151 probíhala od podzimu 2022 v jihlavském závodě CZ LOKO. Číselně tak navazuje na v březnu 2022 dokončený stroj pro českou firmu Subterra (viz „Kanárek“ 744.150 pro stavební společnost Subterra), ale výrobně na 744.149, která byla expedována ke svému italskému majiteli o půl roku později (viz Transporto Ferroviario Toscano kupuje první lokomotivu EffiShunter 1000). V únoru 2023 je pak 744.151 výrobně dokončována a zahajuje i jízdní zkoušky. Lokomotiva bude sloužit výhradně ve vlečkovém provozu, proto není vybavena vlakovým zabezpečovačem ani mobilní částí ETCS. Ostatními technickými parametry odpovídá dosud vyrobeným lokomotivám EffiShunter 1000.
Na fotografii z 16. 2. 2023 čeká lokomotiva 744.151 v železniční stanici Havlíčkův Brod na povolení k odjezdu na zpáteční cestu do Jihlavy v rámci své první zkušební jízdy.
Text a foto Daniel Brabenec
|
Poslední ze slovenských lokomotiv řady 797.4 má nového majitele
|
|
Počátkem 90. let minulého století začala být mimo jiné řešena také otázka další budoucnosti malých dvounápravových lokomotiv určených pro posun v depech a na vlečkách. Nové lokomotivy byly v té době jak pro ČSD, tak i pro mnoho podniků finančně nedostupné a na stroje řad 700 - 703 přestávaly být k dostání náhradní díly. Jako jedna z možných variant byla zvolena celková modernizace těchto strojů se zachováním rámu a dvojkolí, s novostavbou kabiny a kapot, dosazením nového spalovacího motoru a změny přenosu výkonu na elektrický. Podle projektu společnosti Patent Hradec Králové a v gesci ČSD měly tyto rekonstrukce provádět LD/DKV Jihlava (později JLS Jihlava) a RD Vrútky. Zatímco v Česku vzniklo tímto způsobem několik desítek modernizovaných lokomotiv, na Slovensku se pak jednalo o 17 akumulátorových strojů řady 199 pro potřeby ŽSR/ZSSK a pouhá tři vozidla řady 797.4 pro slovenský průmysl.
V letech 1993-1997 byly rekonstruovány v RD Vrútky tři lokomotivy řad 700 - 702 na řadu 797.4 (v té době ještě označené jako T 212.2501 - 503) pro slovenské vlečkaře. Lokomotivy byly nově osazeny spalovacím motorem Liaz M1.2 A M637 ve spojení s trakčním alternátorem, který po usměrnění napájí DC proudem jeden trační motor TE 015. Ten pomocí kardanů, trační převodovky a nápravových převodovek pohání obě nápravy. Celková hmotnost vozidla je 24 t, maximální rychlost 40 km/h.
První vyrobená 797.401 byla určena pro cementrárnu Zeocem Bystré, 797.402 byla provozována na vlečce OFZ Istebné a 797.403 v areálu papírny Tento Žilina (později METSÄ TISSUE Žilina). Všechny tři nakonec skončily u nových vlastníků. Jako první našla v roce 2018 nového majitele 797.402. Tím se stal český METRANS DYKO Rail Repair Shop Kolín, kam byla lokomotiva v druhé polovině června 2018 na kamionu převezena. 797.403 má také českého vlastníka - stal se jím v roce 2020 dopravce Železnice Peštál, ke kterému byla přepravena po kolejích v závěru února 2020 ze Žiliny spolu s 703.660, také původem z METSÄ TISSUE. Posledním strojem s novým majitelem je 797.401, kterou zakoupila počátkem roku 2023 bratislavská společnost Rail Support. Z podniku Zeocem Bystré do Bratislavy byla převezena na kamionu mezi 17. a 18. únorem 2023.
Fotografie z 18. 2. 2023 představuje na jedné z vleček zaústěných do železniční stanice Bratislava-Rača krátce po složení z kamionu 797.401 spolu s druhou lokomotivou společnosti Rail Support - „rosničkou“ 710.785.
Text Daniel Brabenec, foto Pavel Polák
|
Lokomotivy řady 723.7 pro Železiarne Podbrezová
|
|
Dalším novým zákazníkem, který si u společnosti CZ LOKO objednal v loňském roce rekonstrukci svých lokomotiv řady 740, se stal slovenský podnik Železiarne Podbrezová. Ten svůj lokomotivní park obohatí v roce 2023 o tři stroje řady 723.7, které budou sloužit po boku stejného počtu vozidel řady 729 na vnitropodnikové vlečce železáren a plně nahradí všechny do té doby zde provozované lokomotivy řady 740. V historii CZ LOKO se jedná o druhého provozovatele vozidel typu Effishunter 600 na Slovensku, prvním se po odkupu ještě zánovního stroje s označením 723.704 stala v roce 2019 společnost Mondi SCP Ružomberok.
Všechny tři lokomotivy vyrábí jihlavský závod CZ LOKO, přičemž první dvě jsou dokončovány na konci února 2023, s plánovaným předáním železárnám do poloviny března 2023. Třetí bude vyrobena později po dodání zbývající lokomotivy na modernizaci. Ta bude ale uvolněna až po dodání prvních dvou rekonstruovaných strojů, aby byl zajištěn dostatečný počet lokomotiv pro obsluhu vlečky. Lokomotivy pro železárny nesou označení 723.726 - 728 a výrobně navazují na dva v prosinci 2022 předané stroje pro tuzemské zákazníky (viz Lokomotiva 723.718 pro Třinecké železárny a Změny v lokomotivním parku společnosti Čepro). Zatím neobsazený číselný interval 723.720 - 725 je rezervován pro jiné odběratele, především turecké železárny Erdemir. Lokomotivy pro Podbrezovou jsou osazeny spalovacím motorem Caterpillar C18 o výkonu 522 kW, splňujícím přísné emisní předpisy EU. Vybaveny jsou také vícečlenným řízením.
Na snímku z 28. 2. 2023 je zachycena první vyrobená lokomotiva pro podbrezovské železárny 723.726 (prozatimně SK-ZELPO 98 54 4 723 726-6) při zkušební jízdě z Jihlavy do Havlíčkova Brodu krátce po průjezdu zastávkou Mírovka.
Text a foto Daniel Brabenec
|
|
|
|